Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
soreby

Hitta kolumner och kopiera dem till nytt "ställe"

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är ganska ny på VBA och skulle behöva hjälp med hur jag enklast kan göra kod för att leta igenom kolumner (första raden i varje kolumn) efter ett angett sökbegrepp, och när man hittar det i kolumnen så kopieras den och de andra kolumnerna med samma rubrik till ett nytt blad, eller "ställe".

 

När man är ny krånglar man ju lätt till det, så därför behöver jag tips. Antar att jag använder mig av "find" för att hitta kolumner och sedan lägger in dem i en array och skriver ut på nästa sida?

 

MVH

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du börjar med Find och letar efter celler med värdet, bra exempel finns i VBA-hjälpen.

Du hittar en cell i taget och behandlar denna, dvs kopierar denna. Håll sedan reda på vart du kopierat den eller kanske snarare vilken nästa lediga kolumn i målet är så att du kan kopiera nästa kolumn du hittar utan att skriva över något.

 

 

ja, i stil med

Sub test()
Dim clIndex As Integer
Dim c As Range
clIndex = 1
With Blad1.Rows(1)
	Set c = .Find(2, LookIn:=xlValues)
	If Not c Is Nothing Then
	firstAddress = c.Address
	Do

	c.EntireColumn.Copy Blad2.Cells(1, clIndex)
	clIndex = clIndex + 1
	Set c = .FindNext(c)
	Loop While Not c Is Nothing And c.Address <> firstAddress
	End If
End With
End Sub

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...