Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta kolumner och kopiera dem till nytt "ställe"


soreby

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är ganska ny på VBA och skulle behöva hjälp med hur jag enklast kan göra kod för att leta igenom kolumner (första raden i varje kolumn) efter ett angett sökbegrepp, och när man hittar det i kolumnen så kopieras den och de andra kolumnerna med samma rubrik till ett nytt blad, eller "ställe".

 

När man är ny krånglar man ju lätt till det, så därför behöver jag tips. Antar att jag använder mig av "find" för att hitta kolumner och sedan lägger in dem i en array och skriver ut på nästa sida?

 

MVH

Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du börjar med Find och letar efter celler med värdet, bra exempel finns i VBA-hjälpen.

Du hittar en cell i taget och behandlar denna, dvs kopierar denna. Håll sedan reda på vart du kopierat den eller kanske snarare vilken nästa lediga kolumn i målet är så att du kan kopiera nästa kolumn du hittar utan att skriva över något.

 

 

ja, i stil med

Sub test()
Dim clIndex As Integer
Dim c As Range
clIndex = 1
With Blad1.Rows(1)
	Set c = .Find(2, LookIn:=xlValues)
	If Not c Is Nothing Then
	firstAddress = c.Address
	Do

	c.EntireColumn.Copy Blad2.Cells(1, clIndex)
	clIndex = clIndex + 1
	Set c = .FindNext(c)
	Loop While Not c Is Nothing And c.Address <> firstAddress
	End If
End With
End Sub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...