Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läsa filer från MAC och PC


Labtec

Rekommendera Poster

Jag har en extern hårddisk på 500GB som jag har två partitioner på. En som är formaterad genom win XP och en som är formaterad genom min MAC BOOK PRO.

 

Win partitionen kan jag läsa via macen och det är ju bra men jag kan inte skriva på den via macen ?!

Kan jag på något sätt fixa så jag kan kopiera dokument eller filer från Mac hårddisken till winpartitionen?

 

Tacksam för svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakgrunden till varför det inte fungerar är att MAC inte har fullständigt stöd för det fil-system som windows normalt använder (NTFS). Den kan se filerna, men kan inte skriva något på disken. MAC använder istället FAT32, vilket både MAC och windows kan läsa och skriva på.

 

Om jag minns rätt kan du hittat extra program för din mac så den kan skriva på en NTFS disk. Detta har jag inte testat själv, jag löste det genom att formatera min externa hårddisk i FAT32, så alla mina datorer kan använda den utan problem.

 

Min rekommendation, om du vill kunna få full access från båda datorerna, är att formatera (som du säkert vet försvinner ALLT på partitionen) och ändra fil-systemet till FAT32 på den partition som har NTFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakgrunden till varför det inte fungerar är att MAC inte har fullständigt stöd för det fil-system som windows normalt använder (NTFS). Den kan se filerna, men kan inte skriva något på disken. MAC använder istället FAT32, vilket både MAC och windows kan läsa och skriva på.

 

Om jag minns rätt kan du hittat extra program för din mac så den kan skriva på en NTFS disk. Detta har jag inte testat själv, jag löste det genom att formatera min externa hårddisk i FAT32, så alla mina datorer kan använda den utan problem.

 

Min rekommendation, om du vill kunna få full access från båda datorerna, är att formatera (som du säkert vet försvinner ALLT på partitionen) och ändra fil-systemet till FAT32 på den partition som har NTFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar, det tackar jag för men jag undrar om du kan svara på om FAT32 är slöare än NTFS ?

Sen har jag för mig att tex filer som DVD-img på över 4gb inte går att spara på FAT32? Stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, det stämmer att en begränsning i FAT32 ligger på att den inte klarar filer över 4gb.

 

En svaghet med FAT är att alla sökningar inom filer sker linjärt i filallokeringstabellen vilket resulterar i att slumpvis sökning (random seek) blir relativt ineffektiv. Systemets struktur innebär även att både extern och intern fragmentering uppstår lättare än i många andra system, bland annat på grund av frånvaron av speciell lagringsmetod för mycket små filer, något som Microsoft exempelvis tillämpar i NTFS.

 

Från: http://sv.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...