Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad betyder socket


svewik

Rekommendera Poster

Om jag har ett moderkort med socket 939, betyder det att jag kan sätta dit alla processorer som har samma socket?

Pss betyder det att en processor med socket 939 passar alla moderkort med samma socket?

 

Kanske självklart, men alla är vi nybörjare ngn gng.

 

/Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Socket 939 är en relativt gammal sockel processorer. Sockeln är alltså där du placerar en processor och då gäller det att processorn har samma sockel samt att moderkortet, BIOS, stöder denna processor. Inte alltid ett moderkort stöder processorer som kommit ut efter det att kortet lanserats, det beror på om BIOS har uppdaterats och kretsarna kring sockeln klarar den specifika processorn.

 

Sockel 939 på Wikipedia

 

Och de processorer som finns till salu idag som passar i denna på Prisjakt. Kan inte säga något om vilka din dator, ditt moderkort klarar. Kanske alla?

 

I vilket fall som helst finns det ingen direkt poäng med att köpa en ny processor till en såpass gammal dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har ett moderkort med socket 939, betyder det att jag kan sätta dit alla processorer som har samma socket?

http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_939

Svaret måste bli både Ja och Nej. En processor med socket 939 passar på ett moderkort med socket 939. Men om datorn ska funka med den aktuella processorn så måste även moderkortets bios stöda processorn.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbs svar. Självklart är datorn gammal. Ni skulle bara se den dator som jag tänkte ersätta, den är GAMMAL den. I det perspektivet är 939:an "brand new".

En pensionär har begränsad budget vet ni..

 

Egentligen var jag ute efter att få tag på ngt billigt moderkort där jag skulle kunna utnyttja min AMD Athlon 64 X2. Det moderkort som den satt på är trasigt.

 

Ok. Men hur vet man om BIOS stödjer processorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS stöd ges oftast info om hos tillverkaren av moderkortet. men som sagt, knappast värt att undersöka det om det nu inte är ett system som inte går att ersätta på annat vis. Processorna som finns är få och de är dyra, mycket dyra om man tittar på vad man får för pengarna.

Bättre då att satsa slantarna på en ny dator.

 

 

Moderkort för Athlon X2 64 - beror på vilken sockel den har. Finns modeller för olika socklar, bland annat sockel 939.

Troligen passar den dock i AM2/AM2+ sockeln. Isåfall kan du få tag på moderkort från cirka 500 kr.

nytt (!?) 939-kort finns att köpa det med men utbudet är begränsat.

 

men, vad är läget egentligen? har du en Athlon-processor som du vill bygga en dator kring? Köpa moderkort, minnen och grafikkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Fujitsu Scaleo där plastramen runt processorsockeln har gått sönder så att man inte kan fästa processorfläkten. Tänkte då att jag skulle byta moderkort, men behålla resten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://en.wikipedia....ki/Athlon_64_X2

 

 

Processorn har funnits som ses i en himla massa varianter.Skaffar man ett annat moderkort måste man verkligen se till att kortet stöder processorn.

 

Kanske man kan flytta över ramen från ett annat havererat kort.Hur man nu får tag i ett sånt.

Ett annat alternativ kan vara att skaffa en ny kylare som monteras med en ny ram.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...