Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnad hybridvila och viloläge


Monshi

Rekommendera Poster

Om datorn ligger i hybridvila och strömmen bryts tar det en evighet för den att komma till liv igen. Det var likadant före som efter en ominstallation av Windows efter byte av moderkort, det verkar helt enkelt som om det är så det är.

 

Om den däremot får stå så länge att den själv går ned i vila på disken då går det riktigt snabbt att få igång datorn igen.

 

Bryter man alltså strömmen i hybridvila, då datorn dels ska sparat allt i minnet men även på hårddisken, tar det mycket längre tid för den att komma till sans. Hårddiskarna jobbar länge och det tar en evighet innan USB-enheter, såsom mus och tangentbord, är initialiserade.

 

Min fundering är helt enkelt att borde inte bilden på hårddisken i viloläge vara densamma som vid hybridvila?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ingen större hjälp det där inte. I mina ögon, med den förklaring given där, borde det i praktiken inte vara någon skillnad. Dock har jag ju märkt att datorn emellan de två lägena går upp ur vila en stund för att sedan sjunka ned i total stiltje på hårddisken enbart. Märkt eftersom min dator (se min Dator bråkar tråd) har fastnat i just det läget, i steget mellan hybrid- och viloläge. Därigenom har jag noterat att uppstarten från avbruten hybridvila är bra mycket segare än både från viloläge och en helt ren start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror icke det hjälper... datorn är uppdaterat och Windows-installation är nu cirka 52 timmar gammal... Dvs inte mycket som är installerat och, som sagt, från viloäge kommer datorn upp på kort tid. Det är skillnaden mot avbruten hybridvila jag funderar över.

 

Kanske någon är sugen på att testa och jämföra? Sätt ned datorn i hybridvila (standardläget på Vista), bryt strömmen och se om datorn tar en halv evighet på sig att komma igång eller ej. Kanske det är min dator som är dum, men konstigt om det vore lika med två olika moderkort för mig, eller så är det Vista som beter sig så generellt.

 

Nu hoppas jag visserligen att jag ska råda bot på mina datorproblem under veckan som kommer och då kommer detta bara bli kvar som en fundering och inget reellt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min Vista-dator har aldrig hybridviloläget kombinerat med att slå av strömmen fungerat. Den hittar inte igen infon på hårddisken utan rapporterar att datorn stängts av på ett oväntat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, det låter inte som om din dator fungerar som den ska Cecilia. Om datorn går ned i hybridvila ska den ju tåla ett strömavbrott, det är som jag förstår hela poängen med denna form av vila.

 

kanske någon annan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, det låter inte som om din dator fungerar som den ska Cecilia. Om datorn går ned i hybridvila ska den ju tåla ett strömavbrott, det är som jag förstår hela poängen med denna form av vila.

Instämmer till fullo, jag gjorde en del felsökning på det när datorn var ny för två år sedan men kunde inte hitta något åtgärd som hjälpte. Eftersom det inte är något jag brukar använda i alla fall brydde jag mig inte om att dra det vidare till datortillverkarens support eftersom det första de hade sagt troligen var att datorn skulle installeras om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har testat på min bärbara Vista dator med batteriet urmonterat.En internetsida och ett program aktiva vid avstängning.Stängt av dragit ur anslutningen och sen återstartat.

 

Vila: Bråkar om val av start.Normalt eller Felsäkert.

 

Viloläge: Ca 50 sek

 

Hybridviloläge :Ca 2,5 min plus en halvminut tills den fungerar helt igen.

 

Det är nog den okontrollerade dumpningen av minnet som förorsakar fördröjningen.

Men som säkerhet vid oavsiktligt strömbortfall fungerar läget.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, med andra ord lika för dig och mig och troligen då för många andra. Visst, det är ett nödfallsläge men det tar ju i princip lika lång tid för datorn att gå ned i hybridvila som i viloläge.

 

Nåja, kanske något de fixat lite bättre i Win 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det har säkert att göra med den "felaktiga"dumpningen av ramminnena,Se vad som händer vid motsvarande vid vila.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...