Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid inloggning


ArgusX

Rekommendera Poster

Hej Mats

 

Har utfört allt som du rekommenderade.

Har Intel CPU 3 GHz samt 2 GB RAM.

Omstartade datorn och när programmen var inlästa startade jag Firefox med Google som startsida. Det tar ca 35 sek innan sidan är uppe. Med Explorer tar det ca 25 sek.

Vilket är normalt ?

Ska ta upp det med Glocalnet igen !

Ska passa på tillfället att tacka dig för ditt tålamod och den hjälp jag fått. Jättebra att få bekräftelse på att datorn i övrigt är OK.. :thumbsup:

 

Mvh

Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

många upplever det omvända förhållandet, med sina webbläsare, men antar att ditt säkerhetspaket från GlocalNet har lite betydelse här. Toolbars osv.

Lycka till i fortsättningen och återkom gärna med hur det går, med modemet och annat!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Mats

 

Har fått nytt modem med inbyggd splitter från Glocalnet. Har nytt kablage och kollat telefonkabelns inkoppling,etc..

Det går kanske lite snabbare men det tar 10-15 sek innan jag får upp startsidan med Firefox och ännu längre med Explorer.

Det gäller för både XP-datorn och Vista.

Med eller utan router, spelar ingen roll....

Ville bara informera dig om det.....Får väl leva med de långa

starttiderna.... :(

 

Mvh

Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

tråkigt med dina tider, men bra att du fått ny utrustning.

kör en www.brendbandskollen.se och hurdina tider är, tid till server är också intressant.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tidigare S 0,79 nu 0,9 M 6.56 och nu 6.99

Svarstid 107 ms (är det tiden till servern ?)

 

Mvh

Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

det var en mycket hög svarstid, i ett "fast bredband" bör ju tiderna ligga på ca 12 - 20 ms. eller bättre!

Din uppkoppling påminner om en mobil uppkoppling med halvbra täckning.

 

Du skulle ju också kunna prova att koppla upp dig och köra en mätning mot Bredbandkollen, med avstängd brandvägg, för att se om det blir någon skillnad.

Återkom med hur det går.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det blev följande

 

Utan brandvägg S 0.91 MB/s M 7.0

Eftersom med brandvägg är 0.9 resp 6.76 så är det väl lika illa ?

 

Mvh

Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Gjorde ny koll med brandvägg och det blev 0,8/124, 0.85/129 0.8/131 med svarstiden ca 113 ms

 

Uppstarten är lika seg...

 

Mvh

Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du kan ju skriva till Support på Bredbandskollen.se, det finns en mail adress om du klickar på OM knappen,

och beskriv din situation samt de åtgärder du själv gjort för att förbättra och kontrollera din anslutning.

Datorstädning, utbytet av router/modem.

Sedan om de har några flera råd kolla av dem, och återkom gärna här med vad de svarat dig, sedan är det väl dags att prata med GlocalNet igen.

Personligen anser jag att din tid till server, vilken är långsam, är boven i detta drama.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Mats

 

Har nu kollat med Bredbandskollen. De resonerade ungefär som du och jag måste ha missat något när jag följde dina anvisningar för det visade sig att F-secure DeepGuard är det som slöar till det....

Avaktivering av DeepGuard gav svarstiden 35 utan router och 37 ms med router. Så nu kommer startsidan upp på några sekunder och IE är faktiskt lite snabbare än Firefox.

Förmodar att jag kan köra säkert utan DeepGuard eftersom programmet fungerar ändå.

35 ms är väl acceptabelt ? Tidigare 121 ms !

Tack igen för din hjälp ! :thumbsup:

 

Mvh

Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kul att det hjälpt dig! Lycka till i fortsättningen.

Ner till 35 ms är en betydlig förbättring.

Kanske kan sänkas något ytterligare med ett annat antivirusprogram,

men i förväg vet man ju inte!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodar att jag kan köra säkert utan DeepGuard eftersom programmet fungerar ändå.

Det är klart att säkerheten blir sämre med DeepGuard inaktiverad. Du kan läsa om vad DeepGuard gör på http://www.f-secure.com/en_EMEA/products/technologies/deepguard/ men det är alltid en avvägning mellan säkerhet, prestanda och bekvämlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

I samband med jag kollade allt möjligt för att komma ifrån "segheten" vid uppstart, upptäckte jag att båda datorerna kan vara inkopplade till modemet utan routern. De fungerar ändå ua var för sig utan problem. Trodde inte det var möjligt utan router ! Är det normalt och OK behövs ju inte routern ?

Mvh

Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du inte har en apparat som är en kombination av modem och router?

Det finns sådana från SpeedTouch.

Om datorn har en IP-adress som börjar med 192.168 så är den ansluten till en router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...