Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej boota från skiva när hårddisken är inkopplad


GustavFröding

Rekommendera Poster

GustavFröding

Hej!

 

Håller på och ska bygga ihop en dator med lite gamla överblivna delar.

Ska installera Windows XP, men om hårddisken är inkopplad, så efter att man valt att boota från skivan (typ tryck på valfri knapp. ni vet vad jag menar) så blir det bara svart. Den fortsätter inte. Men om man bootar från skivan när hårddisken inte är inkopplad så kommer man till installern. (Fast då kan man ju inte installera den, eftersom det inte finns någon hårddisk att installera på).

Någon som har varit med om liknande? Eller vet hur jag löser det?

Tack på förhand

Hälsningar

Gustav Fröding

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GustavFröding

En IDE-hårddisk

Har testat med två st. nu, samma resultat

Om man försöker boota från hårddisken (Där det redan ska finnas Windows XP) så får man felmeddelandet att datorn inte kunde läsa från disken.

Om jag använder enda hårddisken får jag meddelandet på tyska, och använder jag den andra får jag det på svenska. Har testat olika minnen nu, verkar inte hjälpa.

Ska testa annat moderskort lite senare i eftermiddag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen så är din hårddisk felkopplad/felbyglad.

 

Nedanstående från denna sida:

http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index8.php

 

För att förklara det lite enkelt kan vi säga att det i regel finns två IDE-kanaler på ett moderkort, en primär (IDE1) och en sekundär (IDE2). På varje kanal kan man ha som mest två IDE-enheter, en ”master” och en ”slave”. Vilken IDE-kanal man sätter sina enheter på behöver man inte bry sig om, däremot måste man hålla reda på vart man rent fysiskt på IDE-kabeln placerar sina enheter. Sätter man enheten längst ut på kabeln skall man bygla den som master, sätter man den på kontakten i mitten skall man bygla enheten som slave. Om man tycker det här är för krångligt kan man helt enkelt bygla alla sina enheter som ”cable select”, så behöver man inte bry sig om vart på kabeln man sätter enheterna. Men detta sätt kan ställa till med en del problem så vi rekommenderar varmt att man byglar sina hårddiskar för hand. Byglar man fel resulterar det bara i att datorn inte hittar enheten, då är det bara att bygla om den, så man riskerar inget om man byglar fel. Hur man gör för att bygla sina enheter står nästan alltid på en klisterlapp som sitter på själva enheten. Om det inte gör det så finns det med allra största säkerhet information om byglingen i manualen.

 

Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...