Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bör man undvika "@"-symbolen?


Karl-Oskar

Rekommendera Poster

Håller på med en sida i wordpress och tänkte lägga mina kontaktuppgifter i footern. Bör man undvika @-symbolen och ersätta den med t ex (att) eller (snabel-a) för att förhindra maskinell avsökning som leder till skräppost eller är det överdrivet neurotiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är lämpligt att göra så, inga symboler eller sådant.

Huvudsaken är att du inte gör länken aktiverad som klickbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni proffs som sysslar med sånt här dagligen, hur hade ni skrivit er e-post? Finns det ett vedertaget sätt utan @?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Jag har haft ett antal e-postadresser ute på mina hemsidor sedan 1998. Jag får ungefär 350 spammail per dag, men det är ju inget jag ser eller tänker på eftersom spamfiltreringen tar bort det. Så jag tycker inte det är något stort problem. Dessutom har jag ju många e-postadresser och de som mina vänner och släktingar skriver till mig på lägger jag aldrig ut på någon hemsida.

 

Annars är ju ett formulär med captcha att rekommendera om man verkligen inte vill ha någon spam alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, visst är det svårt slippa spam idag, om man inte som Thomas Tydal säger, använder sig av ett spamfilter, eller skriver sin mailadress så att den inte är nåbar, t.ex

 

namn(a)hotmail.com

namn(at)hotmail.com

 

svårare än så är det inte.

 

Vill sedan någon skriva ett mail, så får vederbörande skriva adressen manuellt.

 

Eller som Thomas också säger, använd ett "mail"formulär, då slipper du också allt skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni proffs som sysslar med sånt här dagligen, hur hade ni skrivit er e-post? Finns det ett vedertaget sätt utan @?

Det viktiga är att det inte ska finnas ett vedertaget sätt, för om det fanns det skulle ju spamspindlarna lära sig det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Cecilia säger så är de spindlar som söker efter e-postadresser väldigt sofistikerade och kraftfulla.

 

Att t.ex. skriva som gästen föreslår (namn(a)hotmail.com) funkar inte som skydd utan bara som irritationsmoment för dina besökare som vill kontakta dig.

 

Då är det klart mycket bättre med ett formulär som använder med captcha. Men inte heller det är 100%-igt (de flesta kända captcha-lösningarna finns det publicerade vägar att kringå).

 

Visst skall man göra så mycket man kan för att minska orsaken till att man får spam, men som jag ser det så är tyvärr det mest effektiva sättet att slippa se spam i inkorgen att jobba med symptomen. Dvs. bra spamfilter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vissa vill ju inte ha sådana formulär på sina sajter, utan vill bara ha en info om en nåbar mailadress, och då är det bättre än ingenting att köra med en icke nåbar adresslänk i så fall, så skyddar det något ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast i så fall är det bättre att använda ord som kanelbulle och snabel-a eftersom (at) är så vanligt att det används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

och då är det bättre än ingenting att köra med en icke nåbar adresslänk i så fall, så skyddar det något ändå.

Förstår inte riktigt vad "icke nåbar" betyder, men nej, det gör det tyvärr inte. Det är inte länken i sig som spindlarna aktiverar, det är adressen som scannas av och lagras. namn[at]adress.com skyddar precis lika lite (dvs. inte alls) som namn@adress.com

 

Som Cluster säger är det symptomen man bör fokusera på.

 

Jämför med att bo under skyddad identitet i verkligheten. Du får inte mindre reklam i brevinkastet för det, så länge du inte sätter upp en lapp ovanför som säger att du inte vill ha reklam. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...