Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen ljudenhet


ozcar_11

Rekommendera Poster

Tjena, efter att datorn gick bananas så lämna vi in den på en datorverkstad där dom installerade om windows (xp). Allt fungerar nu finfint förutom ljudet. Laddade ner ett program som heter 3dp chip och där står det att mitt ljudkort heter Realtek HD Audio ALC880. Laddade sedan ner drivrutiner från Realteks hemsida (Realtek high definition audio driver) men ljudet fungerar fortfarande inte. När jag går in på ljud och ljudenheter i kontrollpanelen står det att det inte finns några ljudenheter och alla fälten är gråa.

 

Hjälp mig!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var min kusin som byggde datorn för några år sen.

 

Moderkort: [D915PBL] Intel 915G/P/GV/GL/PL / 910GE/GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, drivrutinerna är up-to-date.

 

Fast nu upptäckte jag att jag tydligen har två ljudkort. Jag kopierar rakt av vad som står i 3dp chip:

Unknown Intel 82801FB-ICH6 HD Audio

 

Kan detta ha något med saken att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta ha något med saken att göra?

Om du har två ljudkort igång samtidigt så brukar det bli konflikt mellan ljudkorten och du tappar ljudet.

Om datorn har ett ljudkort inbyggt i moderkortet + att det finns ett till ljudkort av Pci-typ, så bör du inaktivera det inbyggda ljudkortet i datorns bios.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur gör jag då detta? Är inte särskilt välbekant med BIOS. Kommer inte ens ihåg vilken knapp man ska trycka på för att starta det.

 

 

 

Måste även tillägga att jag är väldig tacksam för den snabba hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver bara ändra i Bios om du har två ljudkort. Jag har ingen dator med Intel moderkort så denna info är lite allmän. Det står förmodligen inte exakt som jag beskriver i din bios.

 

Starta datorn och tryck "F2" precis i början av uppstarten. Det borde stå "press <F2> key to enter Setup" någonstans på skärmen. När du ser det så trycker du på F2. Man har bara några sekunder på sig att trycka F2, om du missar så får du starta om datorn och försöka igen.

 

Man navigerar i Bios med piltangenterna och väljer med Enter. Esc avbryter om du har valt fel. All info om detta står längst ner på skärmen när du är inne i Bios.

 

Gå till "Advanced". Här borde du hitta något som heter "Onboard Audio" eller något liknande. Använd piltangenterna och välj "Disabled" och tryck Enter. Tryck sedan på F10 och välj "Save changes and exit".

 

Var noga med att inte ändra något annat i bios, För om du gör några felaktiga ändringar så kan det hända att datorn inte startar.

 

Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att stänga av Onboard audio men ingenting har förändrats. Några mer tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att kablarna sitter i rätt uttag? Om det t.ex finns två Limegröna uttag så måste du välja rätt uttag. Limegrönt brukar vara till högtalarna.

Jag såg att det fanns en "Troubleshooting audio issues" guide på Intels hemsida. Du kan kolla om den ger några tips.

http://www.intel.com/p/en_US/support/highlights/dsktpboards/d915pbl

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, jag hade faktiskt satt i en kabel fel, har 5.1-ljud. Ljusblått och limegrönt är väldigt lika i halvtaskig belysning..

 

Dock är ju problemet med ljudet fortfarande kvar. Jag kan ju överhuvudtaget inte spela upp ljudfilerna i windows media player:

 

"Det går inte att spela upp filen på grund av ett problem med ljudenheten. Det finns eventuellt inte någon ljudenhet installerad på datorn, ljudenheten används kanske av ett annat program, eller också fungerar inte enheten som den ska."

 

Så lyder felmeddelandet som kommer upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du flera ljudkort? D.v.s finns det dubbla kontakter av samma sort bakom datorn? T.ex. 2st limegröna, 2st rosa o.s.v. Jag frågar igen bara för att vara säker på att du inte har inaktiverat det enda ljudkortet som finns i datorn.

 

Finns det några gula tecken i Enhetshanteraren?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du drivrutinerna installerade för detta 5-1 system?

 

Och har du pluggat i kablarna rätt, då är det 6 st kablar som ska sitta rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns bara en kontakt av varje färg så jag antar att jag måste aktivera onboard audio igen?

 

I enhetshanteraren fanns det ett gult tecken bredvid något som hette high definition audio-bus eller liknande men detta försvann efter att jag installerat realtek high definition audio driver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns bara en kontakt av varje färg så jag antar att jag måste aktivera onboard audio igen?

 

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur sjutton vet jag nu vilket ljudkort jag egentligen har? Och har jag ens rätt drivrutiner? Det här är förvirrande..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det verkar som att det antingen är något med en drivrutin i alla fall, eller så är det någon inställning som missas?

 

Har du möjlighet att testa en annan högtalare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har jag inte men jag tror knappast att det är högtalarna som är problemet. Om jag minns rätt så behövde jag heller inte installera några drivrutiner för högtalarna. Eller är jag ute och cyklar här?

 

Angående sladdarna så kopplas de fem högtalarna in i subwoofern och från subwoofern går det sedan tre sladdar till datorn (limegrön, orange och svart).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har jag inte men jag tror knappast att det är högtalarna som är problemet. Om jag minns rätt så behövde jag heller inte installera några drivrutiner för högtalarna. Eller är jag ute och cyklar här?

 

Angående sladdarna så kopplas de fem högtalarna in i subwoofern och från subwoofern går det sedan tre sladdar till datorn (limegrön, orange och svart).

 

 

 

Det var bara en tanke, för övrigt så verkar allt vara rätt med kablaget.

 

Frågan är då, vilken inställning och var, felar?

 

Du kan inte se något konstigt i själva programdelen för ljuddelen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur sjutton vet jag nu vilket ljudkort jag egentligen har? Och har jag ens rätt drivrutiner? Det här är förvirrande..

 

Kolla vad Pc Wizard 2010 säger om ditt ljudkort.

http://www.cpuid.com....1.94-setup.exe

Gör en likadan skärmdump som jag har gjort och posta den.

post-340-1280421033,76_thumb.png

 

Sen så kan du scanna datorn med PcMatic. Det är gratis att scanna. När scanningen är klar så får du en lista på drivrutiner som behöver uppdateras.

http://www.pcpitstop.com/store/pcmatic.asp

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har jag installerat båda drivrutinerna. Är det något mer jag ska göra nu?

 

Fortfarande inget ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppades att ljudet skulle funka nu. Finns det någon Realtek ikon i kontrollpanelen? Finns det några ljudenheter under ljud i kontrollpanelen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...