Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varken mus eller tangentbord fungerar


metalbitch

Rekommendera Poster

Min dator har helt utan anledning :blink: slått ifrån musen och t-bordet.Har precis formaterat om datan och tänkte att det då skulle ordna upp sig men icke sa nicke.

Jag kan använda både mus och t-bordet vid tex felsäkert läge,menså fort jag startar datan och efter windows har startat upp sig och jag hamnar på skrivbordet så funkar dom inte :(

Vad kan det va för fel? virus? Har kollat så enheterna fungerar och det skall dom tydligen göra helt korrekt.Är den nån inställning som bara helt plötsligt har ändrat på sig självt?

Tacksam för alla svar,då jag får sitta vid sonens data,när jag får lov och har varit snäll ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med annan mus / tangentbord?

Det räcker med en skada på sladden till musen(!) för att tangentbordet också ska upphöra och fungera

om det är PS2 anslutningar (runda) till mus och tangentbord, egen erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du tangentbord och mus med USB kontakt? Jag hade problem med det fast det var innan själva datorn startade upp... Fick lov att gå in i BIOS och ändra.

 

Testa med ett gammalt tangentbord och/eller en gammal mus som har en grön (har jag för mig) kontakt.

 

Fick du någon skiva med tangentbordet och/eller musen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med annan mus / tangentbord?

Det räcker med en skada på sladden till musen(!) för att tangentbordet också ska upphöra och fungera

om det är PS2 anslutningar (runda) till mus och tangentbord, egen erfarenhet.

 

tror inte att det är någon skada då jag kan använda mus och t-bordet vid tex felsäkert läge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du tangentbord och mus med USB kontakt? Jag hade problem med det fast det var innan själva datorn startade upp... Fick lov att gå in i BIOS och ändra.

 

Testa med ett gammalt tangentbord och/eller en gammal mus som har en grön (har jag för mig) kontakt.

 

Fick du någon skiva med tangentbordet och/eller musen?

 

jag har inte dom inkopplade via usb utan det gamla hederliga sättet (grön och lila kontakt i datan)

har ingen skiva då jag fått dom av svärmor

 

vad kan det va för fel att dom plötsligt slutar fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du letat/installerat drivrutiner för fabrikatet på enheterna?

Mvh

Mats H

 

:blink: ojdu,hur gör man detta? som sagt kan endast gå in i felsäkert läge med mus och t-bordet.

Help me pleaze :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vad står det på ovan eller undersidan av respektive mus och tangentbord?

Sedan kan du googla, söka, på internet efter drivrutiner.

Du kan också skriva här vad dina enheter har för fabrikat och modellnummer, för att få hjälp med detta.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har inte dom inkopplade via usb utan det gamla hederliga sättet (grön och lila kontakt i datan)

har ingen skiva då jag fått dom av svärmor

 

vad kan det va för fel att dom plötsligt slutar fungera?

 

Låter ju riktigt skumt, men det är väl så i datorvärlden innan man vet lösningen. :)

 

Fungerar något annat tangentbord eller mus när du kör i "normalt" läge då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vad står det på ovan eller undersidan av respektive mus och tangentbord?

Sedan kan du googla, söka, på internet efter drivrutiner.

Du kan också skriva här vad dina enheter har för fabrikat och modellnummer, för att få hjälp med detta.

Mvh

Mats H

 

skall kolla upp dom,samtidigt tänkte jag om man köper helt nytt t-bord och mus får man med installationsskiva då eller? om man skulle testa det isåfall :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju riktigt skumt, men det är väl så i datorvärlden innan man vet lösningen. :)

 

Fungerar något annat tangentbord eller mus när du kör i "normalt" läge då?

 

testade med andra utan resultat,bara felsäkert läge funkar..skumt det där

men kan man utesluta att hårddisk har krashat i detta fall? med tanke på att datorn går igång som vanligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

en möjlighet kan ju vara att via Kontrollpanelen, enhetshanteraren, ta bort alla drivrutiner för mus och tangentbord. Starta om datorn, och förhoppningsvis bör datorn då hitta "rätt" drivrutiner för dina enheter.

 

Om du köper nya enheter, så kan det vara möjligt att det med följer en CD, men det får du kontrollera, här sparas det på pengar när det gäller sådant, och de flesta datorer har redan befintliga drivrutiner på lager, eller hämtar dem från nätet.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1280684019,16_thumb.jpg

 

Hej

 

Hur ser det ut i enhetshanteraren.Inga utropstecken frågetecken för mus och tangentbord.Det verkar som

dessa använder samma drivrutin fråm Microsoft.

 

Har det månne blivit något fel i drivrutinen?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1280684019,16_thumb.jpg

 

Hej

 

Hur ser det ut i enhetshanteraren.Inga utropstecken frågetecken för mus och tangentbord.Det verkar som

dessa använder samma drivrutin fråm Microsoft.

 

Har det månne blivit något fel i drivrutinen?

 

LARSAS

 

det måste vara något fel på drivrutinen,när jag startar datan så vill den alltid installera scsia adapter utan att lyckas..vad är det för något?

sen vill datan hela tiden uppdatera utan att lyckas ordentligt,nu kan jag sitta vid min data men jag får starta om datan 6 ggr innan t bordet och musen fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

verkar som din dator försöker läsa in en port eller liknade, och inte hittar ngt.

Skriv msconfig i sökrutan o tryck enter, vad är markerat för start av datorn?

Hos mig ser det ut så här. Se bild

Mvh

Mats H

post-71618-1281048350,48_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

verkar som din dator försöker läsa in en port eller liknade, och inte hittar ngt.

Skriv msconfig i sökrutan o tryck enter, vad är markerat för start av datorn?

Hos mig ser det ut så här. Se bild

Mvh

Mats H

post-71618-1281048350,48_thumb.jpg

 

grrr,nu kommer jag inte in i datan alls,står något när den bootar att fel på hårdisk eller skivan :o

så nu verkar det va ett större fel,hjälp

är det något i bios som jag skall ändra på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kanske det varit på gång ett problem med din hårddisk, som föranlett tidigare bekymmer.

Ladda ned en disktest.

DFT Hitachi tar de flesta märken efter som det kanske inte går att se fabrikatet längre.

Läs noga igenom instruktioner. http://www.hitachigst.com/hdd/support/downloads/Dft32_User_Guide_415.pdf

 

ISO hittar du här: http://www.hitachigst.com/hdd/support/downloads/dft32_v416_b00.iso

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kanske det varit på gång ett problem med din hårddisk, som föranlett tidigare bekymmer.

Ladda ned en disktest.

DFT Hitachi tar de flesta märken efter som det kanske inte går att se fabrikatet längre.

Läs noga igenom instruktioner. http://www.hitachigst.com/hdd/support/downloads/Dft32_User_Guide_415.pdf

 

ISO hittar du här: http://www.hitachigst.com/hdd/support/downloads/dft32_v416_b00.iso

Mvh

Mats H

 

Men nu kommer jag inte ens in i datan :o

Hjälp mig Mats :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du gjort några ändringar, t.ex i BIOS?

Ändrat ngt via msconfig?

Har du provat i Felsäkert läge, genom att trycka F8 upprepade ggr undre uppstart av datorn, där finner du sedan en alternativ meny, välj senaste fungerande konfiguration, och se hur det går.

Har du inte möjlighet att ladda ned hårddisktesten?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grrr,nu kommer jag inte in i datan alls,står något när den bootar att fel på hårdisk eller skivan :o
Exakta felmeddelanden är alltid bra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Exakta felmeddelanden är alltid bra.

 

det står:

Hårddiskfel eller skrivminnesfel,när man startar datan och har den svarta bakgrunden med vit text.Jag kommer inegn vart efter det,det står att man skall trycka på valfri tangent-inte ens det funkar så jag måste stänga av med strömbrytarknappen.

Hoppas att detta hjälper något,är inte datakunnig alls :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du gjort några ändringar, t.ex i BIOS?

Ändrat ngt via msconfig?

Har du provat i Felsäkert läge, genom att trycka F8 upprepade ggr undre uppstart av datorn, där finner du sedan en alternativ meny, välj senaste fungerande konfiguration, och se hur det går.

Har du inte möjlighet att ladda ned hårddisktesten?

Mvh

Mats H

 

Hej igen!

Har inte ändrat något på BIOS eller msconfig.Och det går inte att ens komma in på felsäkert läge,testat detta flera ggr :(

Hur menar du att ladda ner testet? Från en annan dator till skiva eller? :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

om du har möjlighet att använda en annan dator för att ladda ned och bränna en ISO, skulle det vara bra.

Mvh

Mats H

 

japp,det har jag gjort nu,är det bara en ISO som skall laddas ner?

för stoppar jag in den i datan vid start så händer det ingenting

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...