Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera skrivare via nätverk -> XP


Miljarder

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Win 7 - maskin och försöker installera en HP CL 1600 som sitter via USB på en XP-maskin. Jag har delat ut den som vanligt och när jag ansluter till den så säger den att det inte gick, åtkomst nekad. Hur gör djur?

 

Finns inget antivirusprogram installerat på XP:n och kommer åt andra utdelade resurser.

 

MVH

Miljarder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1280287311,05_thumb.jpg

 

Hej

 

Har du kommit så här långt att skrivaren är installerad som högra ikonen visar.Den vänstra ikonen gäller när skrivaren är direktansluten.

 

Installationen har skett genom Lägg till en skrivare ----Lägg till en nätverks.......----o.s.v

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll om jag ansluter till datorn via ip-adressen -> får upp alla shares -> sedan klickar på anslut skrivaren.. eller om jag går via Lägg till skrivare och bläddrar fram den.. får samma meddelande om att det är "Åtkomst nekad"..

 

I XP-maskinen skulle jag vilja kunna sätta rättigheterna Everyone på skrivaren men dessa möjligheter finns ju inte. Jag har provat att skapa en datoradmin med samma användarnamn på XP-maskinen som finns på Win7:an men det hjälper inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kanske detta dokument från Microsoft kan ge dig någon ide?

Att ladda ned, beskriver nätverk med Windows 7 och andra OS, (XP), samt skrivardelning.

Download details: Windows 7 & HomeGroup: Downlevel Sharing

 

Mvh

Mats H

 

Hej,

Nej jag tror inte det, inte vad jag kunde se i alla fall. Det verkar vara tvärtom mot för vad jag behöver, jag behöver komma åt en skrivare på en XP-maskin. Kommer åt utdelade mappar osv utan problem.

 

MVH Milj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I XP-maskinen skulle jag vilja kunna sätta rättigheterna Everyone på skrivaren men dessa möjligheter finns ju inte.

 

"Dela ut den här skrivaren" innebär ju att alla på nätverket skall kunna

använda den.Windowsbrandväggen tillåter väl också skrivardelning.Fildelning fungerar ju.

 

Nu har jag inget lösenord på XPdatorn och endast en användare som också är adminstratör.

 

Har inte heller aktiverat homegroup på WIN7 datorerna.

som dock har skilda lösenord.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1280311224,64_thumb.jpg

(Från WIN 7)

Inga konstigheter i de här inställningarna?

 

Lösenordsskyddad delning har jag inaktiverat.

 

Man kan ju testa med lägre krypteringsgrad också.

 

Nätverket av hemmatyp

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, hur har du installerat drivrutinerna, före eller efter själva installationen?

 

Eftersom att jag inte kan ansluta till skrivaren så har jag aldrig installerat drivrutinerna men de finns redan i listan i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1280311224,64_thumb.jpg

(Från WIN 7)

Inga konstigheter i de här inställningarna?

 

Lösenordsskyddad delning har jag inaktiverat.

 

Man kan ju testa med lägre krypteringsgrad också.

 

Nätverket av hemmatyp

 

LARSAS

 

Som sagt var, det är XP-maskinens skrivare jag inte kommer åt, dessa inställningar är väl om jag skulle ha skrivaren på Win 7-maskinen!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt var, det är XP-maskinens skrivare jag inte kommer åt, dessa inställningar är väl om jag skulle ha skrivaren på Win 7-maskinen!?

 

Det är väl bara att testa olika alternativ för nätverkssäkerhet även på WIN 7 sidan.Några rutor att kryssa i och ur.Krypteringsgrad ,samma sak.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

inte för att vara pådrivande på något sätt,

men titta igenom sidorna 17 - 22 i dokumentet, svaret kan ju finnas där.

Troligen hänger detta samman med hur du konfigurerat din arbetsgrupp, "workgroup".

Som LARSAS nämner.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ett par frågor som jag tror vore bra att få svar:

 

Är Win 7 64bitars eller 32 bitars .

Har upplevt installationsproblem av "fjärrskrivare"i 64 bitars fallet men inte "Nekad åtkomst"

 

XP datorn har den fler konton har dessa lösenord.Skrivarens drivrutin för WIN 7 skall ju installeras på XP datorn.Förutsätter att installationen måste ske med adminstratörsbefogenhet för XPdatorn

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ett par frågor som jag tror vore bra att få svar:

 

Är Win 7 64bitars eller 32 bitars .

Har upplevt installationsproblem av "fjärrskrivare"i det fallet men inte "Nekad åtkomst"

 

XP datorn har den fler konton har dessa lösenord.Skrivarens drivrutin för WIN 7 skall ju installeras på XP datorn.Förutsätter att installationen måste ske med adminstratörsbefogenhet för XPdatorn

 

LARSAS

 

Håller kanske inte riktigt med i allt här.

 

Jag har själv två olika skrivare i nätverket här, en trådad och en trådlös, både XP och 7:an i datorerna, och både 32 respektive 64 -bitars, så det är lite blandat.

Varje dator har bägge skrivarnas drivrutiner installerade,

Men jag har inte lagt in 7:ans drivrutiner i någon XP -maskin, utan det är XP -rutiner i XP -maskiner och likadant med Windows 7.

Annars lär det inte fungera.

 

Men jag tror snarare att Miljarder kan ha rättighetsproblem istället, mellan datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv två olika skrivare i nätverket här, en trådad och en trådlös, både XP och 7:an i datorerna, och både 32 respektive 64 -bitars, så det är lite blandat.

Varje dator har bägge skrivarnas drivrutiner installerade,

 

 

 

Ja fast här är skrivaren direktansluten till en XP dator (nog 32 bitars) Precis som hos mej.Det är helt problemfritt att installera VISTA 32 och WIN 7 32 till mina två skrivare anslutna till XPn .Men med den nya bärbara med WIN7 64bitars har det hittils misslyckats Det är dock Inget stort problem för oss då skrivarna installerar sig helt geschwint direktanslutna till den nya datorn.

 

.Jag tror också att behörighetsproblem är en trolig orsak åtminstone initialt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

inte för att vara pådrivande på något sätt,

men titta igenom sidorna 17 - 22 i dokumentet, svaret kan ju finnas där.

Troligen hänger detta samman med hur du konfigurerat din arbetsgrupp, "workgroup".

Som LARSAS nämner.

Mvh

Mats H

 

Tjena,

Tittade igenom dokumentet och på sidan 32 hittade jag förmodligen svaret..

"Windows Vista and Windows 7 use NTLMv2 for authentication. Some devices might not support NTLMv2."

 

Jag ska testa om ett par dagar när jag är hemma igen..

 

MVH

Milj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ett par frågor som jag tror vore bra att få svar:

 

Är Win 7 64bitars eller 32 bitars .

Har upplevt installationsproblem av "fjärrskrivare"i 64 bitars fallet men inte "Nekad åtkomst"

 

XP datorn har den fler konton har dessa lösenord.Skrivarens drivrutin för WIN 7 skall ju installeras på XP datorn.Förutsätter att installationen måste ske med adminstratörsbefogenhet för XPdatorn

 

LARSAS

 

Båda är 32-bitars och jag är rätt hundra på att det rättighetsproblem. Har provat att lägga till ett konto identiskt med det som finns på W7-maskinen utan framgång.

 

Drivrutinerna behöver inte vara installerade, är det fel drivare så kommer den att fråga om jag vill installera nya eller använda de gamla. Meeeen.. som sagt, de finns i listan.

 

Tror jag hittade felet i dokumentet i alla fall, ska testa om ett par dagar. Meddelar hur det gick sedan. Tack så länge i alla fall!

 

MVH

Milj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...