Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka interna skivläsare är kompatibla?


SealOfDarkness

Rekommendera Poster

SealOfDarkness

Härom dagen vägrade min Fujitsu Siemens Lifebook T 4210 att starta efter bookskärmen. Jag besämmde mig för att försöka boota om den med de medföljande recovery skivorna men den verkade inte hitta skivorna i min externa usb-skivläsare (den har ingen internskivläsare).

 

Jag misstänker att detta är för att jag måste använda en internskivläsare, detta är möjligt genom att den har en löstagbar modull som kan bytas ut mot löstagbar internskivläsare. Detta är något som jag måste köpa till men jag vet inte vilka modeller som är kompatibla med min modell.

 

Så jag undrar om någon därute vet vilka modeler som är kompatibla så skulle jag uppskata den informationen något väldigt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag besämmde mig för att försöka boota om den med de medföljande recovery skivorna men den verkade inte hitta skivorna i min externa usb-skivläsare (den har ingen internskivläsare).

 

Har du ändrat till att datorn ska boota från "Usb Device" i datorns bios?

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SealOfDarkness

Dyker inte upp en "Usb Device" i datorns bios lista, har provat både när den är in och ur kopplad, ingen skillnad.

Kan även tillägga att det är möjligt att min externa skivläsare är så pass gammal att den inte dyker upp, vet inte själv hur gammal den är men flera år. Har funderat på att prova med en annan men har inte hittat någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyker det upp något med USB så kan du testa om det funkar.

 

Kan även tillägga att det är möjligt att min externa skivläsare är så pass gammal att den inte dyker upp, vet inte själv hur gammal den är men flera år. Har funderat på att prova med en annan men har inte hittat någon.

Om den har funkat när Windows är igång, så borde den även funka att boota ifrån. Fast det kan ju förståss vara som du tror att den inte går att boota ifrån.

En ny Usb Cd/Dvd kostar ganska mycket.

http://www.dustinhome.se/pd_5010368346.aspx

Då kan ju din ide om en ny intern Cd/Dvd vara en mer prisvärd ide. Har du kontaktat Fujitsu Siemens eller återförsäljaren och frågat om det går att köpa en ny intern Cd/Dvd spelare?

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SealOfDarkness

Har kontaktat Fujitsu och det verkar som en ny intern skivläsare skulle kosta cirka 1100 kronor, vidd sådana kostnader är det bättre att jag köper en ny bärbar.

Men jag hoppas på att jag kan låna en extern skivläsare någonstans eftersom jag inte är helt säker på att det kommer fungerar om kommer ändå enbart använda den vidd ett annat tillfälle.

 

Tack för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...