Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Facebook problem. Identitet stulen


Thirteen

Rekommendera Poster

Hur eller var bestrider man att identiteten inte stämmer, att namnet åtminstone inte är komplett på en person som befinner sig på facebook. När en person seglar under falsk flagg.

 

Berörd person tar illa vid sig att vederbörande kan agera under hennes namn. Namnet är unikt så det upplevs som integritetskränkande. Saken skulle upplevas på annat sätt om den här personen som agerar på facebook åtminstone kompletterade med det efternamn som hon faktiskt är född med. Hon är sedan närmare tjugo år skild från släkten med unikt efternamn men har ändå behållit namnet och tagit bort sitt eget. Personförväxling är oundviklig och upplevs som integritetskränkande.

 

Berörd person vill också förbli anonym. Hon vill alltså inte ha något eget konto på facebook.

 

Hur hjälper jag henne bäst?

 

All hjälp mottas tacksamt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Inte så mycket att göra, såvida inte personen aktivt försöker utge sig för att vara någon annan än hon är och på Facebook tror jag knappast att det ens då skulle finnas något att göra. Enligt namnlagen har man rätt att behålla efternamnet även efter en skilsmässa.

 

På Facebook förekommer det en hel del allvarliga identitetsstölder, om man ska kalla det så, som lett till brott som i normala fall skulle vara åtalbara, men fallen är komplicerade och rätt dyra att driva. Det har skrivits en hel del kring ämnet internationellt och problemet är som sagt ganska spritt. Men handlar det enbart om en namnkonflikt så har inget brott eller ens regelbrott begåtts och då är det bara att acceptera att så ser världen ut. Namn är inte unika, även om de tillfälligt kan vara det.

 

Det enda effektiva sättet jag kan se är att skapa sig en egen profil och där klargöra vem som är vem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det juridiska först, frågan är om det är olagligt att göra såhär?

Frågan är vad det står om detta i reglerna för Facebook, har inte Facebook själv, så jag vet inte, men vet att reglerna är bitvis svåra att förstå sig på.

Frågan är också hur man mot reglerna ska tolka problemet?

Och hur nära får/kan man sätta sitt namn/identitet mot ett annat?

 

Om en person har valt ett tilltalsnamn/efternamn, och fått det godkänt av myndigheterna, så lär det knappast vara otillåtet att använda det på en community heller, även om det kanske upplevs som kränkande från andra.

 

Om man vill bestrida något på Facebook, så bör man också ta kontakt med ansvariga hos Facebook, jag antar att man måste vara inloggad för att kunna göra så.

Men som sagt, det handlar också om hur reglerna ser ut, och hur man ska tolka dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hur eller var bestrider man att identiteten inte stämmer, att namnet åtminstone inte är komplett på en person som befinner sig på facebook. När en person seglar under falsk flagg.

 

Berörd person tar illa vid sig att vederbörande kan agera under hennes namn. Namnet är unikt så det upplevs som integritetskränkande. Saken skulle upplevas på annat sätt om den här personen som agerar på facebook åtminstone kompletterade med det efternamn som hon faktiskt är född med. Hon är sedan närmare tjugo år skild från släkten med unikt efternamn men har ändå behållit namnet och tagit bort sitt eget. Personförväxling är oundviklig och upplevs som integritetskränkande.

 

Berörd person vill också förbli anonym. Hon vill alltså inte ha något eget konto på facebook.

 

Hur hjälper jag henne bäst?

 

All hjälp mottas tacksamt

 

 

Det går att anmäla/blockera person på Facebook. Frågan är hur skaparna bakom agerar och om dom alls bryr sig. Känns som det är lite av vilda västern på internet eller mera lite laglöst. Folk tror att dom är anonyma bakom sina datorskärmar.

 

Sådant som blåses upp i pressen är nästan skrattretande. Hackare som sänker servrar och stjäl personuppgifter. I artikeln viftas det lite med "polisanmäla" också vidare. Sedan rinner liksom allt ut i sanden. Faktiskt finns det folk som blir inspirerade av det här och apar efter. Tycker det är coolt gjort. Att det hotas lite med Polisen är knappast något som skrämmer.

 

Anledningen är säkert att det ska vara _mycket_ till för att det alls ska hända något. Förtal eller liknande. Oftast är det enkelt att göra sig anonym med ett IP-nummer som kommer från TOR eller en proxy. Då blir det liksom stopp om IP-numret överhuvudtaget spåras.

 

Prova att anmäla, men som sagt jag tror inte det händer något alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Nu börjar vi dock komma in på riktiga problem. Trådens "problem" är ju inte ens värt att nämna i sammanhanget. Det hela låter mer som en släktfejd än något annat och då bör det i släkten lösas, inte med en skatte- och resursbetyngande polisanmälan (det finns ju inte ens någon grund för en Facebook-anmälan, långt mindre en polisanmälan, om man ska gå efter de uppgifter som lämnats i startinlägget)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om jag förstår dig rätt så använder hon sitt rätta/lagliga namn?

Verkar faktiskt lite larvigt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Om en person har valt ett tilltalsnamn/efternamn, och fått det godkänt av myndigheterna, så lär det knappast vara otillåtet att använda det på en community heller...

 

Kan jag tycka låter rimligt.

 

 

Ett exempel:

Antag att Kronprinsessan Viktoria och Prins Daniel Westling Bernadotte skiljer sig (Här har vi ett efternamn som heter duga!). Ponera att Daniel beslutar att helt ta bort namnet Westling och på eget bevåg behålla efternamnet Bernadotte.

Kommer han att tillåtas behålla namnet Daniel Bernadotte?

Om det redan skulle finnas en annan Daniel Bernadotte i släkten Bernadotte?

Rent hypotetiskt?

 

Blev det tillräckligt snurrigt? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag tycka låter rimligt.

 

 

Ett exempel:

Antag att Kronprinsessan Viktoria och Prins Daniel Westling Bernadotte skiljer sig (Här har vi ett efternamn som heter duga!). Ponera att Daniel beslutar att helt ta bort namnet Westling och på eget bevåg behålla efternamnet Bernadotte.

Kommer han att tillåtas behålla namnet Daniel Bernadotte?

Om det redan skulle finnas en annan Daniel Bernadotte i släkten Bernadotte?

Rent hypotetiskt?

 

Blev det tillräckligt snurrigt? :)

 

Vad jag vet så bestäms detta med namn för privatpersoner och för i detta fall Kungliga personer lite olika, men om man skulle ta detta exempel för en privat bedömning, så tror jag att det skulle godkännas.

 

Men jag tvivlar ändå nu på att diskussionen i denna tråd kommer så mycket längre, har någon ett liknande problem på en community, så lär inte så mycket hända, men visst kan man försöka att anmäla.

 

Edit: Vi är nog tillbaka på ruta 1 i diskussionen tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...