Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

var hitta high density d-sub 29 pin?


lindav

Rekommendera Poster

Hej alla! Hoppas jag hamnade rätt nu! =)

Min bror har fått en gammal projektor utav en kompis och vi tänkte koppla in den för sakens skull.. Tyärr hittade inte den förra ägaren sladden som ska gå från source 1 till datorn/dvd:n.

Med mina kunskaper kan jag se att det ser ut som en vanlig VGA fast med 29 pin. Är det ngn som vet var man kan få tag på en sån liten rackare för en billig penning?

 

Märket på projjen är en ASK IMression A9 ifall ngn har en bättre lösning..

 

Tack på förhand!

 

Linda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste rätta mig! Förstår om ingen fattar vad jag vill ha! Det ska vara 26 pin och inte 29 som jag skrev innan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att veta vad för signaler som går i den 26-poliga kontakten.

Se om du kan hittar rätt sorts kontakt i Dustin Homes förteckning av kablar som är projektortillbehör, välj typ i vänsterkolumnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt manualen är det ju inte någon direkt vanlig kabel.. men eftersom manualen är detaljerad så går det att löda ihop en egen kabel.

Dock skulle jag valt att löda ihop en mycket kort kabel (adapter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en adapter vore tipptopp! Mina lödkunskaper är sådär även om de finns.. så här långt har jag kommit i mitt sökande.

Min länk.

 

Det enda jag behöver hitta nu är som sagt en adapter för jag behöver ju vga eller s-video eller något va? Kanske kan man löda en adapter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en adapter vore tipptopp! Mina lödkunskaper är sådär även om de finns.. så här långt har jag kommit i mitt sökande.

Min länk.

 

Det enda jag behöver hitta nu är som sagt en adapter för jag behöver ju vga eller s-video eller något va? Kanske kan man löda en adapter?

Ja, att löda ihop en adapter bestående av två D-sub bör ju gå.

Manualen beskriver ju signalerna i den 26-poliga och hur pin-konfig ser ut för en VGA torde finnas på många ställen.

ELFA har de D-sub som behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..eller ta med dig beskrivningen av hur kabeln ska se ut till en elektronikreparatör, eller till Elfa-butik, och se om inte de kan löda ihop det hela åt dig. Har en stark känsla av att det finns gott om folk i Elfa-butikerna som kan fixa det åt dig, det kostar visserligen en slant men du får nog en ganska bra lösning på det hela.

 

I sig inte svårare än att skaffa två kontakter, lite ledare och löda fast ledarna i vardera kontakten. När alla är på plats dra lite krympslang över det hela för att hålla ihop det. Att löda fast ledarna på kontakterna kan dock vara lite pillrigt och kräver en stadig hand och smal lödkolv.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ok! Nu är jag tillbaka! JAg har sökt med ljus och lykta efter en adapter men tyvärr hittar jag ingen. Så jag gjorde slag i saken och köpte grejer och ska g mig på att löda en adapter. Jag är rätt så bra på att löda och har tålamod så det ska nog gå bra! =) Det jag skulle behöva hjälp med nu är lite av tänkandet.

 

Hur ska jag nu koppla samman dessa trådar.. (har tänkt ut ett sätt i min hjärna men jag vet inte om det stämmer).

Jag har alltså en 26 pin hd d-sub.post-52683-1281765424,9_thumb.jpg

 

Denna ska kopplas ihop med en Vga som ska ut från datorn.

http://pinouts.ru/Video/VGA15_pinout.shtml

 

Här är ngn form av pin-config ifrån en tidigare modell utav projektor..

http://pinouts.ru/Home/ask_propjector_pinout.shtml

 

Tusen tack på förhand!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ett papper och rita upp dina båda kontakter på denna.

 

På den ena hittar du IN-portar, på den andra UT.

 

Det som går ut från den ena ska in på den andra.

 

Sedan finns det några som är raka och ska inte tvärkopplas, såsom jord och några signalkablar.

Du ska ta signaler från VGA till din D-sub, om vi tar exemplet på webben ska alltså (från VGA -> DSUB) pinnarna kopplas som

1 -> 1

2 -> 2

3 -> 3

5 -> 10

6 -> 11

7 -> 12

13 -> 19

14 -> 20

 

kanske räcker... Det jag tvekar om är det två Digital grnd på din kontakt och Sync grnd på original VGA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sync gnd är noll-ledaren för sync-signalen men kanske att din projektor inte behöver den. Samma sak med digital gnd, vette tusan om den behövs.

 

Löd ihop det som definitivt hör ihop och testa. Någon större risk för skador torde inte föreligga så länge du inte kortsluter något.

 

Blir det blir blir det bild :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att läsa siffrorna från rätt håll, den bifogade bilden visar Frontview men du löder ju på den andra sidan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på den här bilden så är det ju på pin 5, 6, 7 8 - Jord.

Alltså en gemensam jord + en var för sig.. Min länk

Du menade att jag skulle dra den gemensamma jorden till röd jord. Ska man inte dra den gemensamma (hsynk) jorden någon annanstans och dra röd till röd, grön till grön och blå till blå?

 

Väldigt snällt att du hjälper mig att tänka här!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.avsforum....highlight=ae100

 

Hej Jag tror den här länken kan ge viss vägledning.Det skall vara en viss impedans(75ohm) emellan varje färgsignal och dess jord.Tydligen har han fått det att fungera med en ytterskärmad partvinnad nätverkskabel.Använder ett partvinnat par för respektive signal.

 

Ett annat alternativ kan kanske vara att fimpa en VGA kabel i ena änden.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lött på detta vis:

Vga d-sub

1-------------1

2-------------2

3-------------3

5-------------21

6-------------10

7-------------11

8-------------12

13------------19

14------------20

 

 

Vad tror ni om det? Blir det en explosion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det märker du... men du verkar ha läst det jag skrivit och fixat det för det var ju fel det jag skrev. Ser inte skadligt ut om mallarna stämmer.

 

Hoppas bara att det är rätt nummer du kopplat, tänk på från vilken pinne som verkligen är pinne nummer ett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jämförde med honkontakten så detska nog stämma (hoppas jag).. då så.. då testar vi och ser vad som händer.. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jämförde med honkontakten så detska nog stämma (hoppas jag).. då så.. då testar vi och ser vad som händer.. =)

 

 

Ok.. har provat nu... det som händer är att det blir lite rosa i utkanten av projektorns text.. den söker igenom inputsen och den märker att det finns något där men sen hoppar den över till "startsidan" igen. Vad kan då vara fel.. det rosa vet jag inte om det beror på projjen eller kopplingen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, bra fråga...

 

 

men men.

 

nummer 10 på VGA måste nog kopplas mot en grund, den är bas för VSync. Kanske 10 -> 24 kan fungera?

 

Annars nu när kommer att tänka på det, projektorn har inte BNC-kontakter med? Dvs separata ingångar för RGB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta vad jag hittade.. Min länk synd att det blir dyrare att beställa än att köpa ny projektor.. Det vore kul att lösa det här bara för att få det gjort! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...