Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förhindra lagg vid Timeshift


Mikael63

Rekommendera Poster

Har ett relativt billigt tv-kort från Leadtek, DTV 1000.

Sitter i en P4 3 GHz, 1 Gb. XP Pro SP3.

Nyaste drivern och nyaste mjukvaran (Winfast 2 PVR)

 

Vid Timeshift (paus) och uppspelning av programmet (ca en timme "senare") så laggar det ganska rejält för video medan ljudet inte laggar men låter lite burkigt, aningens långsamt (men ändå i synk).

 

Förstår att det inte går att trolla med knäna när man har den hårdvaran men finns något att "skruva med"?

 

Mer minne är ok om det skulle hjälpa. Snabbare disk också ok, om SATA behövs kontrollerkort, också okej om det skulle garantera förbättring.

 

Skulle det vara bättre med en extern disk för lagring?

 

Andra inställningar? Vilka? Nåt generellt att tänka på?

Har Avira som antivirus - inte pillat på nån inställning efter inst. Ligger den och skannar filer som lagras från tv-kortet?

 

Andra mjukvaror än Winfast? Vilka?

 

Skulle det vara fördel med Linux ist.f. XP? Alltså avseende detta med att det laggar.

 

Har inte testat än hur en ren inspelning (utan timeshift) beter sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Har inte testat än hur en ren inspelning (utan timeshift) beter sig.

 

testa det. Samt testa att pausa och sedan öppna pausfilen i exempelvis Windows Media Player (borde gå) för att se om det är programvaran som bråkar eller datorn som inte orkar med.

 

Ny hårddisk? Nja, så värst många MB/s generar inte en Tv-inspelning vanligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkommer när jag haft tid att spela in något som jag vill titta på. (Antar jag behöver titta "normalt" och inte bara snabbspola för att se ev. lagg.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Avira som antivirus - inte pillat på nån inställning efter inst. Ligger den och skannar filer som lagras från tv-kortet?

Mycket möjligt. Se om det blir någon förbättring om Avira inaktiveras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...