Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga nätverk hur?


Yellow dog

Rekommendera Poster

Hur skall jag göra för att få nätverket att fungera som jag vill?

 

På v.2 har jag en trådlös router som som b.la 2 bärbara är anslutna till och på v.1 har jag en stationär som är ansluten till det trådlösa via en trådlös lan adpter.

68587.jpg

 

Detta fungerar nu u.a.

 

Problemet är nu att jag vill utöka nätverket på v.1 med en NAS och ytterligare en trådbunden anslutning, så jag har provat både med en switch och en router i mellan men jag får det inte att fungera.

 

Scenario 1

Om jag kopplar switchen så kommer jag inte ut på internet och jag blir ju inte heller tilldelad mer än en ip.adress (använder dynamisk).

Trodde att när allt kommunicerade med den trådlösa routern v.2 att de skulle få en ip. där ifrån fast det verkar inte så.

 

Scenario 2

Jag stoppar i mellan en router, visst jag blir tilldelad ip. fast jag kommer inte ut på internet och det är någon form av kommunikations problem.

Har ändrat var enda tänkbar inställning i den trådbundna routern men icke, det löser inga problem.

Alla ip adresser stämmer, fast det fungerar ändå inte.

 

Har nog prövat allt jag kan komma på och startat om allt X antal ggr.

Har även läst Flora50 :s guide fast inte löste den mitt problem heller.

 

Visst måste det gå att utöka nätverket som jag har tänkt, eller??

Så hur gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska du kunna utöka ditt nätverk utan problem med den hårdvara du har på plats.

 

Till att börja med så skall du inte ansluta en router till en router (scenario 2). Men ditt scenario 1 bör fungera.

Logga in i din router och kontrollera att du har en DHCP inställning som stödjer så många maskiner du vill använda. Prova att ha dina "vanliga" datorer avstängda och se vad som händer när dom nya enheterna försöker be om ip-adress. Har du en riktig budget router så kanske den inte klarar mer än ett par användare.

Vilken modell av router är det?

 

Det du beskriver är att bara trådlösa klienter får ip-adress och inte trådbundna. Vad är det för switch du försöker använda? Kan den vara orsaken till att dina trådade enheter inte får ip av routern?

 

Det finns en del saker att se över antagligen. Men du bör börja med ovanstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska du kunna utöka ditt nätverk utan problem med den hårdvara du har på plats.

 

Till att börja med så skall du inte ansluta en router till en router (scenario 2). Men ditt scenario 1 bör fungera.

Logga in i din router och kontrollera att du har en DHCP inställning som stödjer så många maskiner du vill använda. Prova att ha dina "vanliga" datorer avstängda och se vad som händer när dom nya enheterna försöker be om ip-adress. Har du en riktig budget router så kanske den inte klarar mer än ett par användare.

Vilken modell av router är det?

Den trådlösa routern som jag använder heter Linksys WRT54GL och klarar 253st användare.

 

(Maximalt antal DHCP-användare

Ange det maximala antalet datorer som du vill att DHCP-servern ska tilldela IP-adresser till. Absolut maximum är 253--möjligt om 192.168.1.2 är första IP-adress.)

 

Det du beskriver är att bara trådlösa klienter får ip-adress och inte trådbundna. Vad är det för switch du försöker använda? Kan den vara orsaken till att dina trådade enheter inte får ip av routern?

 

Det finns en del saker att se över antagligen. Men du bör börja med ovanstående.

Switchen är av typ D-link DES-1005D.

 

EDIT:

Har kopplat in switchen igen och kommit fram till detta.

Så läge som jag har en komponent ansluten och aktiv så länge fungerar allt normalt, så fort jag aktiverar en pryl till så:

1. Befintlig anslutning d.v.s den detaljen som först anslöts till switchen bryts.

2. någon ny Ip adress delas ej ut.

 

Börjar tro att det är den trådlösa nätverks adaptern som är "boven i dramat".

Det verkar vara den som tappar anslutningen med routern.

 

Jag har pingat på dess ip när jag har en anslutning och då levererar den svar.

Fast när jag har två anslutningar så är den DÖ = inget svar.

 

Kan det vara så och hur kommer man runt detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter som det inte fungerar med scenario 1 och det inte finns någon lösning i sikte så måste ju scenario 2 utredas vidare.

 

Varför kan jag inte använda 2 st routrar i samma nätverk?

 

I min hjärna säger mig att detta borde vara det mest logiska då ett av problemen verkar ha med tilldelningen av ip adresser att göra.

 

Finns det någon som är insatt i detta och orkar bryta ner det i detalj?

 

Router nr.2 som är tänkt att användas är en LevelOne FBR-1418TX

Kanske inte värdens modernaste, men den fungerar.

Fast frågan är ju också om den fungerar till detta???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar tro att det är den trådlösa nätverks adaptern som är "boven i dramat".

 

Vad är detta för pryl? Om den kan agera som en vanlig trådlös brygga skall det inte vara några problem. I mitt förra hus hade vi en trådlös router som förutom servade vanliga trådlösa klienter (läs laptops) pratade med 2 olika trådlösa bryggor. Bakom den ena satt 2 st PC trådbundet, bakom den andra 3. Inga problem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den trådlösa nätverks adaptern är en D-Link DWL-G810.

 

Får den liksom inte att vilja lira som jag vill.

Precis som jag skrev tidigare så verkar det som att den hänger sig så fort det kommer mer en klient på linan bakom den.

 

Jag får det inte att fungera ihop med switchen.

En klient = OK

Två eller fler så slutar det fungera.

 

Det var då jag fick för mig att man borde kanske kunna använda en router bakom den istället, då skulle ju klienterna få IP från router nr.2.

Det borde ju gå att öppna upp routern så dess brandvägg i princip släpper igenom allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo

Jag hade samma problen som du

 

Jag har gjort som följer:

 

Har en telia smrt router, från den har jag kopplat ut från en lan port och vidare till port 1 på switchen

Nu kommer det dumma , man kan inte koppla in en ny dator på port 2 för dom sitter "ihop" på nåt sätt

 

Koppla därför ut från port 3 el 4 el 5 etc beroende på hur många du har.

 

 

Har 3 datorer + popcorn hour och viasat och ibland 2 bärbara och det fungerar aldeles utmärkt.

 

Hoppas att det funkar :)

Mvh Björn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo

Jag hade samma problen som du

 

Jag har gjort som följer:

 

Har en telia smrt router, från den har jag kopplat ut från en lan port och vidare till port 1 på switchen

Nu kommer det dumma , man kan inte koppla in en ny dator på port 2 för dom sitter "ihop" på nåt sätt

 

Koppla därför ut från port 3 el 4 el 5 etc beroende på hur många du har.

 

 

Har 3 datorer + popcorn hour och viasat och ibland 2 bärbara och det fungerar aldeles utmärkt.

 

Hoppas att det funkar :)

Mvh Björn

Tack för tipset!

Skall ta och prova detta så fort tid medges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man inte vill ha två routrar direkt kopplade är att du får två DHCP servrar i samma nät. Det man kan göra är att stänga av DHCP funktionen i en utav routrarna och låta den fungera som en ensam hub. Detta är dock inte riktigt nödvändigt, då du har en switch vilket är galet mycket smartare och snbbare än en dum hub.

 

Jag tror på det som skrevs tidigare, återvänd till manualen och kontrollera vilken port i switch/router som skall användas för inkoppling av ytterligare switch/hub. Förr om åren behövde man en korsad kabel för att få signaler att komma fram. Nuförtiden har dock de flesta routrar en port som lägger om signalerna så man slipper trassel med en speciell typ av kabel.

 

Och om jag kommer ihåg rätt skall man ge f-n i i WAN porten för sånna här inkopplingar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har en telia smrt router, från den har jag kopplat ut från en lan port och vidare till port 1 på switchen

Nu kommer det dumma , man kan inte koppla in en ny dator på port 2 för dom sitter "ihop" på nåt sätt

 

 

Det "dumma" är att i denna router, som i grunden är en kombinerad modem och router, finns det en speciell mjukvara i som bestämmer att port 1 ska vara för datortrafik, port 2 ska vara för digitaltvtrafik, och port 3 för IPtelefoni, och port 4 används inte idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den trådlösa nätverks adaptern är en D-Link DWL-G810.

 

För att tala klartext - DWL-G810 är rent skräp. Som du upptäckt stödjer den bara en enhet bakom sig :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att tala klartext - DWL-G810 är rent skräp. Som du upptäckt stödjer den bara en enhet bakom sig :thumbsdown:

Misstänkte det! :angry:

 

Men jag vet inte om det är jag som är lite trög, men om den nu bara stödjer en enhet varför kan jag då inte komma runt det med router till?

 

EkaErik skriver att jag får två DHCP i samma nätverk och det var liksom en del av tanken för att hitta en väg runt.

 

I.o.m att DWL-G810 inte kan kommunicera mer än enhet så slog mig tanken att jag låter routern kommunicera med den och sköta all annan kommunikation.

 

De lilla som jag kom fram till när jag testade detta var att roter2 kan kommunicera med roter1 om den sitter bakom DWL-G810, fast inte fullt ut.

 

De detaljer som vart tråd bundna kunde ej komma igenom router2 och kommunicera med internet och de trådlösa, vilket jag inte förstår.

 

Det är mycket möjligt att det inte går att lösa som jag har tänk, men förklara gärna.

 

Kom gärna förslag på andra lösningar?

T.ex skulle det gå med någon av dessa Linksys by Cisco WET610N eller WAP610N (svårt att förstå vad skillnaden är på dem.)

Eller är det dessa också "same shit different name" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De detaljer som vart tråd bundna kunde ej komma igenom router2 och kommunicera med internet och de trådlösa, vilket jag inte förstår.

 

Problemet med en router bakom är att den NATar trafik, dvs det "inre" nätet kommer att kunna bygga sessioner mot det "yttre", men inte tvärt om. Du kan pilla o trixa med port forwarding osv, men kommer att vara struligt.

 

T.ex skulle det gå med någon av dessa Linksys by Cisco WET610N eller WAP610N

 

WET är en trådlösa brygga. WAP är en accesspunkt. Du skall ha en trådlös brygga. Om WET610N är ett bra val har jag ingen synpunkt om - läs litet på Linksys forum.

Bla detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med en router bakom är att den NATar trafik, dvs det "inre" nätet kommer att kunna bygga sessioner mot det "yttre", men inte tvärt om. Du kan pilla o trixa med port forwarding osv, men kommer att vara struligt.

 

 

 

WET är en trådlösa brygga. WAP är en accesspunkt. Du skall ha en trådlös brygga. Om WET610N är ett bra val har jag ingen synpunkt om - läs litet på Linksys forum.

Bla detta

Tack joe

Strul har jag haft så det räcker, satt en hel dag och experimenterade både med switch och routern och det blev många hårda ord som inte lämpar sig på detta forumet!

 

Är nog lite för insnöad på Linksys grejer, skall ta prisjakt till hjälp och jämföra olika bryggor i stället och försöka grunda det ordentligt i stället för att bara köpa en produkt för märkets skull.

 

Tur att det finns folk som kan hjälpa en att förstå :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkt fortsätta på denna tråd i.o.m att det ändå häger ihop.

 

Jag hade beställt en brygga som var billig och bra och skulle funka, webbutiken hade 8st i lager så jag beställde lite annat smått och gott också för frakt kostar ju trotts allt.

Men då man inte hade fått nått trackning nummer så gick jag in och kollade order och då var inte bryggan med :angry: :angry: :angry:

Som tur är så har de ju bara tagit betalt för varorna de tänkt att skicka (har fått trackning nummer nu.)

 

Så nu är man till baka på ruta ett och får leta efter en ny lämplig produkt.

Denna gången tänkte jag ta och besöka en butik, så nu till frågan.

 

En D-Link Wireless N Access Point DAP-1360, skall väll ändå gå att använda som brygga.

(Skall alltså länka vidare den trådlösa signalen via nått, till en switch så jag får flera trådbundna.)

 

http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DLinkEurope-SE%2FDLProductCarousel&cid=1197382174064&p=1197318910935&packedargs=ParentPageID%3D1197318910911%26TopLevelPageProduct%3DConsumer%26locale%3D1195806930208%26packedargs%3DProductParentID%253D1197318689446&pagename=DLinkEurope-SE%2FDLWrapper

 

Tänker jag rätt??

Kan jag använda en D-Link DAP-1360, som jag har tänkt?

 

Vore tacksam över ett svar ifrån någon som vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En D-Link Wireless N Access Point DAP-1360, skall väll ändå gå att använda som brygga.

 

Ja, den verkar stödja detta. Kolla efter WDS.

 

Dock vet man aldrig riktigt hur bra det kommer att lira mellan två olika tillverkare - så se till att du får öppet köp om du går till en butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den verkar stödja detta. Kolla efter WDS.

 

Dock vet man aldrig riktigt hur bra det kommer att lira mellan två olika tillverkare - så se till att du får öppet köp om du går till en butik.

OK, öppet köp är nog inget problem då det inte är någon fysik butik utan bara hämtbutik.

Och enligt information från deras hemsida så är det distansavtalslagen som gäller.

 

Bara hoppas på det bäst för jag börjar bli trött på allt strul.

 

Än en gång ett stort tack joe! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...