Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudkort och ljudstandarder


danh35

Rekommendera Poster

När man köper en färdig speldator idag så medföljer ju sällan något separat ljudkort utan bara de inbyggda ljudkretsarna på moderkortet. Som bekant så används ofta en Audio Codec från Realtek, vilken brukar följa standarden "High Definition Audio". Om man tittar på separata ljudkort så brukar däremot dessa följa standarder som "Dolby Digital EX, ASIO 2.0, OpenAL, Digital Theater Systems Extended Surround (DTS-ES), Dolby Digital Live, EAX 5.0" (saxat från beskrivningen av ljudkortet Creative X-FI TITANIUM på Kompletts hemsida).

 

Men vad är High Definition Audi för standard egentligen, då den inte brukar stå uppräknad under standard som följs för separata ljudkort? Och stöder inte Realteks kretsar EAX osv.? Vilket stöd är viktigt att ha i spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färdiga datorer har alltid dolda ställen var pengar har sparats in på för tillverkaren – speldator eller inte. Ljudkort och nätaggregat verkar vara tacksamma detaljer att snåla in på utan att det ser alltför uppenbart ut för konsumenten.

 

Men det är inget snack om att en speldator ska ha ett ordentligt ljudkort! En spelare med minsta självrespekt ska inte nöja sig med det inbyggda Realtek-skräpet. Skillnaden i ljudbilden mot för ett X-Fi är svår att förklara... utan deras reklamslogan är faktiskt talande; "hear to believe".

 

Till bärbara kan det vara lite svårare men jag köpte hörlurar till min – för att bli av med detta så kallade "High" definition audio – lurar som har inbyggt ljudkortet X-Fi. Och vilken skillnad det blev bara i World of Warcraft..!

 

P.S. HD Audio är bara Intels efterträdare till AC'97...

 

Edit:

Realtek använder förresten upp till EAX 2.0, en standard så gammal som från 1998. Idag är det EAX 5.0 som gäller, vilket kräver ett X-Fi. De tidigare Audigy fixar upp till EAX 4.0...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack RN. Det låter med andra ord som att det inte går att fuska på den här punkten.

 

Får man fråga vilket ljudsystem eller lurar du använder? Spelar du mest med lurar eller kör du med högtalare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit:

Realtek använder förresten upp till EAX 2.0, en standard så gammal som från 1998. Idag är det EAX 5.0 som gäller, vilket kräver ett X-Fi. De tidigare Audigy fixar upp till EAX 4.0...

 

Har du någon erfarenhet av Asus Xonar? Tycker att detta kort är i lämplig prisklass och verkar hyfsat (åtminstone jämfört med realteksskräpet):

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347274&view=detailed#ProductTabs

 

Det står att det klarar EAX 5.0 under "Detaljerad produktspecifikation/Standarder som följs". Eller är det möjligen fel, kanske det bara är Creatives kort som klarar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack RN. Det låter med andra ord som att det inte går att fuska på den här punkten.

 

Får man fråga vilket ljudsystem eller lurar du använder? Spelar du mest med lurar eller kör du med högtalare?

Nej, jämför med grafikkort... jag läste någon som drog en liknelse; med de inbyggda ljudkretsarna så vore det som om man spelade i 640x480. Vet inte riktigt hur pass jag håller med om liknelsen men lite talande var den ändå..! :P

 

Själv alternerar jag mellan högtalare/lurar, mest beroende på vad sambon jobbar för skift... Högtalarna är inte några märkvärdiga, ett billigt 5.1-system från Creative – Inspire T6100 – men duger mer än väl i lägenhet.

 

Lurarna var dyrare – 5.1-lurarna Roccat Kave (som fick ersätta de tidigare Razer Barracuda vilka jag inte gillar lika mycket). Dessvärre är dessa en aning tunga för min trafikskadade gamla nacke... så ibland använder jag istället ett par lättare, vanliga stereolurar – SteelSeries Siberia. De senare är enkla att bara plugga in i ljudkortets frontpanel, så tystnar högtalarna samtidigt... Och ljudkortet är då ett X-Fi Fatal1ty, som redan har hunnit fylla fyra år (men det går inte lika fort på den fronten som för grafikkort så... ;)).

 

Slutligen då för den bärbara använder jag Soundblaster Arena Surround – tacksamt med lurar som har ett vettigare inbyggt ljudkort..!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon erfarenhet av Asus Xonar? Tycker att detta kort är i lämplig prisklass och verkar hyfsat (åtminstone jämfört med realteksskräpet):

http://www.komplett....led#ProductTabs

 

Det står att det klarar EAX 5.0 under "Detaljerad produktspecifikation/Standarder som följs". Eller är det möjligen fel, kanske det bara är Creatives kort som klarar det?

Asus = för mycket mjukvarulösning, vilket jag ogillar. Påminner lite om X-Fi Xtreme Audio (som faktiskt inte är ett äkta X-Fi) vilket också är beroende av mjukvaran lite för mycket... :unsure: (mjukvara = tynga ner processorn = onödiga förluster i prestanda).

 

Men vad sägs om det här kortet (PCIe)..?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345480

 

P.S. Att sen installera ljudkortet är en sak, sedan skall det också konfigureras utefter vad man har för behov! Att nöja sig med default är att inte använda det... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus = för mycket mjukvarulösning, vilket jag ogillar.

Ja det var det också det intryck jag fick när jag började läsa runt om det här kortet. Men ju mer jag läste desto mer snurrigt blev det. T.ex. i den här artikeln så hävdar författaren att det blir mjukvarulösning i båda fallen (dvs. både Asus Xonar och Creative X-Fi):

http://www.overclock3d.net/reviews/audio/asus_xonar_dx_7_1_pci-e_sound_card/6

 

Som jag har förstått det så fungerar det ungefär så här:

Alchemy är en mjukvarulösning för DS3D-baserade spel, som översätter mellan API:na DS3D och OpenAL, vilket verkar behövas för att få hårvaruaccelererat EAX-stöd i Vista (och väl Windows 7 också?) där HAL för DS3D skrotades. Eftersom OpenAL inte berörs så bibehålls således stödet för hårdvaruacceleration för spel som använder detta API. Så spelar man mest OpenAL-titlar verkar det alltså vara sant att innehavare av X-Fi kort klarar sig med betydligt mindre mjukvaruprocessning. Men eftersom jag inte är någon expert på området utan bara återger vad jag nyss läste, i enlighet med hur jag förstod det hela, så är det fritt fram att opponera sig mot det jag precis skrev :)

 

Men vad sägs om det här kortet (PCIe)..?

http://www.prisjakt....kt.php?p=345480

Helt klart intressant RN, speciellt med tanke på priset. Tyvärr lyckades jag ju i mina efterforskningar om ljudkort läsa en hel massa dynga om Creative och deras kassa drivrutiner som enligt vissa personer inte fungerar bättre än att man får räkna med mer tid vid blåskärmar än nyttotid i vissa spel. Men som vanligt så ska man väl inte fästa alltför stor vikt vid allt man läser, många problem beror förmodligen på SBS. Och jag utgår självklart från att du inte skulle rekommendera ett X-Fi om du själv hade upplevt ett sånt elände med Creatives ljudkort. Eller har du det? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lurarna var dyrare – 5.1-lurarna Roccat Kave (som fick ersätta de tidigare Razer Barracuda vilka jag inte gillar lika mycket).

De här lurarna såg onekligen spännande ut. Jag kollade upp dem närmare och som jag förstår det av beskrivningen så drivs de av en egen förstärkare som matas via USB och därmed avlastas ljudkortet. Stämmer det? Större mer tungdrivna hörlurar mår ju annars bra av en rejäl hörlursförstärkare på ljudkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, fast i fallet Alchemy så är det en mjukvara vilken möjliggör återutnyttjande av ljudkortets acceleration i hårdvaran..! Min förenkling skulle inte tolkas helt svartvit ändå... Utan Alchemy är det bara skit med ljudet i DS3D-spel – på ren svenska. Då stöds bl a inte bättre än stereo och effektlager som EAX är bara att glömma... Alchemy översätter till OpenAL och vips kan hårdvaruaccelerationen hoppa igång igen, och råkar du då ha 4.1/5.1/7.1-högtalare och/eller om spelet stöder EAX så är det bara att använda.

 

Men nu är det ju inte så att varenda spel skulle behöva Alchemy, av mina kanske tiotalet installerade spel så är det fyra som körs genom Alchemy:

 

217ozt.jpg

 

 

 

(ovanstående ska inte tolkas som att Alchemy skulle vara onödigt om du ändå bara sitter med stereohögtalare – stereoljud utan hårdvaruacceleration låter också ungefär som när en koblaja tar mark :rolleyes:)

 

Apropå det du råkade läsa om Creative och BSOD... Det har jag faktiskt inte varit med om, inte vad jag kan dra mig till minnes iaf... Så det där är inget att fästa någon vikt vid utan det är bara som vanligt: en del folk begriper överhuvudtaget inte vad de håller på med men sprida en massa dynga och blahablaha är de mästerliga på. Och ifall man lyssnar för mycket på dem så är det bara till att skylla sig själv... :P Men ärligt talat så önskar jag ändå att Creative kunde vara snabbare ute med sina uppdateringar (även om de till slut ändå fixar grejer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alchemy översätter till OpenAL och vips kan hårdvaruaccelerationen hoppa igång igen, och råkar du då ha 4.1/5.1/7.1-högtalare och/eller om spelet stöder EAX så är det bara att använda.

 

Inte för att det är relevant att diskutera Realtekkretsarnas förmåga (som ju uppenbarligen är noll) men mer för förståelsen hur det hänger ihop så undrar jag hur EAX-stödet i denna kodek fungerar. Har inte Creatives ljudkort ensamrätt för hårdvaruacceleration av EAX? Och innebär det då att Realtek också använder någon slags mjukvarulösning för att simulera dessa effekter (som då bara sträcker sig till version 2.0)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är inget snack om att en speldator ska ha ett ordentligt ljudkort! En spelare med minsta självrespekt ska inte nöja sig med det inbyggda Realtek-skräpet. Skillnaden i ljudbilden mot för ett X-Fi är svår att förklara... utan deras reklamslogan är faktiskt talande; "hear to believe".

I det här testet verkar författaren tycka ALC889A har förvånande bra ljudkvalitet förutom i det viktiga 44kHz mode:

http://ixbtlabs.com/articles3/multimedia/creative-x-fi-pcie-p4.html

 

Men vad fabian är 44kHz mode? Har du någon aning om det är just det som används i spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att det är relevant att diskutera Realtekkretsarnas förmåga (som ju uppenbarligen är noll) men mer för förståelsen hur det hänger ihop så undrar jag hur EAX-stödet i denna kodek fungerar. Har inte Creatives ljudkort ensamrätt för hårdvaruacceleration av EAX? Och innebär det då att Realtek också använder någon slags mjukvarulösning för att simulera dessa effekter (som då bara sträcker sig till version 2.0)?

Jag kommer inte längre ihåg alla detaljer men vill i alla fall minnas att det har med licenser att göra. EAX är ju Creative:s...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här testet verkar författaren tycka ALC889A har förvånande bra ljudkvalitet förutom i det viktiga 44kHz mode:

http://ixbtlabs.com/...fi-pcie-p4.html

 

Men vad fabian är 44kHz mode? Har du någon aning om det är just det som används i spel?

Med ett X-Fi i datorn går det att välja mellan olika kvalitéer enligt bilden – från 16-bitars CD-kvalité, 44100Hz, till 24-bitars studiokvalité, 192000Hz...

 

vza3yq.jpg

 

 

 

Det är med ljudkort lite grand som med grafikkort; välj utefter behov. En filmdator i vardagsrummet kan mycket väl klara sig med inbyggda HD Audio då det faktiskt stöder Dolby exempelvis... Och så är detta med ljud oerhört subjektivt. Vi uppfattar olika och har olika bra hörsel, naturligtvis. T ex så hör jag distinkta skillnader långt innan min sambo uppfattar nånting... Kanske har jag bra gehör, inte vet jag, men var i alla fall telegrafist i lumpen (då de påstod att man måste vara musikaliskt lagd) och lärde mig långt efteråt att spela lite gitarr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad sägs om det här kortet (PCIe)..?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345480

 

P.S. Att sen installera ljudkortet är en sak, sedan skall det också konfigureras utefter vad man har för behov! Att nöja sig med default är att inte använda det... <_<

 

Jag tänkte beställa det där kortet du tipsar om så får vi se hur det blir med blåskärmar och annat som det skrivs om på forumen :). Som audiofil (min ordinarie stereo kostar ungefär dubbelt så mycket som datorn jag nyss beställt) så kommer jag knappast att kunna acceptera Realtek-kretsarnas ljudåtergivning.

 

Är det något speciellt man ska tänka på vid installation/konfigurering för att få ut maximalt av kortet? Måste/bör drivrutinerna till det inbyggda ljudkortet avinstalleras, eller kan man låta dem vara och bara avaktivera det inbyggda ljudkortet på något sätt? Hur har du gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte beställa det där kortet du tipsar om så får vi se hur det blir med blåskärmar och annat som det skrivs om på forumen smile.gif.

Kul! :) Och BSOD hit eller dit – det där är bara trams och vad folk då gör är ju inget annat än att avslöja sin egen brist på kunskaper (typ om hur man ska få en dator välsmord).

 

Använd helst någon färskare drivrutin från hemsidan... Dock inte version 2.18.0013 vilken får datorn att ta mer än två minuter på sig att starta om/stängas av(!) Detta ska vara fixat i och med 2.18.0015 men finns ännu så länge bara för Windows 7. Själv använder jag Vista och använder 2.18.0008 vilken funkar bra för mig och har inte den där fördröjningen på två minuter – buggen som smög sig in i den förstnämnda versionen...

 

Och använd också en färsk version av ALchemy samt Creative Console Launcher. I Console Launcher:n bör man mixtra och experimentera med inställningar som passar en själv bäst. Och inte nöja sig med default eller bara det första bästa som verkar låta vettigt bara för att man inte ids hålla på... Man bör ha det olika inställt beroende på högtalare eller lurar. Genom Launcher:n släpper du fram kraften i X-Fi:t alternativt förstör ljudet totalt. :P

 

Man kan ha flera ljudkort installerade och så väljer man i Windows vilket utav dem som ska användas. Min bärbara exempelvis har ju både de inbyggda ljudkretsarna samt det som finns inbyggt i ett par hörlurar installerade.

 

För den stationära så finns det ingen poäng alls med att ha de inbyggda kretsarna igång utan dem stänger jag av i bios:en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar RN! Det känns alltid bra att vara uppbackad av en person som vet hur han hanterar den hårdvara man tänker köpa, inklusive hur man undviker dessa fallgropar. Som vanligt finns det alltid buggar i drivrutiner så det gäller att kryssa mellan dem som fungerar så bra som man kan förvänta sig. Jag kommer att använda Windows 7 och då borde alltså 2.18.0015 vara ett lämpligt val att testa till att börja med.

 

När det gäller Alchemy så begriper jag mig inte riktigt på den här sidan:

http://connect.creativelabs.com/alchemy/Lists/Games/AllItems.aspx

 

Det är kolumnen "Alchemy Settings" jag inte riktigt är med på vad den säger. Låt säga att man ska köra Source Engine Games Set 1. I nämnda kolumn står då en massa hänvisningar till registernycklar och till höger står det att man ska ersätta "*" med något mer passande. Men vart ska den här informationen in? Är tanken att man ska editera alla dessa registernycklar alt. mata in den här informationen manuellt i Alchemyprogramvaran? Det låter ju inte så imponerande smidigt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att använda Windows 7 och då borde alltså 2.18.0015 vara ett lämpligt val att testa till att börja med.

Ja. :thumbsup:

 

Angående ALchemy så orkar jag aldrig hålla på med registernycklar fram- och baklänges... Tycker det är väl komplicerat och dessutom onödigt eftersom det räcker med att göra enligt bilden (detta om ALchemy inte känner av spelet på egen hand och ställer in värdena automatiskt).

 

118lq42.jpg

 

Det viktiga i sammanhanget är hur man ska få ALchemy att veta var spelet befinner sig nånstans; antingen bläddra fram spelmappen manuellt eller peka ut sökvägen som finns lagrad i registret (därav registervärdena du såg).

 

När man i ALchemy markerar ett spel och flyttar över det till högerkolumnen (se min första bild i tråden) så kopieras samtidigt två filer till mappen enligt sökvägen som man tidigare har angett, i det här fallet Fallout 3-mappen. Det är filerna dsound.dll samt dsound.ini som skall ligga i samma mapp som spelets startfil Fallout3.exe.

 

ofuky.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket RN för den pedagogiska beskrivningen!

 

Jag läste runt lite mer om ALchemy och EAX men blir inte riktigt klok på hur det hänger ihop. Frågan jag ställer mig är följande:

 

Blir det äkta EAX bara för DS3D-titlar, förutsatt då att man använder ALchemy för Vista och framåt? Eller kan man säga att det finns stöd för äkta EAX i OpenAL-spel, med eller utan att blanda in ALchemy? I detta forum hävdar nämligen någon som tror sig veta att man behöver ALchemy för att få stöd för EAX även i OpenAL-titlar (se sista inlägget):

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=61670

 

Å andra sidan står det på wiki:

EAX is used in many popular titles including Doom 3 and Prey. These games support EAX 4.0 if audio hardware with an OpenAL-supporting driver is present.

 

Vad skulle du säga är korrekt angående detta RN?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta forum hävdar nämligen någon som tror sig veta att man behöver ALchemy för att få stöd för EAX även i OpenAL-titlar (se sista inlägget):

ALchemy skall inte användas för OpenAL-titlar! Det skulle bli som att översätta OpenAL till OpenAL; man översätter inte svenska till svenska heller. DS3D respektive OpenAL har inget med EAX att göra, EAX läggs bara på antingen det ena eller det andra. Varför man behöver OpenAL för EAX under Vista/7 är naturligtvis för att DS3D inte existerar under dem. Om den där snubbens teori vore korrekt så skulle man inte kunna använda EAX i DS3D-spel under 2000/XP heller – vilket man naturligtvis kan.

 

Ta bara nåt lite nyare spel... Lord of the Rings Online exempelvis: det använder OpenAL och har stöd för EAX och ska då alltså inte köras genom ALchemy – ett OpenAL-spel behöver inte översättas till OpenAL. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ALchemy skall inte användas för OpenAL-titlar! Det skulle bli som att översätta OpenAL till OpenAL; man översätter inte svenska till svenska heller.

 

:lol: Ja men det är ju precis det man måste göra ibland RN, i alla fall om man läser på forum där så okunniga personer som den här snubben får fritt spelrum. Det mest komiska är att han kom in och försökte rätta till vad övriga skribenter hade skrivit till något som blev ännu mer galet. Nu skrev han iofs på engelska så det blir väl från engelska till engelska som översättningen skulle behöva vara ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest komiska är att han kom in och försökte rätta till vad övriga skribenter hade skrivit till något som blev ännu mer galet.

Hehe, som jag sa förut: "...en del folk begriper överhuvudtaget inte vad de håller på med men sprida en massa dynga och blahablaha är de mästerliga på. Och ifall man lyssnar för mycket på dem så är det bara till att skylla sig själv... :P". ;)

 

Nu skrev han iofs på engelska så det blir väl från engelska till engelska som översättningen skulle behöva vara wink.gif

Och eftersom det var ett engelskt forum så måste det ju ha mera tyngd och trovärdighet än ett svenskt, eller hur? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...