Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att starta dator. Måste varmstarta


m8Andersson

Rekommendera Poster

m8Andersson

Har problem med att en av mina datorer har blivit svår att starta. När jag slår på datorn startar fläktarna, men oftast går inte datorn i gång. Det finns ingen signal till skärmen. Lampan för hårddisk aktivitet lyser röd. Sedan får jag varmstarta datorn ett antal gånger innan den går i gång. När jag får igång den är det inga problem. Jag har bytt batteriet till bios.

 

Windows XP är uppdaterat och virusprogrammet är uppdaterat. Bios är inte uppdaterat, men det har fungerat bra tidigare. Datorn är ganska gammal, men jag har uppdaterat hårdvaran allt eftersom. Det är igentligen bara moderkortet och CPU´n som jag inte har bytt ut. Det är denna dator som jag använder mest för att surfa, läsa epost, programmera osv..

 

Vet inte om någon kan ge mig ett bra tips om var felet kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det är igentligen bara moderkortet och CPU´n som jag inte har bytt ut"

Har du ett nytt kvalitetsnätaggregat så återstår moderkortet.

Har du några / någon dålig kondensator på moderkortet?

Kondensatorer ska vara platta på ovansidan. Buktar de upp har de börjat läcka.

Och måste bytas, alternativt för den som inte är van jobba med lödkolv, nytt moderkort.

Tänk på att den här typen av kondensatorer har + och - så kolla hur de sitter och löd in den nya "rätt".

ELFA har kondensatorer.

http://www.idg.se/2.1085/1.123739

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m8Andersson

Jag har ett Corsair VX 550 w spänningsaggregat som är ett par år gammalt.

Enligt Asus Probe 2 ligger 12 volts spänningen på 11.904 - 11.97 volt.

5 volts spänningen ligger på 4.919 - 4.945 volt.

3.3 volts spänningen ligger på 3.296 volt.

core 1.664 - 1.68 volt.

 

Vad jag kan se så är kondingarna på moderkortet ok. Lödning är inte mitt specialområde ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen nätaggregatsfel. Du kanske har stoppat i ett nytt som också är slitet/för klent. Prova att låna ett från en annan dator. Lägg låneaggregatet ovanpå datorn du lagt på sidan med sidoplåten av. Du behöver inte skruva ur det gamla. Se till att det inte rasar ned på moderkortet. Det räcker att rycka ur kablarna till moderkort och hårddisk samt ev grafikkort från det gamla, och stoppa i de nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag slår på datorn startar fläktarna, men oftast går inte datorn i gång. Det finns ingen signal till skärmen.

 

Vet inte om någon kan ge mig ett bra tips om var felet kan vara.

 

 

Hej

Kan det i själva verket vara skärmen som är trögstartad.Datorn fastnar vid inloggningen.Testat med annan skärm?

 

Har egen erfarenhet av skärmar som man fått hjälpa igång genom att starta om eller lirka på kablarnas anslutningar.

 

Man kan ju också tänka sig något fel på grafikkortet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m8Andersson

Tror inte att det är skärmen. Den är bara ett par månader gammal plus att jag använder samma skärm till en annan dator. Det är inget problem då. Använder en kvm switch för att kunna växla mellan datorerna.

 

När jag startat dator kan jag se att den försöker att starta bootningen genom att leta efter cd/dvd-skivan i dvd spelaren också. Sedan ser jag att lampan för hårddisk akivitet börjar att lysa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej är det samma om du kopplar förbi switchen. Inget annat externt som stoppar starten.En dator hos mej startar inte med extern hårddisk inkopplad.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m8Andersson

Tack för tipset Larsas

 

Skall testa ett tag till och se om det kan vara kvm switchen som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...