Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudet borta o AzMixerSel-fel


zascha

Rekommendera Poster

Ljudet försvann,hjälp!

Har acer extensa 5420g med xp.För ngr dagar sen rensade jag datorn p.g.a dåligt utrymmme, avinstallerade onödiga program o.s.v.Har på ngt vis råkat ta bort ngt och det gör att inget ljud hörs.Var inte realteak-ljud-drivrutinerna som försvann,är ngt annat.Har b.la provat om o om igen att avinstallera drivrutiner för ljud och installera igen,har laddat ner rätt från acers hemsida.När jag startar datorn och när jag installerar ljuddrivrutinerna kommer alltid samma felmeddelande upp"AzMixerSel has encoutered a problem and needs to close"(vet ej om jag stavade rätt nu).Finns inga gula utropstecken el.dyl på ljud i enhetshanteraren.Laddade nu ner ett felsökn o rep.program från Microsoft som heter"Microsoft Fix-it-center",när det kollade ljud säger det att allt är"OK"men samtidigt kan man läsa i ngn undertext"Audio device isn´t set as default.Both the Windows audio and the Windows Audio End point Builder services must be running for audio to work correctly.At least one of these services isn´t running.Hur kollar jag detta?Hur gör jag för att få tillbaka ljudet?Går jag in på"sound and audio devices"står som default devices"bluetoothljud"o går ej ändra,står samma på flera ställen o inget annat val.Blir galen,har hållit på en vecka o försöka fixa detta o egentligen kanske det bara är ngn enkel inställning som ska ändras som jag ej hajar pga jag är så dataokunnig, så please--HJÄLP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Högerklicka på "Den här datorn" och välj Hantera. När "Datorhantering" har startat så klickar du på "tjänster och program" och väljer tjänster. Sen scrollar du ned till Power. Om tjänsten Power inte är startad så dubbelklickar du på Power väljer startmetod automatisk sen klickar du på "Starta" och till sist så klickar du på ok. Starta sedan om datorn.

 

2: I samma lista som du hittade Power kan du hitta Windows audio eventuellt Windows Audio End point Builder. Om dessa tjänster är stoppade så kan du starta dom på samma sätt som jag beskrev ovan.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för hjälp Thomas!

 

Har varit inne på "services" nu. Windows audio var stoppad men har ändrat till "automatic" nu. Hittar ingen tjänst som heter "power", det enda med power jag ser är en som heter "uninterruptible Power supply" o den står i "manual", ska jag ändra ngt på den el är det ngt helt annat?

"Windows Audio End Point" finns ej heller i den listan.

Startade om datorn efter jag ändrat Windows audio till "automatic", men fortfarande inget ljud. Vad kan jag göra nu?

 

Mvh Lena

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det enda med power jag ser är en som heter "uninterruptible Power supply" o den står i "manual", ska jag ändra ngt på den el är det ngt helt annat?

Ändra inget här.

 

Har ljudet funkat med WinXp? Det verkar som att din dator har haft WinVista som orginaloperativsystem. Kommer du ihåg om någon av dessa applikationer blev raderade?

Acer Empowering Technology Framework

Acer ePower Management Application

Om du har någon skiva med applikationer till din dator så kan du prova att återinstallera båda två.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet har fungerat med xp, har haft xp rätt länge nu.

Acer Empowering Technology Framework och

Acer ePower Management Application är inget jag vet om jag haft installerat nu eller om jag råkat avinstallera. Har letat efter dessa att ev ladda ner nu jättelänge men hittar ej på Acers hemsida, bara till en massa andra datormodeller o har sökt på nätet men hamnar bara på sidor där man blir lurad ladda ner betalprogram som ska"hitta rätt"åt en.

Jag kan försöka hitta dessa applikationer att ladda ner men har hållit på i flera timmar så jag tar en liten paus nu.Om du händelsevis har sett dessa att ladda ner till min acer extensa 5420g så får du gärna upplysa mig/Mvh Lena

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du händelsevis har sett dessa att ladda ner till min acer extensa 5420g så får du gärna upplysa mig/Mvh Lena

Tyvärr inte. Jag provade att söka själv, men jag hittar också oseriösa sidor och versioner som inte passar till din dator med XP. På Acers hemsida så finns det till din dator och Vista.

 

Har du provat att göra en systemåterställning av datorn?

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att göra en systemåterställning av datorn?

 

Thomas

 

Jag provade direkt att göra systemåterställning när jag märkte ljudet försvann.Men,det konstiga var att det var bara ngr "vanliga" program jag raderat som fanns med då när jag skulle göra återställningen,tidpunkten"innan"när jag måste raderat något jag inte skulle fanns ej med o strax därefter ändrades det datumet från att vara "återställningspunkt",dvs gick ej göra systemåterställning.

Jag chansade nu o laddade ner de två acerprogrammen(empowering technology framework+ePower management).

Tog först för min dator men Vista men blev felmeddelande-"fel operativsystem". Hittade sen på Acers hemsida båda programmen för xp men annan dator o det varkar ha funkat,vad jag märkte var att ljuset blinkade till o efter det blev det lite starkare ljus på skärmen. Är det kanske riskabelt att ha dessa program om de ej är rätt?

Hursomhelst så gjorde dessa ingen skillnad, finna ej "power" el "win audio endpoint builder" där. Kan man hitta dessa någon annanstans tro?

Och, det här felmeddelandet som kommer upp vid start o vid installation av audio realtek,"AzMixerSel has encoured a problem and needs to close"har väl också något med ljudet o realtek att göra.

Har kollat både det felmeddelandet o "inget ljud-Windows audio endpoint builder services" o hittat dessa frågeställningar på en massa sajter, mest amerikanska, men ingenstans hittar jag någon lösning, tröttsamt,att det ska vara så svårt!

 

/Lena

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen konstigt fel du har. Det verkar som om någon Windowsprocess är skadad eller saknas. Det kan gå att reparera windows genom att starta datorn med windowsskivan i datorn. Jag minns inte vilka alternativ som erbjuds när man startar datorn med WinXp skivan. (Länge sedan jag slutade med WinXp)

Tog först för min dator men Vista men blev felmeddelande-"fel operativsystem". Hittade sen på Acers hemsida båda programmen för xp men annan dator o det varkar ha funkat,vad jag märkte var att ljuset blinkade till o efter det blev det lite starkare ljus på skärmen. Är det kanske riskabelt att ha dessa program om de ej är rätt?

Jag har ingen Acerdator så jag vet tyvärr inte hur noga det är med att dessa applikationer matchar datormodellen. Om datorn funkar som den ska så borde det inte vara något problem.

 

Tyvärr så har jag slut på ideer. Hopppas du får hjälp av någon annan här på Eforum.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...