Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förbryllad angående ordning på diskar


.M

Rekommendera Poster

Jag har nyligen "härjat" bland mina diskar i datorn. Jag ha petat in en ny SSD. Men när jag skulle installera om Windows så såg jag något förbryllande.

 

Det är så att SSD är ansluten på Sata 1. DVD På Sata 2 och Samsung hårddisk på Sata 3. I Bios så har jag knappat in att hårddisk 1 är SSD. Men windows installationsprogram listar ändå mina enheter som Samsung hårddisk är Disk 0 och SSD är Disk 1.

 

Antagligen ingen stor grej. Men jag är nyfiken på varför windows väljer denna ordning. När både dom fysiska anslutningarna och biosinställningarna säger emot det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser ordningen ut i BIOS? Samma som portnumren på moderkortet?

 

fast i praktiken spelar det absolut ingen roll.

 

Det är dock viktigt att hålla tungan rätt i mun när Windows ska installeras så att installationen verkligen hamnar på den enhet man menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns olika sätt att räkna tex 1 2 3 4 eller 0 1 2 3 4

vill du att installation ska gå som tänkt, ha bara en hårddisk ansluten i datorn vid installationen. Det kan räcka med att dra ut strömmatningen till de övriga hårddiskarna.

Efter Windows installationen är klar, "anslut" en disk i taget med omstart av Windows efter varje disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt som Jannejanne skriver. Så har jag också gjort när jag installerat OS i datorer som har flera OS. Enbart ha på "hårddisken" där OS ska installeras!

 

Givetvis kan man göra det krångligt för sig, och gå via BIOS, men eftersom olika BIOS har olika funktioner, så går det fortare att koppla bort andra "hårddiskenheter", eller "bootable drives". (Kärt barn har många namn)

 

Däremot bör man se till, när OS väl är installerat, att datorn bootar "rätt".

Vilket oftast funkar bra helt automatiskt. Annars brukar windows fråga vilken disk man vill boota från. (Ett valalternativ dyker upp! Men inte alltid.)

 

Bara några tips som du kanske har nytta av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Givetvis kan man göra det krångligt för sig, och gå via BIOS, men eftersom olika BIOS har olika funktioner, så går det fortare att koppla bort andra "hårddiskenheter", eller "bootable drives". (Kärt barn har många namn)

 

 

fast Windows har numera en förmåga att hitta diskar som BIOS är inställt att inte aktivera... Bäst är att koppla ur allt man inte vill ska förfaras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"fast Windows har numera en förmåga att hitta diskar som BIOS är inställt att inte aktivera"

Och inte bara Windows, samma med linuxreleaser.

Så det går inte sätta NONE i BIOS för en disk man inte vill ska hittas. Den måste kopplas bort elektriskt.

Detta har en praktisk användning. Håller en disk på att dö klarar den inte BIOS starttester, datorn hänger sig i starten.

Sätter man NONE i BIOS för den aktuella anslutningen så "hård"testar inte BIOS den anslutningen. Men Windows hittar disken. Jag har använt detta till att kopiera över filer från döende disk till frisk disk.

Det tog några dagar för efter en stunds drift ballade den ur.

Men efter en natts vila, avstängd dator, bortkopplad från 230V så gick det att kopiera över ytterligare några filer nästa dag, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...