Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej få rätt upplösning på skärmen efter att jag stoppat in ett grafikkort


ramo

Rekommendera Poster

Hej!

 

När jag stoppa in ett XFX HD Radeon 5770 Grafikkort så kan jag inte få upplösningen 1920x1080, det är upplösningen för skärmen. Jag har ett Intel Chipset GM41 Series som kom med datorn, det är kvar.

 

Tack i förskott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej!

 

När jag stoppa in ett XFX HD Radeon 5770 Grafikkort så kan jag inte få upplösningen 1920x1080, det är upplösningen för skärmen. Jag har ett Intel Chipset GM41 Series som kom med datorn, det är kvar.

 

Tack i förskott!

 

Avinstallerat dom tidigare drivrutinerna korrekt?

 

Har du installerat drivrutinerna för det nya grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte avinstallerat dom tidigare drivrutinerna.

Och ja, jag har installerat dom senaste drivrutinerna för det nya grafikkortet.

 

Men jag hitta inte det där chipset grafikkortet i datan, så hur ska jag ta bort drivrutinerna för chipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har inte avinstallerat dom tidigare drivrutinerna.

Och ja, jag har installerat dom senaste drivrutinerna för det nya grafikkortet.

 

Men jag hitta inte det där chipset grafikkortet i datan, så hur ska jag ta bort drivrutinerna för chipset.

 

Det är viktigt att dom tidigare drivrutinerna avinstalleras korrekt innan du installerar dom nya. Googlar du finner du verktyg för att rensa upp ordentligt. Länkar hittar du säkert i någon av alla dom trådar här på Eforum där det har diskuterats.

 

Bäst utförs avinstallationen i "Felsäkert läge".

I det läget används inte drivrutinerna, och det blir därför enklare att avinstallera.

 

Chipsetdrivrutinerna kan du säkert avinstallera under "Lägg till/Ta bort program".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att dom tidigare drivrutinerna avinstalleras korrekt innan du installerar dom nya. Googlar du finner du verktyg för att rensa upp ordentligt. Länkar hittar du säkert i någon av alla dom trådar här på Eforum där det har diskuterats.

 

Bäst utförs avinstallationen i "Felsäkert läge".

I det läget används inte drivrutinerna, och det blir därför enklare att avinstallera.

 

Chipsetdrivrutinerna kan du säkert avinstallera under "Lägg till/Ta bort program".

 

Heter chipsetdrivrutinerna Intel® Graphis Media Accelerator Driver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Heter chipsetdrivrutinerna Intel® Graphis Media Accelerator Driver?

 

Det låter relevant. Men var försiktig så inte annat ryker samtidigt t ex ljud. Jag har varit med om att det finns andra drivrutiner inbakade t ex för ljudet. Då var det för AMD-moderkort förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter relevant. Men var försiktig så inte annat ryker samtidigt t ex ljud. Jag har varit med om att det finns andra drivrutiner inbakade t ex för ljudet. Då var det för AMD-moderkort förstås.

 

Finns det inget annat sätt att ta bort dom som är säkrare ifall nått annat skulle försvinna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Finns det inget annat sätt att ta bort dom som är säkrare ifall nått annat skulle försvinna?

 

Nja, kan inte komma på något annat sätt på rak arm. Prova det här:

http://downloads.guru3d.com/The-Catalyst-Uninstaller-download-1275.html

 

Läs dialogrutorna noga!

Där kan finnas rutor du ska bocka för eller av det du vill respektive inte vill avinstallera.

 

Behärskar du engelska bra finns även här en tråd om hur du ska göra:

http://www.hardwareheaven.com/windows-xp-radeon-display-drivers/107447-uninstalling-installing-ati-drivers-properly.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kan inte komma på något annat sätt på rak arm. Prova det här:

http://downloads.gur...nload-1275.html

 

Läs dialogrutorna noga!

Där kan finnas rutor du ska bocka för eller av det du vill respektive inte vill avinstallera.

 

Behärskar du engelska bra finns även här en tråd om hur du ska göra:

http://www.hardwareh...s-properly.html

 

Tack, ska kolla programmet senare jag ska på bilutställning nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kan inte komma på något annat sätt på rak arm. Prova det här:

http://downloads.gur...nload-1275.html

 

Läs dialogrutorna noga!

Där kan finnas rutor du ska bocka för eller av det du vill respektive inte vill avinstallera.

 

Behärskar du engelska bra finns även här en tråd om hur du ska göra:

http://www.hardwareh...s-properly.html

 

Fick ej bort drvirutinerna, har du nått annat tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kan inte komma på något annat sätt på rak arm. Prova det här:

http://downloads.gur...nload-1275.html

 

Läs dialogrutorna noga!

Där kan finnas rutor du ska bocka för eller av det du vill respektive inte vill avinstallera.

 

Behärskar du engelska bra finns även här en tråd om hur du ska göra:

http://www.hardwareh...s-properly.html

 

Jag gick in i enhetshanteraren och kolla, jag hittade dom här som lät mest troligt. Vilket av dom här ska jag inaktivera?

 

Intel® 4 Series Chipset PCI Express Root Port - 2E31

Intel® 4 Series Chipset Processor to I/O Controller - 2E30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget av de två har med grafikenheter att göra. Det händer att BIOS automatiskt inaktiverar integrerade grafikenheter när man stoppar in ett grafikkort och jag tycker det verkar vara så i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget av de två har med grafikenheter att göra. Det händer att BIOS automatiskt inaktiverar integrerade grafikenheter när man stoppar in ett grafikkort och jag tycker det verkar vara så i din dator.

 

Ok, men varför kan jag inte få rätt upplösning då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är också min erfarenhet att man normalt ej behöver avinstallera drivrutinen för ett integrerat grafikkort i den här situationen.

 

Hur ser det ut i enhetshanteraren för bildskärm resp.bildskärmskort.

 

Vilka upplösningar får du till skärmen.

I bland kan man behöva ladda ner drivrutiner för skärmen också för att erhålla skärmens "rätta"upplösning.

 

I catalyst controll center ,som bör vara installerat,kan man ibland tvinga rätt upplösning.

 

LARSAS

 

EDIT Om du vill avinstallera drivrutinen för det integrerade grafikkortet i enhetshanteraren måste du ansluta skärmen till det integrerade kortet,starta datorn ,avinstallera och starta om med det nya kortet anslutet till skärmen. Kolla även i kontrollpanelen när integrerade är anslutet att det inte finns något program att avinstallera för det integrerade kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är också min erfarenhet att man normalt ej behöver avinstallera drivrutinen för ett integrerat grafikkort i den här situationen.

 

Hur ser det ut i enhetshanteraren för bildskärm resp.bildskärmskort.

 

Vilka upplösningar får du till skärmen.

I bland kan man behöva ladda ner drivrutiner för skärmen också för att erhålla skärmens "rätta"upplösning.

 

I catalyst controll center ,som bör vara installerat,kan man ibland tvinga rätt upplösning.

 

LARSAS

 

EDIT Om du vill avinstallera drivrutinen för det integrerade grafikkortet i enhetshanteraren måste du ansluta skärmen till det integrerade kortet,starta datorn ,avinstallera och starta om med det nya kortet anslutet till skärmen. Kolla även i kontrollpanelen när integrerade är anslutet att det inte finns något program att avinstallera för det integrerade kortet.

 

Jag får upplösningarna:

800x600

1024x768

1152x864

1280x960

1280x1024

1400x1050

 

I enhetshanteraren>bildskärmskort så står det "Standard VGA-Bildskärmskort"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1280067140,09_thumb.jpg

 

Hej

 

Det måste innebära att rätt drivrutin inte är installerad.Har du ingen skiva får du hämta en riktig drivrutin hos XFX eller AMD

 

Det borde stå något liknande som ovan men för ditt kort.

 

koppla in det gamla avinstallera drivrutinen starta om med det nya och installera den hämtade drivrutinen .

En del har även behövt inaktivera det integrerade i BIOS

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1280067140,09_thumb.jpg

 

Hej

 

Det måste innebära att rätt drivrutin inte är installerad.Har du ingen skiva får du hämta en riktig drivrutin hos XFX eller ASUSTEK

 

Det borde stå något liknande som ovan men för ditt kort.

 

koppla in det gamla avinstallera drivrutinen starta om med det nya och installera den hämtade drivrutinen .

En del har även behövt inaktivera det integrerade i BIOS

 

LARSAS

 

Jag fick med en skiva så det installerade jag, sen funkade det inte att byta upplösning och sen så installerade jag de senaste drivrutinerna, men dom gammla är kvar och den som jag installerade från skivan hette så blev mappen att heta AMD och den jag ladda ner från XFXs hemsida hette ATI så jag vet inte vilken av mapparna jag ska ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1280067140,09_thumb.jpg

 

Hej

 

Det måste innebära att rätt drivrutin inte är installerad.Har du ingen skiva får du hämta en riktig drivrutin hos XFX eller ASUSTEK

 

Det borde stå något liknande som ovan men för ditt kort.

 

koppla in det gamla avinstallera drivrutinen starta om med det nya och installera den hämtade drivrutinen .

En del har även behövt inaktivera det integrerade i BIOS

 

LARSAS

 

Nu vet jag vad som är felet CCC kommer aldrig upp så jag kan inte installera drivrutinerna, så om du vet så hjälp mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.amd.com/s...MDHomePage.aspx

 

 

Om det ej fungerar med din bifogade skiva ,efter de förberedelser som beskrivits .radera också mapparna och program från tidigare försök ,så testa AMD enligt länken.Välj alternativet komplett installation.

 

Skrev ASUSTEK i ett anfall av förvirring.

 

LARSAS

 

När du avinstallerar drivrutinen för det integrerade kortet kan du se vad kortet heter.

 

Vilket operativsystem har du är det 32 eller 64bitars ,integrerade grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.amd.com/s...MDHomePage.aspx

 

 

Om det ej fungerar med din bifogade skiva ,efter de förberedelser som beskrivits .radera också mapparna och program från tidigare försök ,så testa AMD enligt länken.Välj alternativet komplett installation.

 

Skrev ASUSTEK i ett anfall av förvirring.

 

LARSAS

 

När du avinstallerar drivrutinen för det integrerade kortet kan du se vad kortet heter.

 

Vilket operativsystem har du är det 32 eller 64bitars ,integrerade grafikkortet.

 

Jag har 64 bitars Windows 7

 

post-73035-1280132928,85_thumb.png

Efter den där rutan så händer inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1280132917,39_thumb.jpg

 

Du kan ju testa den här filen som finns hos AMD.Bläddra fram den på AMD sidan.Förbered och försök installera.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1280132917,39_thumb.jpg

 

Du kan ju testa den här filen som finns hos AMD.Bläddra fram den på AMD sidan.Förbered och försök installera.

 

LARSAS

 

Jag har redan testat det men det funkar inte, gå till sida 1 och längst ner (sista inlägget på den sidan) och på den bilden så visar det det sista jag ser på installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan testat det men det funkar inte, gå till sida 1 och längst ner (sista inlägget på den sidan) och på den bilden så visar det det sista jag ser på installationen.

 

 

 

 

Jag tror det har att göra med att du måste ha adminstratörsbehörighet för att installera CCC.

 

Är osäker eftersom jag alltid kör kör med UAC och som adminstratör.Möjligen om du högerklickar på installationsikonen

,finns då ett val "Kör som adminstratör"Klicka på det.

 

Säkert nån annan som annars vet,

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det har att göra med att du måste ha adminstratörsbehörighet för att installera CCC.

 

Är osäker eftersom jag alltid kör kör med UAC och som adminstratör.Möjligen om du högerklickar på installationsikonen

,finns då ett val "Kör som adminstratör"Klicka på det.

 

Säkert nån annan som annars vet,

 

LARSAS

 

Nix, funkade inte. Jag blir fan galen på det här skiten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YEEEEEEEEEEEES JAG FIXA DET!!

 

Först laddade jag ner den senaste drivrutinernen, sen gick jag till enhetshanteraren>bildskärmskort och höger klicka på "Standard VGA-Bildskärmskort" och sen så tog jag uptadera drvirutin och sen tog jag "Välj drivrutins program vara som redan finns på datorn" och sen klistra in det här "C:\ATI\Support\10-6_vista64_win7_64_dd_ccc_enu\Packages\Drivers\Display\W76A_INF" och sen tryck på installera starta om datorn och sen fixat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...