Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ny bildskärm, många funderingar.


RaZorwire

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Jag har bestämt mig för att köpa en ny bildskärm, och har hört en del bra saker om BenQ 24" G2420HD. Jag har hittat den på komplett.se för under 1800 spänn, och jag undrar helt enkelt om det är ett bra köp?

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710

 

Så vitt jag kan se ser specifikationerna (länken ovan) bra ut, men jag är ingen expert och undrar om det är något som ser galet ut. Är kontrasten tillräckligt bra? Är färgstödet tillräckligt?

 

Jag undrar dessutom om det finns en risk att mitt aningen äldre grafikkort (ett 8800 GTS) inte klarar av att köra skärmen? En annan fundering jag har är om det kommer att bli något mupp med drivrutiner och liknande, eller om det bara är att koppla in skärmen och köra?

 

Värt att notera är också att datorn skärmen kommer att användas till mest är en speldator. Vi spelar ganska många äldre spel på den också, som är tänkta att spelas i 4:3-format. Jag antar att det inte är värt att köpa en 4:3-skärm i nuläget, men är det kanske bättre att satsa på en 16:10 så att bilden inte blir så utdragen? Eller är det bara något jag har fått för mig?

 

Många funderingar alltså, hoppas någon har tid att hjälpa mig reda ut den här härvan.

 

Tack på förhand. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan börja med att säga att ditt grafikkort kommer inte ha några problem med att driva skärmen. Jag har ett likadant kort och samma upplösning på min skärm. Fungerar jättefint.

 

Sen kan jag av erfarenhet bekräfta att kontrast och färg kan du strunta i till det priset. När man köper så billiga skärmar så beter dom sig lite hur som helst. Nyligen köpte företaget in x-antal skärmar, visserligen samsung, flera fick dubbla skärmar. Men alla fick samma modell. Trots att det var samma modell och märke på skärmarna så kunde man se skillnader i färgåtergivning när dom stod brevid varandra. Och vid felanmälan så sa dom bara att man får förvänta sig det beteendet när man köper så billiga skärmar.

 

Och dom skärmarna var dyrare än den dära benqen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skärmen är väldigt bra. Hög kontrast, snygg och prisvärd. Vet inte riktigt hur det skulle fungera om du spelar äldre spel, men ofta så justeras upplösningen till att passa skärmen. Det ser inte lika fint ut men det ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...