Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD/DVD läsaren har slutat att fungera


Floyden

Rekommendera Poster

Hej på er!

På min Compaq Presario V6000 har CD/DVD-läsaren slutat att fungera.

Jag har ingen aning om vad som har hänt, det "hände plötsligt en dag"...

När jag klickar på "den här datorn" så saknas enheten helt.

När jag sätter i en skiva så hör man att det snurrar till i början, precis som vanligt men det upphör efter ett par sekunder.

Vad kan vara felet? Går det att laga överhuvudtaget?

Tacksam för tydliga svar, då jag har absolut noll koll på datorer!

Vänligen, Floyden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva installera firmware/drivrutiner för din modell här:

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/ProductList.jsp?lang=en&cc=us&prodTypeId=321957&prodSeriesId=1842076&taskId=135

 

Finns massa olika V6000 så du får helt enkelt ta reda på det och välja rätt, annars har jag ingen aning om vad du gjorde innan det hände. Flasha BIOS eller pillat i inställningar eller installerat någon ny hårdvara?

 

Antar du inte gjort något speciellt, så antar att det antingen är så att din spelare har pajjat eller att nätagget håller på att lägga ned verksamheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för ditt svar, jag testade att köra alternativet "Fix it for me" och följande kom upp:

Issues found

CD/DVD device not detected - the drive is missing or disconnected

Not fixed

 

Vad är steg två här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Freakout:

Tack för länken!

Jag lyckades hitta min modell, antog att jag har 32-bit versionen, låter det rimligt? Datorn är köpt i butik för tre år sedan.

Dessvärre hittade jag inget som verkar ha att göra med CD/DVD. Länken är

 

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDescription.jsp?lang=en&cc=us&prodTypeId=321957&prodSeriesId=3369426&prodNameId=3466327&swEnvOID=2095&swLang=36&mode=2&taskId=135&swItem=ob-55775-1

 

Vilken utav dessa bör jag välja? Texten på luckan till CD-läsaren hjälper mig inte vidare att ta reda på vad det är heller.

 

Tacksam för att ni tar er tid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för ditt svar, jag testade att köra alternativet "Fix it for me" och följande kom upp:

Issues found

CD/DVD device not detected - the drive is missing or disconnected

Not fixed

 

Vad är steg två här?

 

Det verkar som din Cd/Dvd är trasig, men det skadar inte att testa Fr3akOuts förslag.

http://se.eetnordic.com/guides/products.aspx?m=170251899

 

Reservdelar går att beställa här. Obs: Priserna anges utan moms.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://h10025.www1.h...product=3200953

 

Jag skulle plocka ur läsaren starta datorn .stänga av datorn,montera tillbaks läsaren och starta igen

 

Metoden hjälpte mej när min läsare helt försvunnit ur både Den här datorn och enhetshanteraren.Det kontrolleras ju då också att läsaren ej lossnat och kontakterna motioneras dessutom

 

Se även rutan till höger om återkallande av batteri.

 

Man kan även manuellt utföra som det står i länken från Thomas om upper and lower filter,

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla ville bara tala om att samma problem hade jag och thomas lösning funkade, dock inte när jag körde automatiska lösningen utan när jag gjorde det manuellt

 

tack för hjälpen

//Ruben__

 

Så bra att det fungerade för dig också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för vidare hjälp!

Jag prövade att köra manuellt nu med, det står att man ska ta bort UpperFilters som inte fanns med i min lista, jag följde då rådet att ta bort LowerFilters och startade om datorn. Detta löste dock inte problemet, så jag gick vidare i guiden och kollade på kontrollpanelen>system>enhetshanteraren. Där skulle man klicka på DVD/CD-Läsare, men den posten fanns inte i min lista.

Är det någon som kan hjälpa mig vidare nu?

Åter igen, tack så hemskt mycket för att ni tar er tid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD/DVD device not detected - the drive is missing or disconnected

...

Där skulle man klicka på DVD/CD-Läsare, men den posten fanns inte i min lista.

Troligen är antingen enheten trasig eller har åkt ur kontakten, precis som Thomas1 och LARSAS har skrivit om.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...