Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går grafikkortet alltid på max vid spel?


danh35

Rekommendera Poster

Fast numera gör detta HD5870 inte mycket nytta då lillebrorsan har lett mig i fördärvet som fick mig att fastna med WoW. :P Fast enligt wiki ska kommande expansionen Cataclysm ha "experimental DX 11-support" så kanske kommer kortet snart att göra mera nytta igen..? :D

Jag känner igen det där med WoW :). Därför tänkte jag höra med dig om du har några tips på bra speltitlar som man skulle kunna testa att mata det här kortet med, och som gör att man känner att det var värt vartenda öre att lägga ut dessa pengar på ett grafikkort. Inklusive alla små tweaks och patchar som man inte får missa för att spelet ska fungera ;) Givetvis behöver det inte bara vara DX 11-spel, finns säkert mycket annat bra också och dessutom är det ju inget självändamål att kortet ska plågas till max hela tiden.

 

Jag åker nu iväg på en semestertripp ett par veckor, men när jag kommer hem så ska det bara vara att börja provköra datorn. Nu när det är dags att åka bort har alla delar äntligen anlänt. Vad är det förresten för benchmarkprogram som gäller nu? Det var ju år och dar sedan man testade sånt, men när man köpt nytt kan det ju vara kul att testa.

 

På återseende!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hur kan du åka på semester i samma veva som datorn ska uppgraderas?? ;)

 

Därför tänkte jag höra med dig om du har några tips på bra speltitlar som man skulle kunna testa att mata det här kortet med, och som gör att man känner att det var värt vartenda öre att lägga ut dessa pengar på ett grafikkort.

Åjo nog finns det spel som ger en valuta för pengarna man lägger ut inte bara på grafikkortet utan även andra komponenter och som säkert också tar ner en på jorden lite grand, typ "och jag som trodde att min spelrigg var riktigt grym, men tji fick jag..!", hehe..! :P

 

Men, hmm, vad gillar du för typ av spel månntro? Strategi, FPS, rollspel..? Strategi är inte min genre men dock lillebrorsans, och där vet jag att t ex DX10-spelet Anno 1404 får hans SLI-rigg (8800GTS 640MB) att svettas ordentligt

 

Stalker-serien tycker jag ger en utmärkt hybrid av FPS/RPG. Och redan första delen kommer, med Complete 2009-modden, att tvinga kortet att spänna musklerna en del... Sen så har du Stalker: Clear Sky för att testa köra DX10.1 och Stalker: Call of Pripyat för DX11.

 

Clear Sky kommer nog att få din dator att gråta medan Call of Pripyat av någon anledning flyter bättre trots (tack vare?) DX11-stödet...

 

Stalker-serien använder f ö också OpenAL+EAX så där behöver man inte svamla nåt med ALchemy... Moddarna som finns förbättrar förresten också ljudet, och att aktivera EAX och höra ricochetterna från ens eget vapen studsa förbi öronen är en upplevelse i sig. :)

 

http://artistpavel.blogspot.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du åka på semester i samma veva som datorn ska uppgraderas?? ;)

Ja ibland blir timingen osedvanligt dålig :) Men om allt hade gått som det skulle så skulle jag ha fått den i god tid innan semestern men nu ville jag ju inte ha det där kortet som de hade i sitt paket (XFX) och då fick man gott vänta. Nu sedan jag väl fått datorn så har jag redan hunnit byta processorkylaren, då jag tyckte att 85 grader under stresstest var lite väl högt (testat med OCCT CPU:LINPACK) samt att originalfläkten gav ifrån sig ett ganska otrevligt visslande ljud av någon anledning. Fläktstyrningen (Smart FAN) på Gigabytes moderkort verkar vara ganska dålig faktiskt, eftersom den är alldeles för känslig och ökar fläkthastigheten vid så låga temperaturer som 30 grader på CPU:n mätt med programmet Core Temp. Bara man skrollar i webbläsaren så ökar och minskar hastigheten på fläkten kontinuerligt vilket låter lite otrevligt om man inte har en ljudlös fläkt. Förstår faktiskt inte hur det kan vara så dåligt gjort på ett modernt moderkort med gott anseende.

 

Med den nya kylaren Zalman CNPS10X PERFORMA i quiet mode (dvs. med medföljande resistorn inkopplad) stannade temperaturen vid 60 grader, en avsevärd skillnad alltså.

 

Men, hmm, vad gillar du för typ av spel månntro? Strategi, FPS, rollspel..?

Jag är inte heller mycket för Strategi, utan gillar också en mix mellan FPS och rollspel. Absolut inte rena FPS-spel av typen springa, skjuta, dö... springa, skjuta dö. Det är jag helt enkelt för gammal för ;) Jag får väl ta och köpa den där Stalker-serien för att pressa kortet ordentligt. Nu när jag vet att det gamla HL2 som aldrig riktigt flöt fläckfritt på min gamla Dell klaras galant med allt på max med det nya kortet (vad annars hade man väntat sig) så är det ju dags att mata datorn med lite svårare grejer. Det följde med ett DX11 spel Dirt2, men tyvärr har jag ingen ratt till datorn och då är det väl ett föga intressant spel kan jag tänka mig (har inte provat det ännu). Det verkar f.ö. knappt finnas spelrattar till PC i någon butik nuförtiden, i alla fall inte i Luleå. Det verkar nästan som att inte är meningen att man ska spela bilspel på PC eftersom de flesta rattar verkar vara ämnade till spelkonsoler. Om du brukar köra bilspel på PC så får du förstås gärna tipsa mig om någon lämplig ratt :)

 

Förresten, nu när jag har kungen av grafikkort på tråden så ska jag passa på att fråga dig om en annan sak. Jag noterar att du skrev följande i en annan tråd:

Mitt HD5870 vilade från början i just klockorna 157/300 men i senare bios:ar har Sapphire ändrat detta till 400/1200MHz.

Mitt kort går faktiskt ner till 157/300MHz i idle enligt GPU-Z. Har jag möjligen ett gammalt BIOS då eller har de ändrat tillbaka? Det här med BIOS på grafikkort har jag noll koll på, brukar det tillföra något positivt att uppgradera det och vart hittar jag senaste BIOS till mitt kort i så fall? Jag hittar inget sånt här på Sapphires nedladdningssida:

http://www.sapphiretech.com/presentation/downloads/download_index_01.aspx?psn=0006

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläktstyrningen (Smart FAN) på Gigabytes moderkort verkar vara ganska dålig faktiskt,

Sånt där (t ex för Asus kallas det Q-Fan) brukar emellanåt inte fungera ordentligt redan från början utan får då och då bios-uppdateringar.

 

I alla fall så brukar originalkylaren bara vara skit så det var ju vettigt att du skaffade en annan. :thumbsup: Kort sagt så låter original som in i h-e och kyler dåligt. :thumbsdown: Så att lägga ut hundralapparna för en riktig kylare besparar en mycket frustration. Det ska inte höras på datorn att den kanske råkar vara en överklockad Crossfire-rigg, som jag körde med drygt ett år. Och min CPU-kylare har manuell fläktstyrning (så då har jag ju Smart Fan på disabled), jag kör den på nästan lägsta och kärnorna ligger på mellan 32-37 grader C. Kommer inte på nu vad den egentligen hette?!? Det är ingen Zalman i alla fall...

 

Absolut inte rena FPS-spel av typen springa, skjuta, dö... springa, skjuta dö. Det är jag helt enkelt för gammal för wink.gif

Nej usch vad uttråkad man blir av dem! Fullständigt intetsägande. "pang, splatt, tramp-tramp-tramp, pang, splatt, tramp-tramp" O så intressant! ;)

 

Mitt kort går faktiskt ner till 157/300MHz i idle enligt GPU-Z. Har jag möjligen ett gammalt BIOS då eller har de ändrat tillbaka?

Jag tycker nog att du kan behålla den så länge den inte verkar ge problem. Och själv ska jag gå tillbaks till en som sänker så pass, för det sparar faktiskt in strömpengar. Man betalar tillräckligt mycket för onödig ström ändå..! Kortet används ju ändå "aldrig" så varför ska det då gå för fullt hela tiden..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss benchmarka den nya datorn för att se att den presterar som förväntat. Det känns som ett bra sätt att förvissa sig om att datorn fungerar helt korrekt. Som jag skrev tidigare i tråden så var det år och dar sedan jag sysslade med sånt men genom att kika runt så verkar det vara 3DMark Vantage som skulle vara ett lämpligt test. Håller du med om det? Jag började köra Setupen till detta program, men det verkar vilja installera DirectX Runtime också. Vågar man tillåta det? Det borde väl redan ingå rätt version i Windows 7 (har även manuellt uppdaterat äldre versioner av DirectX från Microsofts hemsida http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3) så jag blir lite orolig att man skriver över det med någon äldre version eller liknande.

 

Stort tack för att du tar dig tid för att svara på mina frågor RN!

 

Edit: Sen är det nånting med PhysX och 3DMark som gör att kort från Nvidia får fördel etc. Kan PhysX överhuvudtaget köras om man bara har ett Ati-kort i datorn eller tas det över av CPU:n i det läget? Gäller i så fall samma för spel som stöder PhysX, dvs. tekniken stöds även med ett Ati-kort i burken men måste då köras på CPU:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vantage mäter DX10 – jag är osäker på om det t o m mäter DX10.1 – medan vi har Unigine Heaven för DX11. I slutet av oktober förra året så skapade jag en tråd om detta här på forums.amd.com bara för jag ville visa hur läckert det var med DX11:s "tessellation". :)

 

Det gör inget om du låter Vantage köra DX-installationen – installationen uppdaterar ändå bara ifall behov finnes (den scannar igenom och kollar). "Varenda" nytt spel vill göra samma sak...

 

Dock är det bara första körningen av Vantage som är gratis – för fler testvarv är/var man tvungen att betala för åtminstone en basic licens (vilket jag har gjort, för som du sa, det är ganska bra att kolla ibland så att allt verkar stå rätt till).

 

Jag ser att du länkar till dxwebsetup.exe vilken är bra att köra emellanåt för DX uppdateras nämligen med jämna mellanrum – var tredje eller var sjätte månad ungefär. Det betyder att inte ens Windows 7 innehåller den senaste versionen av DX.

 

Kan PhysX överhuvudtaget köras om man bara har ett Ati-kort i datorn eller tas det över av CPU:n i det läget?

PhysX kräver ett Nvidiakort. Det går inte att köra på en AMD-GPU. Eftersom du kör Windows 7 så kan du dock använda både ett AMD- och ett Nvidiakort i datorn (men inte om Nvidia får säga sitt ;)). AMD då för grafiken och Nvidia för PhysX-beräkningarna. Det har gått över ett år nu sen jag skapade en tråd om detta... infon i den är dock lite utdaterad vid det här laget. Kolla istället min likadana tråd på forums.amd.com i vilken jag vill minnas att det ska finnas länkar till mycket behändigare patchar etc.

 

Windows 7 som sagt... men det går också på XP (om man nu skulle vilja köra detta gamla OS). Med Vista är det dock värre då det inte tillåter fler än en aktiv grafikdrivrutin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att du länkar till dxwebsetup.exe vilken är bra att köra emellanåt för DX uppdateras nämligen med jämna mellanrum – var tredje eller var sjätte månad ungefär. Det betyder att inte ens Windows 7 innehåller den senaste versionen av DX.

Jo, men jag blir faktiskt inte riktigt klok på det här. På sidan jag länkar till finner man följande information:

The Microsoft DirectX® End-User Runtime provides updates to 9.0c and previous versions of DirectX — the core Windows® technology that drives high-speed multimedia and games on the PC.

Ska man tolka detta som att man måste hålla DirectX 9.0c och äldre versioner uppdaterad via den här sidan, medan de nyare versionerna av DirectX (DX10 och framåt) uppdateras via det vanliga Windows Update. Eller hur har du förstått saken?

 

Tack för övriga länkar och svar i ditt senaste inlägg!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jag blir faktiskt inte riktigt klok på det här. På sidan jag länkar till finner man följande information:

 

Ska man tolka detta som att man måste hålla DirectX 9.0c och äldre versioner uppdaterad via den här sidan, medan de nyare versionerna av DirectX (DX10 och framåt) uppdateras via det vanliga Windows Update. Eller hur har du förstått saken?

 

Tack för övriga länkar och svar i ditt senaste inlägg!!

 

dxwebsetup drar ner rubbet...

 

20qi8f9.jpg

 

 

 

Senaste uppdateringstillfället drog ner d3dx9_43.dll, d3dx10_43.dll samt d3dx11_43.dll – samma datum & klockslag 2010-05-26 11:41. Bilden är från Vista vilket precis som Win7 kan använda DX11. Men även till XP-datorer dras det ner t ex DX10.dll-filer fastän XP inte ens kan använda dem..! (Vista måste f ö ha servicepack 2 samt den s k plattformsuppdateringen (detta fås via Windows update)).

 

P.S. Är ju bara kul att det man plitar ner uppskattas! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dxwebsetup drar ner rubbet

Okay, den där texten är rätt missvisande då alltså :) Frågan är varför man inte får det här via Windows Update, det skulle ju vara oerhört mycket smidigare. Sen vill ju även många spel uppdatera DX-installationen precis som du säger, och frågan är då vilken version man får. Men om man kört den senaste dxwebsetup från Microsoft så borde ju spelens installation stanna vid just en genomskanning eftersom så snart några filer i DX-installationen ersätts måste det ju innebära en nedgradering om man redan hade tankat hem den senaste versionen. Men man får ju anta att varje nytt spel som man installerar bara kan uppgradera och inte nedgradera DX-installationen. Såvida det inte är så beskaffat att vissa spel helt enkelt inte fungerar med annat än en äldre version..:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är varför man inte får det här via Windows Update, det skulle ju vara oerhört mycket smidigare.

Jag har ställt mig samma fråga... Men förvisso ges XP inte DX9.0c förrän i och med installationen av SP2, Vista ges inte DX10.1 förrän via SP1 och sen då DX11 efter SP2 och Plattformsuppdateringen – allting via Windows update.

 

Om man t ex i Vista kör dxwebsetup efter SP1 men före SP2 m m så kommer som vanligt alla dll-filer att ha dragits ner, men man kommer fortfarande ändå inte att ha infon enligt bilden... Det vill säga det kommer inte att stå "DirectX 11" då och faktiskt inte heller efter SP2 utan som sagt först efter Plattformsuppdateringen (vilken i sin tur kräver att SP2 redan finns).

 

2n7mbt4.jpg

 

 

 

Men om man kört den senaste dxwebsetup från Microsoft så borde ju spelens installation stanna vid just en genomskanning eftersom så snart några filer i DX-installationen ersätts måste det ju innebära en nedgradering om man redan hade tankat hem den senaste versionen.

Det är inte så att gamla filer skulle bytas ut till helt andra versioner utan snarare då att eventuellt saknade dll-filer läggs till. Och DX-installationen är ändå separat från själva spelets installation – det är bara samma sak som händer som när man själv kör in hela DX-paketet manuellt (istället för att bara köra dxwebsetup).

 

P.S. Apropå "DX.dll"-filerna så är det ju spel som behöver någon av de respektive filerna. Om ett visst spel behöver t ex just D3DX9_40.dll, men inte vill starta utan klagar på att filen inte finns, så brukar det enkelt lösas genom att bara kopiera in denna dll-fil till samma mapp som spelets exe-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att gamla filer skulle bytas ut till helt andra versioner utan snarare då att eventuellt saknade dll-filer läggs till. Och DX-installationen är ändå separat från själva spelets installation

Aha ok, det verkar ju klokt att DX-installationen som t.ex. 3DMark Vantage och många spel vill göra inte byter ut de DX-filer som man uppdaterar via dxwebsetup och som läggs under Windows/System32-mappen. Förutom att den möjligen lägger till saknade filer då.

 

P.S. Apropå "DX.dll"-filerna så är det ju spel som behöver någon av de respektive filerna. Om ett visst spel behöver t ex just D3DX9_40.dll, men inte vill starta utan klagar på att filen inte finns, så brukar det enkelt lösas genom att bara kopiera in denna dll-fil till samma mapp som spelets exe-fil.

Okay, tack för tipset! Vissa spel vill alltså ha en lokal kopia av DX-filerna och förstår inte att använda de filer som ligger under standardplatsen Windows/System32. Kan det vara så att vissa spel (och 3dMark Vantage) som vill installera DirectX Runtime helt enkelt ordnar en lokal kopia av de DX-filer det behöver och struntar helt i vad som ligger under Windows/System32? Grundfilosofin borde väl annars vara att alla spel ska använda de dll-filer som ligger under systemmappen, om inte annat för att dra nytta av de uppdateringar man drar hem genom dxwebsetup.

 

 

Från ditt tidigare inlägg:

Dock är det bara första körningen av Vantage som är gratis – för fler testvarv är/var man tvungen att betala för åtminstone en basic licens (vilket jag har gjort, för som du sa, det är ganska bra att kolla ibland så att allt verkar stå rätt till).

Får nog bli ett köp för mig också, det var ju inte speciellt många kronor man blir av med. Vågar du dig på att ha en uppfattning om vilka poäng jag bör hamna på med mitt kort och en i7 860?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej igen RN!

 

Hoppas allt är bra där uppe i de sälla jaktmarkerna :)

 

Nu har jag köpt och kört 3DMark Vantage och fick följande poäng (allting på default):

Totalt: 17628

CPU Score: 18077:

Graphics Score: 17484

 

Verkar det vettigt tycker du?

 

Programmet installerade någon mjukvara för PhysX också men det antar jag var rätt så onödigt eftersom jag enbart har ett ATI-kort i datorn. Nåja, det kanske kör PhysX i något slags software mode som sköts av CPU:n :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare! :)

 

Nu har jag köpt och kört 3DMark Vantage och fick följande poäng (allting på default):

Totalt: 17628

CPU Score: 18077:

Graphics Score: 17484

 

Verkar det vettigt tycker du?

Tja, man kan ju säga så mycket som att din dator är snabbare än min nu..! :D Och ditt resultat tycker jag även bevisar mitt gamla tjat om att man inte bör underskatta processorns betydelse... Jag har ju nämligen steget snabbare grafikkort än du men ordentligt långsammare processor varför jag får lägre resultat, och detta t o m på delresultatet "graphics score":

http://service.futuremark.com/compare?3dmv=2499550

 

3DMark Score: 15225

CPU Score: 12756

Graphics Score: 16276

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, man kan ju säga så mycket som att din dator är snabbare än min nu..!

Haha, ja men den lär ju knappast bli långvarigt med tanke på hur ofta jag byter dator jämfört med dig :) Men helt klart, det här måste nog firas med ett par öl :)

 

Jag har ju nämligen steget snabbare grafikkort än du

Jaså har du det? Hade du inte ett HD5870?

 

På tal om PhysX. Råkar du ha någon teori om varför man behöver ha dessa drivare installerade för att 3DMark Vantage ska fungera (alltså de drivare som programmet själv installerar)? Det fungerar tydligen inte om man avinstallerar dessa även fast man inte har ett PhysX-kapabelt kort i datorn. Men det är väl inte meningen att man ska förstå allt i den här världen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dxwebsetup drar ner rubbet...

 

20qi8f9.jpg

 

 

 

Senaste uppdateringstillfället drog ner d3dx9_43.dll, d3dx10_43.dll samt d3dx11_43.dll – samma datum & klockslag 2010-05-26 11:41. Bilden är från Vista vilket precis som Win7 kan använda DX11. Men även till XP-datorer dras det ner t ex DX10.dll-filer fastän XP inte ens kan använda dem..! (Vista måste f ö ha servicepack 2 samt den s k plattformsuppdateringen (detta fås via Windows update)).

Av en händelse (nåja, en viss anledning finns det ju alltid) så blåste jag om burken från scratch och uppptäckte då att inga filer av den typen som du visar på den här bilden fanns efter en clean install av Windows 7 inkl. alla uppdateringar, innan jag körde dxwebsetup. Så de filer som hör till den med Windows medföljande versionen av DX ligger alltså någon helt annanstans? Inte blev man ju direkt klokare av det konstaterandet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

RN skrev:

Fast enligt wiki ska kommande expansionen Cataclysm ha "experimental DX 11-support" så kanske kommer kortet snart att göra mera nytta igen..? biggrin.gif

Vet inte om du fortarande spelar WoW... men det har iaf ända sen patchen 4(nånting) stöd för DX11. Men för att använda det måste man ange det i en ini-fil eller köra den lättare metoden att lägga till raden -d3d11 i en genväg till spelet:

 

2h7e0zc.jpg

 

 

 

Det var bara som ett litet tips för ditt nya DX11-kort. :) Och ifall du gillar den här typen av spel, men med mindre PvP och istället är lite mera story-baserad och för solo-spelare, så har Lord of the Rings Online numera också DX11-stöd. Först fick amerikanarna det men finns nu för oss i Europa också. Och här kommer valet bekvämt sen in i spelets menyer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...