Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skriva ut text som sparas?

alexanderHH

Recommended Posts

alexanderHH

Hejsan!

Jag är nybörjare i HTML och CSS. Jag kan också väldigt lite ASP. Nu är det så här att på min hemsida har jag en liten 'Senaste nytt' ruta. Skulle man kunna göra så att det finns en text ruta kanske som man kan skriva i och så hamnar det i min senaste nytt ruta? Jag menar så att jag inte varje gång behöver lägga till det i själva HTML filen.

Tack på förhand, Alexander

PS: Mitt webbhotell är ett gratis webbhotell som heter 000webhost DS

Förslagsvis använder du asp's FileSystemObject för att spara och läsa text från en fil. Du kan, för att snabba upp det hela, använda någon befintlig gästboks-kod som du modifierar något.

Tex: http://www.aspsidan.se/default.asp?page=readarticle&artId=133

Du bör dock även se till att skydda inmatningssidan så att inte vem som helst kan skriva in nyheter.

alexanderHH

Förslagsvis använder du asp's FileSystemObject för att spara och läsa text från en fil. Du kan, för att snabba upp det hela, använda någon befintlig gästboks-kod som du modifierar något.

Tex: http://www.aspsidan....ticle&artId=133

Du bör dock även se till att skydda inmatningssidan så att inte vem som helst kan skriva in nyheter.

Hej!

Jag följde exemplet för att prova på men när jag kom till sidan skicka.asp så blev det bara ren text :

<%  Dim Obj, TS  Set Obj = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")  If Obj.FileExists = False Then  Set TS = Obj.CreateTextFile("inlagg.txt", 8)  Else  Set TS = Obj.OpenTextFile("inlagg.txt, 8)  End If  TS.WriteLine Request.Form("namn")  TS.WriteLine Request.Form("email")  TS.WriteLine Request.Form("hemsida")  TS.WriteLine Request.Form("inlagg")  TS.Close%><html>Följande Uppgifter har laggts till i gästboken:Namn: <b><%=Request.Form("namn")%></b><br>E-Post: <b><%=Request.Form("epost")%></b><br>Hemsida: <b><%=Request.Form("hemsida")%></b><br>Inlägget: <b><%=Request.Form("inlagg")%></b><br><br>Titta på <a href="inlagg.asp">alla andra inlägg</a>.</html>

Jag har läst eller hört någonstans någonting om CHMOD kan det vara det?

Mvh, Alexander

Ah, det verkar inte som att du kan köra asp på det webbhotellet. Då får du helt enkelt kolla på php istället.

alexanderHH

Hejsan :)

Nu är det så här att på min hemsida har jag en liten 'Senaste nytt' ruta. Skulle man kunna göra så att det finns en text ruta kanske som man kan skriva i och så hamnar det i min senaste nytt ruta? Jag menar så att jag inte varje gång behöver lägga till det i själva HTML filen.

Har förstått att mitt webbhotell inte klarar av ASP så, är det någon som kan en PHP kod till det som jag har skrivit där uppe rolleyes.gif

Jag ska bara säga att jag kan ingenting om PHP så skriv inte så avancerat tack :)

Tack på förhand,

Alexander

alexanderHH

Hejsan!

Som jag har förstått ska jag skriva in följande kod för att skriva ut text och namn:

[font="Courier New"]<html>
<head>
<title>En sida</title>
</head>
<body>
[/font][font="Courier New"]<?php
if ($_POST["postat"[/font][font="Courier New"]])
{
   $fil = fopen("gastbok.txt", "a"[/font][font="Courier New"]);
   fwrite($fil, htmlspecialchars($_POST["namn"])."\r\n"[/font][font="Courier New"]);
   fwrite($fil, htmlspecialchars($_POST["text"])."\r\n"[/font][font="Courier New"]);
   fclose($fil[/font][font="Courier New"]);
}
$rader = file("gastbok.txt"[/font][font="Courier New"]);
for ($i = count($rader); $i > 0; $i -= 2[/font][font="Courier New"])
{
   $text = $rader[$i-1[/font][font="Courier New"]];
   $namn = $rader[$i-2[/font][font="Courier New"]];
   echo "<i>" . $namn . "</i> skrev: <b>" . $text . "</b><br>\n"[/font][font="Courier New"];
}
[/font][font="Courier New"]?>
<form method="post">
Namn: <input name="namn"><br>
Text: <input name="text"><br>
<input type="submit" name="postat" value="Posta">
</form>

</body>
</html>[/font]

Men vad ska jag ändra i koden för att bara text ska skrivas ut och att alla medelande visas direkt så att man inte behöver göra ett nytt medelande varje gång för att läsa medelandena.

Tack på förhand, Alexander

flytta helt sonika ut de raderna som skriver ut innehållet till dit där det skall visas.

<?
$rader = file("gastbok.txt");
for ($i = count($rader); $i > 0; $i -= 2)
{
   $text = $rader[$i-1];
   $namn = $rader[$i-2];
   echo "<i>" . $namn . "</i> skrev: <b>" . $text . "</b><br>\n";
}
?>

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...