Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sluta använda fasta telefonnätet?


rickard 1

Rekommendera Poster

Har tänkt gå över till mobilt bredband och enbart mobil telefoni, samt avsluta mitt abonnemang av det fasta telefonnätet.

 

När jag shoppar runt hittar jag enbart 3 som erbjuder ett paket med bredband och mobil telefoni där jag kan behålla mitt gamla fasta telefonnummer. Tjänsten förefaller mig mycket attraktiv och verkar riktad mot sådana som mig som gärna av kostnadsskäl avvecklar användning av det fasta telefonnätet.

 

Jag ser en fördel med att ha kvar mitt gamla telefonnummer då det är ganska spritt bland vänner och bekanta.

 

Finns det någon allvarlig begränsning bakom 3ś erbjudande?

 

Hur bär 3 sig åt för att kunden skall kunna använda sitt gamla fast telefonnummer??

 

Varför erbjuder inte fler operatörer denna typ av paket??

 

Kan jag få en kommentar från någon som redan gjort denna förändring!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bär 3 sig åt för att kunden skall kunna använda sitt gamla fast telefonnummer??

 

Man skulle ju kunna tro, i och med deras reklam, att de porterar numret på riktigt och ser till så att det är fastnumret som visas som A-nummer när man ringer ut. Så är dock inte fallet.

 

Mina föräldrar flyttade sitt fastnummer till en mobil och blev inte tokglada när det visade sig vara ett mobilnummer som visades när de ringde ut. Enligt 3:s support går det inte att fixa utan det skall vara så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle ju kunna tro, i och med deras reklam, att de porterar numret på riktigt och ser till så att det är fastnumret som visas som A-nummer när man ringer ut. Så är dock inte fallet.

 

Mina föräldrar flyttade sitt fastnummer till en mobil och blev inte tokglada när det visade sig vara ett mobilnummer som visades när de ringde ut. Enligt 3:s support går det inte att fixa utan det skall vara så.

 

 

Tack för svaret. Har lite följdfrågor.

 

Vad är A-nummer?

 

Vilket mobilnummer visades? Var det fastnumret, men med fel prefix??

 

Fungerade det så att om någon slog det gamla fastnumret, kom samtalet fram till dina föräldrars mobil??

 

Är dina föäldrar nöjda, trots allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är A-nummer?

Det nummer som du ringer ifrån, numret du ringer till kallas B-nummer.

 

Vilket mobilnummer visades? Var det fastnumret, men med fel prefix??

Mobilen man får/köper har ett helt vanligt mobilnummer som vilken mobiltelefon som helst. Man får helt enkelt ett nytt sådant.

 

Fungerade det så att om någon slog det gamla fastnumret, kom samtalet fram till dina föräldrars mobil??

Absolut, ditt fastnätsnummer vidarekopplas till mobiltelefonen så på det håller fungerar det som väntat.

 

Är dina föäldrar nöjda, trots allt?

I övrigt tror jag allt fungerar, men har inte jättekoll på vad de egentligen tycker.

 

Jag har dock själv 3, som vanlig mobiltelefon, och är nöjd. Jag har inte haft något fastnätsnummer på i alla fall 5 år. Som en jämförelse så ringde min kollega på jobb till Tele2s privatkundtjänst och fick vänta ca 60 minuter, under tiden kom jag på att jag skulle ringa 3s kundtjänst, jag ville avaktivera telefonsvararen, och fick svar efter 3 signaler.

 

Angående mobilt bredband med 3 så kan jag tyvärr inte komma med några erfarenhetsyttringar mer än att det funkar fint att surfa i mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att när man säger upp ett fast abonnemang för telefoni, så ligger detta telefonnummer vilande en viss tid, innan det ges till någon ny abonnent.

 

Stämmer detta??

 

Hur hanterar 3 detta??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att när man säger upp ett fast abonnemang för telefoni, så ligger detta telefonnummer vilande en viss tid, innan det ges till någon ny abonnent.

 

Stämmer detta??

 

Hur hanterar 3 detta??

 

Enligt TREs hemsida är det de som överflyttar numret.Finns dessutom en blankett för detta på hemsidan.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...