Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp Windows Vista startar inte alls


Bob05

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en staionär Dell Inspiron och har problem när jag ska starta datorn.

Windows Vista laddas överhuvudtaget inte alls och datorn startar inte. Inte ens den "vandrande trådrullen och raden Microsoft Corporation" visas.

 

Det som händer är att först visas Dell's stora logga och sen blir skärmen bara helt svart och stannar med en blinkande markör längst upp till vänster där det inte går att skriva något i. Jag kan heller inte trycka F8 för att få fram menyerna till att starta datorn i felsäkert läge för att kunna köra systemåterställning. Utan kan bara göra det om jag startar datorn genom Vista installations cd men då säger det att systemåterställningen inte kunde slutföras och startreperationn från cd:n hjälper inte heller. Jag tror något virus kan ligga bakom detta problemet.

 

Jag vill verkligen ha kvar mina filer men vet inte vad jag ska ta mig till, om jag ska installera om hela windows vista med cd:n? men då kommer jag antagligen förlora alla mina filer eller finns det något annat sätt. Vad mer kan man göra? Skulle verkligen uppskatta om det är någon som kanske vet något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kör en reparation med installationsskiva, går inte det så ta den disken och öppna den externt och plocka den det du vill spara för att sedan göra en ren ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att rädda viktiga filer är att starta datorn från en CD eller ett USB-minne med Puppy Linux. Hur man gör det beskrivs på http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/21771-raedda-data-med-puppy-linux/

 

Kan du beskriva något om de skadliga filer som du tror kan ha orsakat det hela? Vad för några? Har ett antivirusprogram eller liknande tagit bort något som kan ge upphov till att datorn inte kan starta?

 

sen blir skärmen bara helt svart och stannar med en blinkande markör längst upp till vänster där det inte går att skriva något i.
Det kan bero på hårdvaruproblem, så ha inget anslutet till datorn förutom tangentbordet. Om du har kunskapen kan du plocka ur sådant som är onödigt i datorn.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...