Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
torpet1

Windows 7, 32 eller 64 bitars?

Rekommendera Poster

Jag står inför beslutet att köpa en laptop som komplement till min fasta dator som anväder Vista. Frågan är nu - vilken betydelse har det för 'samarbetet' mellan mina datorer om jag väljer 64-bitarsversionen av Windows 7 för den nya laptopen? Det handlar inte om att bygga nätverk utan mer om sådana saker som att köra samma filer i bägge datorerna och om att kunna använda samma internetdongel i bägge. Kan jag ansluta 64:an till min nuvarande printer?

Vad annat finns att tänka på inför valet mellan 32 och 64?

Alla vinklar och vrår motses med med förväntan och tacksamhet.

T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag står inför beslutet att köpa en laptop som komplement till min fasta dator som anväder Vista. Frågan är nu - vilken betydelse har det för 'samarbetet' mellan mina datorer om jag väljer 64-bitarsversionen av Windows 7 för den nya laptopen? Det handlar inte om att bygga nätverk utan mer om sådana saker som att köra samma filer i bägge datorerna och om att kunna använda samma internetdongel i bägge. Kan jag ansluta 64:an till min nuvarande printer?

Vad annat finns att tänka på inför valet mellan 32 och 64?

Alla vinklar och vrår motses med med förväntan och tacksamhet.

T

Det är bara om du ska försöka få den att fungera med gamla program och hur pass gammal hårdvaran får vara vet jag ej, men jag kör med min gamla HP Deskjet 3940 som den installera skrivare åt automatiskt dessutom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej,

jag skulle nog valt att köpa en dator med 64 bitar Windows, men se till att RAM minne är 4Gb, så att det kan utnyttjas av systemet fullt ut.

De flesta vanliga program är fortfarande 32 bitars vilket Windows 7 64 bitars stödjer.

För att få reda på om Windows 7 stödjer drivrutiner för din Printer, ladda hem Download details: Windows 7 Upgrade Advisor och kör på din befintliga Vista dator, så får du svar på det.

Rent upplevelsemässigt bakom skärmen, skulle jag nog påstå att du inte märker någon skillnad, oavsett 32 eller 64 bitars.

Vidare att tänka på om du ska koppla ihop datorerna och dela mappar och filer dem emellan, så är det Vistas Workgroup som gäller. Windows 7 Home Group, hemgrupp, är till endast för Windows 7.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rent upplevelsemässigt bakom skärmen, skulle jag nog påstå att du inte märker någon skillnad, oavsett 32 eller 64 bitars.

Vad är skillnaden grafiskt då? Är väl ändå bara bakom "kulisserna" som är skillnaden?

Som med Vista, ingen jättestor skillnad med utséendet utöver aktivitetsfältet.

En poäng för hemgruppinfon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är skillnaden grafiskt då? Är väl ändå bara bakom "kulisserna" som är skillnaden?

Som med Vista, ingen jättestor skillnad med utséendet utöver aktivitetsfältet.

En poäng för hemgruppinfon

Hej,

tack för poäng!

För att vara lite tydligare, avsåg hastighetsmässigt, "bakom skärmen".

Mvh

Mats H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

tack för poäng!

För att vara lite tydligare, avsåg hastighetsmässigt, "bakom skärmen".

Mvh

Mats H

Hehe, ok ok ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En säljare till kollega kom till mig med sin burk med XP Home Premium på, men hade blivit något fel på återställningspartitionen så tipsa honom att köpa Windows 7 HP. Hade redan installerat det utan att validera och märkte att han hade schysst hårdvara och förstod inte hur den kunde levereras med XP Home OEM licens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En säljare till kollega kom till mig med sin burk med XP Home Premium på, men hade blivit något fel på återställningspartitionen så tipsa honom att köpa Windows 7 HP. Hade redan installerat det utan att validera och märkte att han hade schysst hårdvara och förstod inte hur den kunde levereras med XP Home OEM licens

En av mina söner skiftade ut XP Pro mot Windows 7 HP i januari,

hans kommentar var, från stenålder till nutid!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av mina söner skiftade ut XP Pro mot Windows 7 HP i januari,

hans kommentar var, från stenålder till nutid!

Jo han var ju förbi är nu igen samma kollega, haha, ville ha Win7 på sin jobbdator nu också, ända som kört med Vista fram tills nu här på kontoret ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för svar - det blir nog 64:an. Vi hamnar väl alla där så småningom; gissar jag.

T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...