Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vcd och dvd

Nisse

Rekommendera Poster

Vilken skillnad är det på vcd och dvd filmer? Vad gör dvd bättre? Vilket format är bäst för filmer, avi, divx, mpeg, vcd eller dvd? Vad skiljer dom åt?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, dessutom är kvaliteten överlägsen... vcd är mpeg1 och DVD är mpeg2 - skillnaderna är enorma..

AVI är ett paketeringsformat, en AVI-fil kan antingen vara okomprimerad eller innehålla en videoström i nå't av en uppsjö olika format (=codecs) ex. divx, motionjpeg/dv, cinepak, radius osv osv... dessutom kan AVI-filen innehålla ljudspår som oxå de är antingen okomprimerade eller komprimerade med nå't populärt format som t.ex. mp3, pcm, wma osv...

mpeg = vcd

mpeg2 = dvd (dvd är eg. mpeg2+kryptering)

mpeg4 = divx, 3ivx, ap osv

Bästa formatet är klart mpeg2/DVD då det ger bäst resultat på minst plats.

Bästa formatet för videoredigering är klart motionjpeg/DV då kvaliteten inte lider lika mycket om man bearbetar materialet flera gånger. Dessutom är det resurssnålt att behandla i mjukvara. Helst ska man dock arbeta okomprimerat (Videotoaster =) men det kräver rätt dyra och stora disksystem samt dyrt redigeringskort i proffsklass.

Bästa formatet för vidare distribution över nätet eller till vänner är nog mpeg4/divx då kvaliteten kan bli otroligt hög trots väldigt små filer. Tyvärr krävs det en rätt rejäl dator för att spela upp ex. divx som kodats i större upplösningar (PAL D1) och höga bitrates - men resultatet är mkt bra.

Divx/mpeg4 i lägre upplösningar har annars ersatt VCD/Mpeg1 för distribution av halv-kvalitativa piratkopior av filmer som får plats på en vanlig cd-rom...

/Weyland

Länk till inlägg

Weyland har naturligtvis rätt. Men VCD mpeggisar kan ju vara skoj å ha ändå. Man kan ju köra dom på sin DVD spelare vilket inte går med DivX.

Observera! Det är inte bara å bränna ner en Mpeg på en CD skiva. Filmsekvensen måste vara i rätt format (352 x 288), gå 25 fps å brännas på korrekt sätt. Typ File - Create - VideoCD.

En annan sak å tänka på om du ska rippa t.ex en VSH film är att du behöver fett med massa hårddiskutrymme. Gjorde capture på 1,5 timme lång film å den tog ungefär 22 Gig. Gjorde capture till okomprimerad Avi vilket belastar datorn så lite som möjligt, viket innebär att du inte tappar frames. Tänk också på att dina diskar bör gå i minst 7200 å ha dessutom DMA påslaget. Om du ska göra capture bör du även tänka på att använda dig av NTFS filsystem. I Fat32 är den största tillåtna filstorleken 4 Gig.

Om du ska plocka loss VOBar från en DVD skiva behöver du inte lika mycke HD utrymme. Typ 5 gig för VOBarna å typ 1 Gig ledigt för att skapa en DivX rulle.

Länk till inlägg

>Gjorde capture på 1,5 timme lång film

>å den tog ungefär 22

Jag föreslår isf en mjpeg-codec för capture - tappar ingen nämnvärd kvalite, särskilt inte om din källa analog ;) ..en P2@300MHz bör klara att fånga video i realtid i angiven storlek utan att droppa bildrutor alls - pröva PicVideo Motion JPEG Codec på http://www.jpg.com

/Weyland

PS. Största filstorleken på FAT32 brukar vara 2GB, right?

[inlägget ändrat 2001-01-18 20:09:48 av Weyland]

Länk till inlägg

"Bästa formatet är klart mpeg2/DVD då det ger bäst resultat på minst plats."

Är verkligen säker på att mpeg2 verkligen slår mpeg4 med jämförbara bitrates? De MPEG4 V3-filer jag använder som intermediates mellan avi och mpeg2 ser fruktansvärt bra ut, vid 6 mbit/s är skillnaden mot AVI DV1 obefintlig.

MPEG2 har ju den fördelen att man med lite tur och stor skicklighet kan tillverka en SuperVCD - ett riktigt trevligt format som dessutom går att spela upp på flertalet stationära DVD-spelare.

/Gabriel

-----------------------------

Recensioner av hårdvara

WWW.DATORTEKNIK.NU

-----------------------------

Länk till inlägg

>Är verkligen säker på att mpeg2 verkligen slår mpeg4 med jämförbara bitrates?

Nej, men mpeg4 i motsvarande bitrates och upplösning borde kräva mkt mer datorkraft för att spelas upp.. det är iaf vad jag har erfarit.

/Weyland

Länk till inlägg

Är det PicVideo du hänvisar till? Verkar vara ganska bra iaf.

Men jag är ganska säker på att 4 gig är gränsen på filstorlek i Fat32. Har för mig att min capture stannade då. Därefter konverterade jag till NTFS å allt var frid å fröjd.

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...