Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Zyxel ADSL modem

reppson

Recommended Posts

Har ett sådant modem med anslutningar för ytterligare 3 datorer.

När jag skall ansluta en andra dator till modemet blir det "ingen eller begränsad nätverksåtkomst" på den datorns Nätverksanslutning. Det går inte reparera och förnya IP adressen.

Om jag däremot ansluter en lånad Router till Modemet fungerar det dock.

Men varför skall man behöva ha en Router när det redan finns plats för fler datorer på ADSL modemet? Kan det vara något fel på de extra anslutningarna på Modemet?

Har ett sådant modem med anslutningar för ytterligare 3 datorer.

När jag skall ansluta en andra dator till modemet blir det "ingen eller begränsad nätverksåtkomst" på den datorns Nätverksanslutning. Det går inte reparera och förnya IP adressen.

Om jag däremot ansluter en lånad Router till Modemet fungerar det dock.

Men varför skall man behöva ha en Router när det redan finns plats för fler datorer på ADSL modemet? Kan det vara något fel på de extra anslutningarna på Modemet?

Kan det vara så att du har Telia som operatör?

Och i så fall, så har du ett Zyxel-modem från dom, med ett svart eller ett silvrigt skal.

Då är det så att att detta modem egentligen är en router, och har uttag för fyra datorer.

Men i praktiken så fungerar det inte så, utan det finns en speciell mjukvara installerad i denna, som ser till så att det bara är i det första uttaget du kan stoppa in en dator, eller en router.

Det andra uttaget, är "bokat" för IP-Tv, det tredje uttaget är till för IP-telefoni, och det fjärde används inte för något idag.

Så det är inget fel på ditt "modem", utan det fungerar som det ska, du måste alltså koppla in en router till detta modem, och köra som du redan har testat, så fungerar det, du har ju redan upptäckt detta.

Ja Telia och Silvrigt skal.

Jaha så det är så det ligger till. Tack!

Då får jag ta och skaffa mig en egen Router helt enkelt.

Ja Telia och Silvrigt skal.

Jaha så det är så det ligger till. Tack!

Då får jag ta och skaffa mig en egen Router helt enkelt.

Lycka till med detta.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...