Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverkskort. Olika hastighet med olika drivrutiner. Hur få bästa uppkoppling?


gavagai

Rekommendera Poster

Jag har just köpt ett trådlöst nätverkskort: TP-link TL-WN951N. Jag har egentligen inte så höga krav på uppkopplingen, så jag köpte ett som var hyfsat billigt och verkade o.k. Nu har jag installerat det och det funkade enkelt och direkt med en hastighet på ca 9 Mbps. Inte så bra när jag har utlovad hastighet 24 (den andra datorn som är kopplad direkt i modemet får jag 24 på).

 

Jag tänkte då att jag skulle uppdatera drivrutinerna till kortet för att se vad som hände (det står att drivrutinen jag har är från 2007). Jag laddar ner senaste drivrutinen (för Windows XP, som jag har) från TP-links hemsida och installerar. Då får jag plötsligt bara ca 4,5 Mbps. Jag testade flera gånger över tid och bytte sedan tillbaka till den gamla drivrutinen, och fick ca 9 igen. Hur kan det komma sig? och bör jag testa alla möjliga drivrutiner från olika tider nu för att se vilken som ger bäst uppkoppling? eller hur göra för att få så bra som möjligt?

 

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Hur bra signalstyrka har du? För att få så bra hastighet som möjligt gäller det ju att ha bra mottagning. Placera din trådlösa router högt på ett centralt ställe i lägenheten/huset för att få så bra täckning som möjligt.

 

Vad har routern för trådlös kapacitet? Om du inte har en så bra router så kan det ju vara den som begränsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra signalstyrka har du? För att få så bra hastighet som möjligt gäller det ju att ha bra mottagning. Placera din trådlösa router högt på ett centralt ställe i lägenheten/huset för att få så bra täckning som möjligt.

 

Vad har routern för trådlös kapacitet? Om du inte har en så bra router så kan det ju vara den som begränsar.

 

Ganska låg signalstyrka. Ska kolla exakt. Men jag undrar ändå över det där att det blir dubbelt så bra uppkoppling med en tre år gammal drivrutin som med en ny. Ska det vara så stor skillnad, och vad gör den skillnaden? och kan det alltså vara helt slumpmässigt vilken version av drivrutinen som ger snabbast uppkoppling (eftersom den gamla ger så mycket bättre än den nya)? så att man bör testa alla möjliga gamla och nya varianter för att ha en aning om vilken som funkar bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Med så stor skillnad i hastighet låter det som något med inställningarna. Men om du har låg signalstyrka så är det den du borde jobba med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O.k. var kan jag se exakt signalstyrka tro? Jag får bara upp pluppar, där det är två av fyra tända och står "låg", men jag ska väl kunna se mer exakt någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

På min dator får jag upp ett värde mellan 0 och 100 om jag placerar muspekaren ovanpå plupparna, men jag vet inte om det funkar så även i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett program som heter TP-Link Wireless Client Utility. Där står det att jag har "excellent" signalstyrka. Kollar jag däremot på status för trådlös nätverksanslutning via kontrollpanelen så står det att jag har "låg" signalstyrka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har ett program från tillverkaren av det trådlösa nätverkskortet för att hantera kortet kan man ofta behöva stänga av Windows motsvarande funktion för att det inte ska bli någon konstig konflikt.

Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster

Dubbelklicka på Wireless Zero Configuration och välj Startmetod Inaktiverad.

Starta om datorn.

 

Mer felsökning finns på http://support.microsoft.com/kb/870702

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...