Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasigt?


Lundsbrunn

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en ACER EXTENSA 5220, Som har börjat gå sönder rejält. Det hela började med att jag fick en spricka på vänstra sidan av baksidan på skärmen. Sprickan urartade helt och gick igenom hela "Utsidan", så att man så fort man böjde skärmen såg man komponenter på insidan. Nu är sprickan cirka 4.5 cm stor, och har gjort så att skärmen i princip måste vara i en 100-180 graders vinkel, då jag är rädd att det kan bli mer skador om man böjer den ytterligare. detta har också ledit till att skärmen nästan lossnar ifrån vänstra gångjärnet. :/

Vad ska jag göra? Ska jag punga ut 3.5-5 tusen för en ny stationär dator? Ska jag skaffa en Ny laptop, eller ska jag helt enkelt ta skärm, mus och tangentbord och göra den Semi-stationär tills den faller ihop totalt? Det kan vara noterbart att jag är hos mamma varannan vecka och hos pappa varannan vecka, så en laptop skulle vara att föredra, men inte nödväntigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn?

Har datorn ramlat i golvet eller något liknande som kan ha orsakat sprickan från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är alldrig tappad i golvet. vad det gäller ålder, är jag lite osäker, men den är åtminstånde 2 och ett halvt år, kanske över 3, men har somsagt inte så bra koll.Köpte den når den var ny på marknaden, om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken finns ju att skadan blir värre och värre, och då måste du kanske ändå ut med stålarna.

 

Visst kan du köpa en docka också, men det blir ju som en stationär och du måste då också skaffa en skärm, tangentbord och mus för varje docka, och pendlar du mellan dina föräldrar, så kanske det blir två dockor du måste ha, alltså dubbelt av allting.

 

Kan du däremot lägga upp slantarna redan nu, så tjänar du i längden på att köpa ny bärbar redan nu, det är ju en bärbar du egentligen vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kom ut år 2007 enligt prisjakt. Jag frågade därför att man har möjlighet att reklamera en vara i tre år från inköpsdatum. Reklamationer gäller ursprungliga fel och i det här fallet kan man ju tänka sig att datorn är felkonstruerad på ett sådant sätt att gångjärnet mm inte klarar av tre års öppnande och stängande. Om reklamationen går igenom så är det tillverkarens sak att fixa problemet åt dig kostnadsfritt, t ex reparation, utbyte mot likvärdig (begagnad med samma prestanda etc) dator mm. Men en förutsättning är ju att man har någon sorts kvitto eller något som visar att den inte är mer än tre år.

 

Kommer du ihåg vilken årstid datorn köptes, t ex i samband med någon födelsedag eller skolstart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var i samband med flytt, som var runtomkring 07, så den borde vara ca 3 år gammal. Skärm och mus och sån't är inget problem, då min Pappa har drygt 3 skärmar, Möss(Musar?) och tangentbord över(Hans hemsida http//www.tecknologen.se) Vad det gäller flytt av allting, så lär jag helt enkelt få lösa det. Det känns som att det finns 2 alternativ: Antingen punga ut för en ny dator, eller fixa docka och allt sånt, men då kravs en ommöblering av mitt rum hos morsan,vilket kan bli lite problematiska, med tanke på att mamma har rättså illa reumatism, och hennes sambo också, Men vilket beslut känns bäst? Vet inte om jag har pengarna Till en ny dator, men det kan ju betala sig i längden :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju tyvärr du som måste ta beslutet, du har fått dom alternativ som vi tycker verkar rimliga, med utgångspunkt mot vad du har informerat oss om.

 

Det kanske kan räcka med en extern skärm istället som du kopplar mot datorn, men hur du än gör, så måste du välja, försöka reklamera datorn för ett grundfel/fabrikationsfel, eller att själv ersätta den med en ny, eller att köra med docka/skärm, tills du vet säkert att du har råd att byta ut mot ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...