Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnad mellan i7 9-serie och 8-serien


danh35

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag undrar om någon har lite övergripande koll på Intels i7-processorer. Det jag funderar över är vad de väsentliga skillnaderna är mellan 9-serien för socket 1366 och 8-serien för socket 1156, då de verkar överlappa både prismässigt och prestandamässigt. T.ex. så är ju i7 930 och i7 860 prismässigt likvärdiga, men vilken ska jag välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Socket 1156 har bara stöd för dubbla minneskanaler, så ska man välja 1156 kan man lika gärna köpa en i5, som är betydligt billigare än en i7.

 

i5 saknar stöd för hyperthreading, men det kan kvitta eftersom HT "inte behövs" med fyra kärnor. Oftast kör datorn ändå bara med en aktiv kärna. (De andra går på tomgång tills kraften behövs) HT gör att processorerna "fördubblas", dvs. en kärna blir två. Men enbart virtuellt. Har man fyra kärnor behöver man inte HT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

i5 saknar stöd för hyperthreading, men det kan kvitta eftersom HT "inte behövs" med fyra kärnor. Oftast kör datorn ändå bara med en aktiv kärna. (De andra går på tomgång tills kraften behövs) HT gör att processorerna "fördubblas", dvs. en kärna blir två. Men enbart virtuellt. Har man fyra kärnor behöver man inte HT.

 

Så du menar att HT är en funktion som helt saknar betydelse? Vad kan då vara anledningen till att Intel implementerat detta i sina i7 undrar jag? Är HT den enda skillnaden mellan i7 och i5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att HT är en funktion som helt saknar betydelse? Vad kan då vara anledningen till att Intel implementerat detta i sina i7 undrar jag? Är HT den enda skillnaden mellan i7 och i5?

 

Visst funkar HT bättre om man har få kärnor..

När det gäller i3 så är HT viktig.

I "bättre CPU" (mer än två kärnor) är HT inte lika viktgt.

 

Litet exempel:

Har man redan fyra kärnor, behöver man inte skräpet med att "fixa" virtuella kärnor med HT.

 

Sorry om jag förargade någon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...