Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Obehöriga uttag med bankkort som har chip


caramello

Rekommendera Poster

HEJ

Finns det någon kunnig som kan förklara hur det ligger till med bankautomater.

 

Är alla bankautomater i sverige sk EMV dvs avläser såväl chip som magnetremsa?

 

Jag har blint litat på bankkorten som sedan de utrustades med chip skulle vara omöjliga för någon att kopiera.

Men nu har det hänt mig. Och jag kan inte förstå hur.

 

Jag upptäckte på morgonen när jag logga in på min internetbank att någon tagit ut först 1500 kr och sen 2500 kronor. Det senaste hade skett kl 02 på natten. Jag ringde min bank via telefonbanken med en gång. Och då säger bankmannen att han kan se att uttagen skett i en gammal bankautomat. Han pratar någon om box. Ha säger vidare att eftersom det är en sådan bankomat så blir det den banken som äger automaten som får stå för kostnaden eftersom de inte bytt ut den till de nya. Jag lugnar mig och tycker det låter rimligt.

 

Jag frågar också hur i hela fridens namn det är möjligt att gå och plocka ut pengar när jag själv har kortet i behåll. Han förklarar att det är fullt möjligt. Han förklarar vidare att bankerna har försäkringar mot dessa typer av bedrägerier.

 

Det ska tilläggas att det är endast jag som kan koden till mitt kort. Jag är ensamstående och jag låg hemma och sov när uttagen skedde. Bankmannen ville inte svara på vilken bankomat som pengarna tagits ut i. Bara att det var i min stad Malmö.

 

Polisen lade ner utredningen med en gång eftersom automaten inte var utrustad med kamera.

 

Efter 1 månad får jag brev från banken som nu tvärvänder och säger att de inte tänker ersätta mig eftersom mitt chip och kod används vid uttagen. De menar att jag själv är ansvarig för uttagen.

 

Snacka om att jag blir paff! Det ÄR JU INTE MITT KORT SOM ANVÄNDS. Jag hade det här hemma.

 

Och vad var det bankmannen pratade om när jag ringde för att spärra kortet? Vad är det för "box" han pratar om som gör att han kan se att bankomaten var gammal?

 

Jag har överklagat till banken och krävt att få tillgång till EMV avläsningarna från uttagen samt bandinspelningen från när jag ringer telefonbanken återges. Där säger bankmannen värdefull information. Men banken är knäpptyst och ignorerar mig.

 

Efter påtryckning fick jag till sist veta vilken bankautomat som uttagen skedde i och det visade sig vara den som ligger tvärs över min gata. Banken tycks tro att jag är en fullständig idiot som själv går och plockar ut pengar i den automat som oftast använder mig av för att sen hävda att jag utsatts för bedrägeri.

 

Jag kan tillägga att jag även har ett mastercard kreditkort. Den fungerar aldrig i just denna automat. Det står alltid "uttaget avbryts" när man stoppar in kortet.

 

Tacksam om någon kunnig kan bringa klarhet hur det ligger till med våra bankautomater i sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stå på dig!

 

Det är bankens sak att bevisa att du har tagit ut pengarna. Det du har gjort i ärendegången hittills verkar vara helt rätt. Har banken betalat ut pengar obehörigt, ska banken stå för kostnaderna.

 

När det gäller bankomater så finns det enn uppsjö av modeller. Mina kunskaper är flera år gamla,men jag kan ändå dela med mig av dom:

 

Bankomaterna (var) är uppkopplade till BABS via gamla POTS-systemet. I speciella "telefontrådar" som endast används för dataöverföring. Har glömt namnet på televerkets gamla abonnemang, men informationen finns i gamla telefonkataloger. Ungefär i samma del av katalogen som "Om kriget kommer" finns.

 

PC för alla, har jag för mig, hade en artikel för 10-15 år sedan om bankomater, om själva hårdvaran. En gammal IBM-kompatibel apparat med 8088-CPU där en av diskettstationerna var ersatt av magnetkortsläsaren. (bankomatkortläsaren alltså)

 

Numera är det oftast (aldrig) gamla 8088 som sitter i bankomaterna, eftersom jag har råkat ut för flera roliga händelser vid bankomater.

 

Antagligen kör dom XP, eftersom en bankomat hade fått fnatt, och visade windows bakgrundsbild (grön gräsmatta och blå himmel) samt hade meddelandet:

"Windows har utfört en förbjuden åtgärd", samt "avsluta" och "avbryt".

 

Jag tryckte på "avbrytsknappen" på bankomaten, men inget hände. Vilket jag visste,eftersom det är en helt annan knapp. Men jag hade tyvärr inte tillgång till ett qwerty-tangenbord vid bankomaten.. hehe..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag tycker också det är banken som ska bevisa att det är mitt kort som används men de ignorerar min begäran på EMV transkripten. Jag måste säga att jag tycker allt är så märkligt. Här läser man om hur de skimmar kort i parti och minut så det verkar som det här med chipen inte var så tryggt som de sa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressanta artiklar. Det visar att chip inte är så säkert som man sagt. Jag ska nu än en gång kräva de transkripten från uttagen av banken. De måste helt enkelt bevisa att det verkligen är mitt kort som användes.

 

Om de inte gör det får jag väl vända mig till finansinspektionen. Men jag undrar fortfarande vad bankmannen menade med gammal bankautomat. Är det en som är offline kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Men jag undrar fortfarande vad bankmannen menade med gammal bankautomat. Är det en som är offline kanske?

Han syftade nog på de bankomater som fortfarande bara läser av magnetremsan, för det finns kvar sådana tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så att det finns bankautomater som endast läser magnetremsa? Jag måste vara 100 % säker. Då beter sig min bank (ICA banken) bedrägligt som påstår att mitt chip blivit avläst i en automat som endast läser magnetremsa. Det har nu gått 14 dagar sen jag överklagade deras beslut och jag vet inte hur lång tid man ska behöva vänta tills svaret på det kommer. Men om de vänder nu och ger mig ersättning så visar det att de faktiskt försökt lura mig. Hur ska jag annars tolka det?

Naturligtvis ska jag byta bank den saken är klar. Kanske jag ska begära skadestånd också....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om de vänder nu och ger mig ersättning så visar det att de faktiskt försökt lura mig. Hur ska jag annars tolka det?
Det är ju inte helt ovanligt att företag går med på en ersättning bara för att visa god vilja utan att anse att de har gjort något fel eller har någon skuld.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Att byta till en mer etablerad bank är nog att föredra oavsett denna situation. Att det finns bankomater som bara läser magnetremsa måste det göra, då jag råkat ut för att inte kunna ta ut pengar då magnetremsa är oläslig, vilket automaten upplyst om.

 

ICA-Banken klingar i mina öron som ett märkligt alternativ att använda som huvudsaklig bank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja jag blev kund hos ICA banken i samband med att de 2007 utsågs till årets bank av tidningen privata affärer

.http://www.privataaffarer.se/nyheter/200712/ica-banken-ar-arets-bank-2/

 

Men nackdelen är att de har inga kontor. All kommunikation sker via internetbank och telefonbank. Men nu räcker det för mig. Jag kommer att avsluta alla affärer med dem fortast möjligt oavsett om de ändrar sitt beslut eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

En väletablerad bank är tillförlitlig år efter år. Att ha en utmärkelse som årets bank är lite märkligt och ganska vilseledande, med tanke på hur den branschen är tänkt att fungera - långsiktigt och stabilt. Dessutom verkade priset vara motiverat av att ICA-banken nu erbjuder fler tjänster, tjänster som de stora bankerna har erfarenhet av sedan decennier tillbaka. Detta säger ju absolut inget om kvaliteten hos dem, bara att dem nu finns.

Nä, jag rekommenderar dig att gå till SEB eller Handelsbanken istället. Ta förresten kontakt med någon av dem redan nu och förklara din situation och varför du väljer att byta. Din nya bank kan säkerligen ge tips på hur du ska agera i frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej caramello

 

Har funderat över det som hänt dej och de kanske inte finns något samband tidsmässigt mellan ditt uttag och tjuvarnas.

 

Länkarna jag skickade förra gången rörde sej om hur man kan lura en chipkortsterminal att rätt pinkod har matats in även om ingen kod har matats in. När chipskort används så sänds pinkoden krypterad.

 

De är inte så att du tidigare råkat använda ditt chipskort i någon affär med en manipulerad magnetremsterminal där tjuvarna plockat ut ditt kortnummer och pinkod (pinkoden sänds där inte krypterad). De börjar bli rätt vanligt att tjuvarna låtsas göra ett inbrott i någon affär men i stället manipulerad terminalerna som sen läses av vid ett nytt inbrott eller vi trådlös överföring. Enligt Dick Malmlund på Svensk Handel så sjunker säkerheten till hur den var för 30 år sedan vid användning av en magnetremsterminal. Sen har tjuvarna gått hem och tillverkat ett magnetremskort som dom använde vid uttagen. Ofta brukar dom vänta en bra tid innan dom använder stulen kortinformation för att försvåra utredningen. Har läst att banken lär kunna se om de är originalkortet eller en kopia som används vid ett uttag.

 

Du bör nog ta hjälp av din konsumentvägledare i din kommun.

 

Här kan du nog få hjälp och tips hur du skall hantera din bank http://www.konsumentbankbyran.se/Lana--Betala/Betala-med-kort/Obehoriga-uttag/

 

En sida med råd och telefonnummer: http://wwwc.aftonbladet.se/ekonomi/0106/03/klaga.html

 

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog precis så det har gått till. Mitt kort har blivit kopierat på något sätt. Antingen från en betalterminal där jag använt min kod vid betalning eller skimmats när jag stått vid någon bankomat. Den där utrustningen har jag sett bilder på och kan verkligen vara svår att upptäcka. Den smälter in i miljön.

Kortbedragarna är mycket kreativa och tekniskt duktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ringde en kvinna från banken upp mig!! Jag har krävt att de avlyssnade samtalet jag hade med telefonbanken när jag upptäcker uttagen. Den bankmannen ger värdefull information. Men nu säger de att just den ljudfilen inte går att lyssna på. Vad???? Det var då egendomligt att just den inte går att höra. De säger att det sker men att det är sällsynt. Typiskt att det ska ske precis nu. Jag återgav så gott jag kunde minnas vad han sagt men hon kunde inte förstå vad han menat med vad han sa.

 

Jag stod i alla fall på mig och banken ville nysta lite till och skulle höra av sig per telefon igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla

 

Läste just i min lokaltidning hur polisen har tagit en person som ett vittne såg manipulera en automat. Personen är åtalad för 5 olika episoder.

Klicka på tidningsikonen, pdf-filen på sid 6: http://www.mitti.se/?p=tidn&t=taby

 

I artikeln så nämner man att automaterna i Danmark har utrustats med en anordning som stänger bankautomaten automatiskt om någon skimningsutrustning monteras. Svensk Handel har försök att få bankerna i Sverige att införa samma system men bankerna är inte intresserade och bedömer att bedrägerierna inte har den omfattningen att de finns ekonomiska skäl att införa systemet. Kanske inte för banken men definitivt för den enskilda människan som drabbas. Att bankerna strunta i att införa ett säkerhetssystem borde betyda att dom skall betala om någon blir utsatt för skimning - dom har ju inte gjort vad dom borde - har varit oaktsamma.

 

Börjar kännas som de är dags att sätta press på bankerna. En åtgärd som skulle svida är att alla personer börjar gå till banken och ta ut sina kontanter över disk i stället för att använda deras osäkra automater. De är något dom definitivt inte skulle gilla.

 

Vidare borde alla automater utrustas med den Danska säkerhetsanordningen.

 

Slutligen borde alla automaterna märkas så att man vet om dom läser av magnetremsan eller inte så man kan göra sin egen riskbedömning.

 

Hur skall man så igång en sådan folkrörelse och vilken tidning kan vara intresserad att driva debatten?

 

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna artikel var oerhört intressant. Där säger man i motsats till bankerna själva att de flesta bankautomater fortfarande läser magnetremsa. Men de vägrar tala om att vilka som är chip respektive magnetremseavlästa.

 

Jag skulle stödja en folkrörelse fullt ut. Vi skulle sammansluta oss och under tex en månad ta ut vår lön från vårt konto och helt enkelt vägra använda kort. "Våga vägra kort" kan parollen vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de vägrar tala om att vilka som är chip respektive magnetremseavlästa.

Det är väl klart, för den informationen vill man ju inte ha spridd för då kommer den förr eller senare att hamna i undre världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna artikel var oerhört intressant. Där säger man i motsats till bankerna själva att de flesta bankautomater fortfarande läser magnetremsa. Men de vägrar tala om att vilka som är chip respektive magnetremseavlästa.

 

Jag skulle stödja en folkrörelse fullt ut. Vi skulle sammansluta oss och under tex en månad ta ut vår lön från vårt konto och helt enkelt vägra använda kort. "Våga vägra kort" kan parollen vara.

 

Denna "folkröelse" skulle inte jag stödja, vägrar att ta ut alla mina pengar, och ha löst i fickan, då uppmuntrar jag bara att butikerna får för mycket pengar i sina kassor igen, och deras rånrisk ökar igen, nä, våga vägra kontanter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Rånrisken är väl ändå inte huvudsakligen vårt ansvar som konsumenter, det är butikens och polisens sak att lösa den frågan.

Om priset är att riskera förlora mina egna pengar för att en bank vägrar ersätta mig för en annan typ av stöld så är valet enkelt, då väljer jag ett eget sätt att förvara mina surt förvärvade stålar. Nu känner jag mig dock ganska säker på att min egen bank inte skulle blåsa mig, men om det skulle ske så är det bye-bye forever.

 

Vad gäller att märka bankomaterna utefter vilken teknik de erbjuder är det en urbota dum idé, snacka om att göra det enklare för banditerna då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK jag håller med dej Anjuna Moon att märka automaterna är dumt de insåg jag redan när jag skrev det – men jag ville spetsa till frågan. Men hur f-n skall vi få bankerna att inse att vi som konsumenter inte gillar läget att ständigt känna osäkerhet vid kortanvändning och som i det här fallet riskerar att behöva strida med banken om de skulle ske ett obehörigt uttag?

 

De är ju bankerna som mörkar frågan och försöker krypa undan sitt ansvar medan vi som konsument får ta risken. Folk försöker på olika sätt minska riskerna genom att skaffar sej extra kort med lite pengar på eller skaffar dyra kreditkort där striden om obehöriga uttag hanteras av kortföretaget. Om vi väntar en tid så kommer troligen bankerna att helt kallt vägra att ersätta obehöriga uttag vilket tydligen redan börjat ske i USA. Är de så vi vill ha det?

 

De är faktiskt var tionde konsument som råkat ut för kortbedrägerier. Frågan borde nog lyftas till politisk nivå – men tyvärr så verkar varken den blå eller den röda sidan intressera sej tillräckligt mycket för konsumenternas oro.

 

Att gå till banken och plocka ut kontanter kan nog bli en effektiv påtryckningsmetod, har själv fått uppmaningen att använda automaten när jag plockat ut pengar. Om alla då förklarar att man tycker att automaterna är för osäkra kanske det kan få bankerna att börja inse att de är dags att göra något. En del av automaterna med tillhörande datasystem är 30 år gamla - har bankerna så dåliga vinster att dom inte lyckats skrapa ihop pengar till modernt och säkert systemem?

 

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har väl alla erhållit information nyligen från era banker om de nya bestämmelserna som gäller från den 1 augusti. Bla kommer man att införa en självrisk på 1200 kronor vid obehöriga transaktioner. Så nog är vi på väg mot en förändring där man lägger mer ansvar på kunden. Då borde vi som kunder också rimligen ställa krav.

 

Finansinspektionen skriver att en undersökning ger indikationer på att bedrägerierna under 2008 nådde nivåer på cirka 600–700 miljoner kronor. Inga dåliga summor.

 

Vet inte om vi bara ska sitta här med armarna i kors och som vanligt bara acceptera. Det är vi bra på i det här landet.

 

Jag undrar om någon vet vart jag kan vända mig för att få den tekniska undersökningen från uttagen analyserade? Ljudfilen från samtalet med telefonbanken påstår de att den inte går att avlyssna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bla kommer man att införa en självrisk på 1200 kronor vid obehöriga transaktioner.

Bara under förutsättning att det har gjorts med personlig kod.

Lagen om obehöriga transaktioner handlar om vilka regler som gäller när någon annan tagit ut pengar eller betalat med ditt betalningsinstrument, till exempel kontokort eller bankdosa. Utgångspunkten är att du som kontohavare inte ska behöva stå för en förlust om någon obehörig har använt ditt kontokort. Vid lindriga fall av slarv har du inget ansvar.

 

Men i följande fall måste du betala självrisk eller stå för hela förlusten själv:

 

* Om den obehöriga transaktionen skett med personlig kod få du betala en självrisk på 1200 kronor.

* Om du varit mycket oförsiktig med hanteringen av ditt kontokort kan du få betala upp till 12 000 kr i självrisk.

* Om du till exempel lämnat ditt kontokort lättillgängligt och obevakat i ett omklädningsrum eller på en badstrand med mycket folk kan du behöva stå för hela förlusten själv. Detta gäller även om du inte underrättat betaltjänstleverantören om den obehöriga transaktionen inom viss tid.

http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2010/Ingen-avgift-nar-du-betalar-med-kontokort/

 

En bestämmelse i Lagen om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument säger, att om en obehörig transaktion har kunnat genomföras till följd av att kontohavaren har underlåtit att skydda en personlig kod, ansvarar han/hon för beloppet, dock högst 1 200 kronor. I de allmänna villkoren för personlig kod och säkerhetsdosa finns en bestämmelse som följer den lagbestämmelsen. Kontohavaren behöver inte betala någon självrisk om det är klarlagt att koden har filmats eller registrerats på annat sätt i samband med att kortet eller koden till säkerhetsdosan har skimmats eller om kortinnehavaren har blivit avtvingad koden under hot.
http://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/psd/index.htm?contentid=CID_133383
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej caramello

 

Jo jag har också fått nya villkor från banken, men tänkte inte då på att pinkoden kunde avslöjas genom skimming vilket i sin tur kan resultera i att jag förlora 1200:- vid varje obehörigt uttag. Bankerna har lyckats lägga över kostnaden på en oskyldig kund medan dom inte tycker att de är ekonomiskt försvarbart att förse automaterna med den Danska skimmnings övervakningen.

 

Detta ställer kunden i ett omöjligt läge, hur skall man kunna avgöra om automaten använder magnetremsan för avläsning och om automaten är skimmad? Ända sättet att helt skydda sej är nog att INTE använda uttagsautomaterna och BARA använda chipsterminaler.

 

För att få de inspelade bandet analyserat så får du väl polisanmäla händelsen om dom nu tar upp ärendet när beloppet är så pass litet.

 

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är igång både med finansinspektionen.( Jag kan se i deras diarieregister att det kommit in en hel del klagomål). Samt med konsumenternas försäkringsbyrå.

 

Det tycks vara anmärkningsvärt att banken bara säger att ljudfilen inte går att lyssna på. Det bankmannen uttryckligen säger till mig i samtalet är att han kan se att uttaget skett i bankautomat som endast läser magnetremsa eftersom det är en gammal bankautomat och att det då är den banken som får stå för kostnaden. Jag förklarar att jag hela tiden haft mitt kort i tryggt förvar och att det endast är jag som har tillgång till koden. Bankmannen förklarar att det är fullt möjligt i denna bankautomat att använda sig av kopierat kort. Han lugnar mig fullständigt.

Nu säger banken att just denna ljudfil inte fungerar och det är det som är helt oacceptabelt. Nu finns det ingen rättssäkerhet överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...