Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startreparation och uppdateringar


Inger Maryissa

Rekommendera Poster

Inger Maryissa

För ett par dagar sedan så startade inte datorn när jag satte på den, utan skärmen var helt tom

 

Jag stängde av datorn och satte på den igen och fick då upp en ruta om Startreparation som rekommenderades,

och som startades av sig själv efter att jag väntat en stund.

 

Sedan höll den på ett tag och kollade datorn,

och sedan fick jag frågan om jag ville gå till systemåterställningspunkt 'och jag klickade ja,

för jag tänkte att kanske det var en bra ide

 

och sedan funkade allt som det skulle efter omstart av datorn.

 

Kvällen innan jag stängde datorn ( normalt till viloläge )

så fanns ikonen vid avstängningsknappen att uppdateringar fanns att installeras.

 

Och jag gjorde som vanligt tryckte på den och allt verkade gå som vanligt att de installerades innan datorn stängdes av.

 

Men kanske något gick fel och det var därför Windows inte startades som det skulle dagen efter ?

 

Och efter strulet med datorn och omstarten så dök det upp igen att samma uppdateringar fanns att hämta.

 

Och då klickade jag istället på ikonen i aktivitetsfältet och då istallerades uppdateringarna en gång till.

Har kollat installerade uppdateringar i datorn och sett att de är installerade två gånger

gör det någonting ?

 

Sedan när jag fått dem installerade så fick jag inte beskedet att starta om datorn, så jag antog att jag inte behövde det.

 

Hoppas jag kunde förklara någorlunda vad som hänt.

 

Och skulle vilja veta vad ni tror om det hela och om jag gjort rätt ?

 

Vore så tacksam för svar.

 

jag har Windows Vista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vilka uppdateringar är detta?

Har du ngt problem med att köra Windows nu?

Har du bränt återställnings skivor före detta bekymmer?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej,

vilka uppdateringar är detta?

Har du ngt problem med att köra Windows nu?

Har du bränt återställnings skivor före detta bekymmer?

Mvh

Mats H

 

Uppdateringarna som jag fick den 15 Juli är:

 

Skräppostfiltret Windows Mail KB 905866

Borttagning skadlig programvara KB 890830

Uppdatering skräppostfilter för Outlook 2007 KB 2202131

Säkerhetsuppdaterning för Microsoft Office 2007 KB 980376

 

Och nu ser det ut som jag fått dessa uppdateringar två gånger

 

Uppdateringar brukar installeras på kvällen när jag ska stänga datorn för kvällen och sedan stängs datorn av.Och när jag sätter på daton dagen efter så konfigureras de...vet inte vad det är...

 

Nej just nu har jag inga problem med att köra Windows, men är orolig att samma sak ska hända nästa gång jag stänger av datorspeciellt om det är uppdateringar som är hämtade och som installeras innan datorn stängs

 

Återställnings skivor har jag inte bränt, utan har Windows Vista skivan.

 

Systemåterställningspunkter brukar datorn själv göra då och då.

 

Nu vet jag inte om problemet jag beskrev berodde på uppdateringarna eller det var något annat.Men tänkte att det ändå kunde vara så...att något blev lite fel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du kanske ska prova att stänga av datorn helt över natten, i stället för viloläge.

Det kan ju vara et sätt att undvika detta, men fortsatt lite fundersam hur du har två uppsättningar av samma uppdateringar.

Har du kontrollerat uppdateringshistoriken att de förekommer i dubbel upplaga.

En diskrensning kan vara en ide att köra, skriv diskrensning i sökrutan och följ instruktionerna.

Starta om datorn och kontrollera vad som nu finns i din uppdateringshistorik.

 

Om de är kvar skulle jag prova att ta bort dem, dvs. om det var min dator.

Återkom med hur det går.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Inger Maryissa

Ursäckta för sent svar.Själv tror jag inte det gör någon skillnad att stänga av datorn helt över natten istället för viloläge.Hos mig viloläge betyder även att diskar och fläktar stängs av.Tror att diskrensning görs enligt schema i min dator precis som defragmenteraren.Men ska ta mig en titt där.Nu har jag fått nya uppdateringar från Windows update och får se hur det går nuTack för tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att uppdateringarna finns två gånger beror väl på att du gjorde en systemåterställning efter den första installationen. När du gjorde systemåterställningen till en tidpunkt innan installationen av uppdateringarna så används ju inte de uppdaterade filerna utan de gamla versionerna och då måste ju uppdateringarna göras på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Att uppdateringarna finns två gånger beror väl på att du gjorde en systemåterställning efter den första installationen. När du gjorde systemåterställningen till en tidpunkt innan installationen av uppdateringarna så används ju inte de uppdaterade filerna utan de gamla versionerna och då måste ju uppdateringarna göras på nytt.

 

Jo, Cecilia, jag har själv tänkt att det är nog så, och det är nog därför det ser ut som om uppdateringarna hämtats / finns två gånger.

Så jag kan väl låta det vara som det är ?

 

Nu har kommit en ny uppdatering, och hoppas allt kommer att gå bra.

 

Min dator hämtar uppdateringar automatiskt, och sedan brukar de installeras när jag stänger av datorn för natten.

 

Men nu kommer jag inte att göra så

utan installera dem genom att klicka på ikonen i aktivitetsfältet till höger och sedan starta om datorn.

 

Även om den inte ber om omstart :-)

Det är väl ok att göra så för att vara på den säkra sidan ?

Är så tacksam för all hjälp jag får här thumbsup.gif

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Cecilia, jag har själv tänkt att det är nog så, och det är nog därför det ser ut som om uppdateringarna hämtats / finns två gånger.

Så jag kan väl låta det vara som det är ?

Javisst :)

 

Det är väl ok att göra så för att vara på den säkra sidan ?

Javisst :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...