Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skicka med och visa användare genom php.


happyfejs

Rekommendera Poster

Halloj.

Hur gör jag om jag vill skicka med en användare från ett inloggningsformulär till en sida och sedan hela tiden visa vilken användare man är inloggad med i headern. Känns som man kan göra på nått annat sätt än att hålla på att skicka med en variabel i varje länk?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

1. Du ser till att session_start(); finns i början på varje sida.

2. Vid korrekt inloggning sätter du (exempelvis) variabeln $_SESSION['user'] till användarnamnet.

3. Om $_SESSION['user'] existerar så är användaren inloggad och du finner användarnamnet däri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Ska det inte stå nått i session_start(); ?

 

2. Hur sätter jag den variabeln? typ $_SESSION['user'] = $_GET[user]?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal
Ska det inte stå nått i session_start(); ?

 

Nej, det är void.

 

2. Hur sätter jag den variabeln? typ $_SESSION['user'] = $_GET[user]?

 

Ja, typ, efter att du har kontrollerat att inloggningsuppgifterna stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon, det funkade :D, tack för hjälpen, har en till fråga som jag kanske kan ta på samma gång.

 

Hur gör jag ifall jag ska hämta en nyhet från en databas som innehåller uppladdarens epostadress, och sen vill jag för varje nyhet hämta användarens riktiga namn ur databasen med alla användare utifrån den email adressen jag har i nyhets databasen. Antar att man gör en nestlad fråga, men hur? Vill uppnå typ som följande:

 

$query = mysql_query("SELECT * FROM `news` ORDER BY id");

while($row = mysql_fetch_array($query)){

$ny_query = mysql_query("SELECT name FROM `members` WHERE email = '$row' ");

}

 

tack för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

$query = mysql_query("SELECT news.*, members.name FROM news LEFT JOIN members USING (email) ORDER BY id");

while ($row = mysql_fetch_array($query))

{

/* Här har du nu alla kolumner från news samt $row['name'] från members. Observera dock att om du har någon kolumn i news som heter name får du problem. Speca då i stället vilka kolumner du vill hämta från news; SELECT news.kolumn1, news.kolumn2 osv... Vill du hämta name från båda tabellerna får du ge dem olika namn, så här: SELECT news.name AS newsname, members.name AS membername */

}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...