Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny processors klockhastigheten stämmer ej.


Diesel55

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag installerade en ny processor till min dator. Jag installerade Intel Core Duo2 E8400 3.0GhZ.

 

Jag kollade upp processorn med programmet CPU-Z.

Där ser jag att Core speed är bara 2000MHz. Ska den inte vara 3000MHz?

I övrigt enligt programmet:

Multiplier *6,0

Bus speed 333,3MHz

Rate FSB 1333 MHz

 

Jag har Asus P5N-E SLI moderbord med en av de senaste bios. (1404)

 

Vad kan detta bero på att jag inte ens får ut den lägsta klockhastigheten 3,0GHz? Den ska jag även gå klocka upp till 3,6GHz utan problem har jag läst om.

 

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderna cpuer brukar kunna växla ned till en lägre hastighet när dom märker att dom inte utnyttjas så mycket. Detta för att spara ström och generera mindre värme. Kanske så enkelt att den har valt att snurra på lägre frekvens eftersom den inte utnyttjas till max?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderna cpuer brukar kunna växla ned till en lägre hastighet när dom märker att dom inte utnyttjas så mycket. Detta för att spara ström och generera mindre värme. Kanske så enkelt att den har valt att snurra på lägre frekvens eftersom den inte utnyttjas till max?

 

 

Nog kan det vara så, jag kan inte så mycket om datorer. Går det då belasta processorn i sådant fall så att den visar att den kan komma upp i den hastigheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

PCwizard 2010 är ett utmärkt hjälpmedel för att följa hur/om processorns hastighet varierar med belastningen.

 

När man minimerat det startade programmet så fås en ruta uppe till höger med dessa uppgifter.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog kan det vara så, jag kan inte så mycket om datorer. Går det då belasta processorn i sådant fall så att den visar att den kan komma upp i den hastigheten?

 

Sisoft Sandra är ett utmärkt program som kollar din dators prestanda/hälsa.

Finns i gratisversion. Googla på Sisoft Sandra, så hittar du det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1279269024,85_thumb.jpg

 

Exempel på uppgifter som fås med minimerat PCWizard.

 

LARSAS

 

Hej!

Jag prvade att installera det programmet. Det verkar var liknande CPU-Z och visar likadant att frekvensen är vid 2000MHz sträcket fast det är en 3000MHz processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sisoft Sandra är ett utmärkt program som kollar din dators prestanda/hälsa.

Finns i gratisversion. Googla på Sisoft Sandra, så hittar du det!

 

Hej!

Jag har det programmet och försöker att förstå mig på resultaten där, den säger några tips som jag inte hittar åt, vad gäller processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer det att en Inte Core Duo 2 E8400 3,0GHz

 

Brukar ha denna intställnigen??

 

I övrigt enligt programmet (uppgifterna tagna från CPU-Z)

 

Multiplier *6,0

Bus speed 333,3MHz

Rate FSB 1333 MHz

 

Jag söker om det beror på någon inställning i Bios Fast jag hittar ingen, någon som vet om det finns någon slamkrypare där som det kan bero på?

 

Kan det vara en anledning att jag bara har ett 580W nätagg att den inte kommer över 2000GHz???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste belasta den för att få fart på den.

Har varit i din situation, min Quad som skulle göra 2,4GHz gjorde "bara" 1,6GHz på nya datorn. Helt förtvivlad började jag tricka med frekvenser i BIOS och fick upp den i 2,4GHz (i verkligheten överklockade jag den utan att veta om det)

Innan jag kom på felet.

Du,

Kör CPU Stability och / eller CPU Burnin så ska du få se hur processorn börjar jobba i 3GHz=3000MHz.

http://majorgeeks.com/CPU_Stability_Test_d215.html

http://www.softpedia.com/get/System/Benchmarks/CPU-Burnin.shtml

brukar kolla vad som händer med Hardware Monitor som jag alltså startar först.

Före Burnin och Stability

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste belasta den för att få fart på den.

Har varit i din situation, min Quad som skulle göra 2,4GHz gjorde "bara" 1,6GHz på nya datorn. Helt förtvivlad började jag tricka med frekvenser i BIOS och fick upp den i 2,4GHz (i verkligheten överklockade jag den utan att veta om det)

Innan jag kom på felet.

Du,

Kör CPU Stability och / eller CPU Burnin så ska du få se hur processorn börjar jobba i 3GHz=3000MHz.

http://majorgeeks.com/CPU_Stability_Test_d215.html

http://www.softpedia.com/get/System/Benchmarks/CPU-Burnin.shtml

brukar kolla vad som händer med Hardware Monitor som jag alltså startar först.

Före Burnin och Stability

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

 

Jag provade CPU stability och såg ingen ändring efter 10 minuter i klockhastigheten med Hardware Monitor eller CPU-Z.

Kan det vara en BIos inställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att ändra i Bios.

 

Bla att ändra till AI-overclock.

AI-overklock: 10% innan den bootar trycker jag på Del, jag kolla på CPU i bios då står det 3,29GHz. Fast då överklockar jag för mycket att datorn inte läser in Operativsystemet. Om jag gör samma sak för 20% så blir det som ovan fast 3,6GHz Operativsystemet startar ej efter re-boot.

Vid 5% startar operativsystemet med en hastighet på 2100GHz.

 

Vad kan vara fel??? Jag tycker att det verkar vara fel i Bios? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1279343988,75_thumb.jpg

 

I BIOS under CPUconfiguration kan ju denna funktion "enablas".Hur uppför sej processorn då.

Det är den funktionen som skall varva upp processorn allt efter belastning.

 

Man kan ju också bl.a där ställa CPU multiplier ,Har du testat hur den funktionen påverkar processorns hastighet..

 

 

I din andra tråd verkar det som nätaggregatet ej orkar med nya grafikkortet och nya processorn.Hur fungerar processorn med gamla grafikkortet.(när processorn varvar upp så ökar förbrukningen).

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1279343988,75_thumb.jpg

 

I BIOS under CPUconfiguration kan ju denna funktion "enablas".Hur uppför sej processorn då.

Det är den funktionen som skall varva upp processorn allt efter belastning.

 

Man kan ju också bl.a där ställa CPU multiplier ,Har du testat hur den funktionen påverkar processorns hastighet..

 

I din andra tråd verkar det som nätaggregatet ej orkar med nya grafikkortet och nya processorn.Hur fungerar processorn med gamla grafikkortet.(när processorn varvar upp så ökar förbrukningen).

 

LARSAS

 

Den betedde sig likadant som innan hastighet låst på 2000MHz om jag eneblade och disabllade Speedstep.

 

Jag provade att ändra multipliern till *9 i bios då hamnade min klockhastighet på 3000MHz och opserativsystemet startade. Men är det rätt väg att gå? Kan det slita ut processorn/komponentera i förväg?

 

Jag måste nog köpa ett kraftigare nätagg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...