Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
hejjdåå

ROT- avdrag

Rekommendera Poster

Vi ska renovera vårt badrum och har fått en offert av hantverkaren. Priset är på totalt 98 700 kr inkl. moms. Med skattereduktion är fakturan på 53 125 kr inkl moms står det i offerten.

Jag har fått veta att skattereduktionen ska vara på 50% vilket det inte blir i det här fallet. Vad är det som gäller egentligen?

Vi har själva rivit kaklet på väggar så därför kom vi överrns att göra ett litet avdrag, men hantverkaren har dragit av den kostnaden på den totala kostnaden men inte vår faktura. Så här Totalt 97 200 kr inkl. moms. Med skattereduktion är fakturan på 53 125 kr inkl moms. Det innebär ju att vi betalar lika mycket som om vi inte har rivit kaklet? Kan han verklöigen göra så? Jag vill ju att han drar av de 1500 på vår faktura.

hälsningar Lisa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man får dra av är hälften av arbetskostnaden upp till en gräns på 50 000 per person som äger huset. Sedan måste man också ha tillräckligt med inkomster under året att det blir så mycket skatt att det finns något att dra av från...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det man får dra av är hälften av arbetskostnaden upp till en gräns på 50 000 per person som äger huset. Sedan måste man också ha tillräckligt med inkomster under året att det blir så mycket skatt att det finns något att dra av från...

vi klarar gränsen om jag har räknat rätt? Hantverkaren har sagt att vi ska betala fakturan som ovan och han sköter resten med skatteverket. Innebär det att jag få ta smällen säg om att vi inte har haft tillräcklig inkomst?

Jag fick aldrig något svar på andra frågan, blir inte min faktura samma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hantverkaren har sagt att vi ska betala fakturan som ovan och han sköter resten med skatteverket. Innebär det att jag få ta smällen säg om att vi inte har haft tillräcklig inkomst?
Ja, så som jag förstår Skatteverkets anvisningar:
Om du inte har tillräckligt utrymme för din skattereduktion, det vill säga om du inte har tillräckligt mycket skatt att räkna av reduktionen mot, blir du återbetalningsskyldig för den del av den preliminära skattereduktionen som du inte har fått slutlig skattereduktion för.
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/husarbeterot/beraknamaximalskattereduktion.4.6f9866931215a607a4f800010186.html

Din andra fråga är ju något du får ta med hantverkaren så ni är överens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...