Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Apple och deras instängning av... Allt...


EkaErik

Rekommendera Poster

Alltså, jag är ett stort fan utav mac. Datorerna rullar utan problem för "vanlig" användning. Typ surfa, skriva och göra sånt som "vanligt" folk gör med datorer. Men när man skall fixa lite mer och behöver tillgång till sakerna under huven på datorn eller operativsystemet möts man av en ringmur för att hålla en borta.

 

Till att börja med är deras stöd för tripple boot icke-existerande och att installera os x, linux samt windows är ingen lätt historia.

 

Deras sida för nedladdningar har en sökfunktion som verkar härstamma från sent 80-tal. Sen har dom av någon anledning mage att inte ha windows drivrutiner på deras hemsida.

 

Som om inte det vore nog försöker de skamlöst tvinga en att köpa Snow Leopard för att få tillgång till BootCamp 3.0 (och senare) för att endast då få rätt drivrutiner till windows 7.

Nu är det mot forumets regler att berätta om min lösning, så det får man googla fram.

 

 

Skall inte gå in på deras inställning till öppenhet vad gäller iPhone, då får jag en hjärtattack thumbsdown.gif

 

 

Mac är helt suveräna sålänge man inte behöver göra något avancerat, när man behöver fixa och dona får man spendera så sjukt mycket mer tid än vad man borde. Detta då man måste hitta vägar för att gå runt deras infernaliskt idiotiska inlåsning.

 

 

Nu skall jag boota Linux och njuta av öppenhet, öppen källkod och smidighet över alla nivåer utav användarkunskap!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måhända att det har gått bra för dem och gör fortfarande. I mitt tycke målar de in sig i hörnet så att säga. Antingen släpper man på allt eller så gör man tvärtom(Apple). De kommer att fortsätta att BOXA in allt för sin vinstmaximering. Har haft Iphone sedan första versionen, det var även min första kontakt med apple. Har varit supernöjd, men som du säger: öppenheten är inte vad den borde vara. Det tror jag kommer att straffa sig i längden. Funderar starkt på att byta ut min iphone mot en android.

 

//Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma linje, deras stängdhet märktes inte i början när de svängde om marknaden. Men nu börjar jag ruttna mer och mer på deras attityd. Önskar att jag kunde göra gratis appar till min egna iPhone, utan att behöva betala för verktyg och ens möjligheten!

 

Hur guld vore det inte att smyga in mer öppen källkod och mer flexibilitet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Yepp!! Hade en iPhone med nu är den utbytt mot en Android-lur. Jag fixar inte den där j**la itunes. Med android luren kan jag använda telefonen med vilken dator som helst utan att behöva installera itunes bloatware bara för att kopiera några enstaka filer...

 

Android ger frihet :-)

 

/Aarto

http://www.nhuy.dk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu skall jag boota Linux och njuta av öppenhet, öppen källkod och smidighet över alla nivåer utav användarkunskap!

 

Du gör ett bra val där :)

 

Har själv en Macbook 13" Unibody som jag många gånger har haft lust att slänga ut genom fönstret och hoppas den landar på Steve Jobs som just i det ögonblicket besöker Sverige och går utanför min lägenhet...

 

Går man in på djupet i OSX så öppnas en helt annan värld av kontrollbehov från Apples sida och man förstår snabbt varför Apple får så mycket negativ kritik.

 

För mig så har aldrig Linux fungerar bra med hårdvaran som Apple valt till Macbook. Det är som om de medvetet valt hårdvara som endast fungerar perfekt med deras operativsystem. Väldigt irriterande, men utvecklarna på Ubuntu Mactel har börjat få fram bra lösningar till att få Ubuntu att fungera någorlunda bra på en Macbook. Förhoppningsvis kan det leda till att man en dag kan ersätta osx helt på sin Macbook och för första gången känna att det verkligen är sin egen laptop man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...