Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem efter installation av ny processor alt. Bios problem


Diesel55

Rekommendera Poster

Hej!

 

Någon som kan hjälpa mig med detta.

 

Jag uppdaterade min dator lite med en ny processor av samma märke och sockel som tidigare. Den nya processor är en Intel core 2 duo E8400, sockel 775 (moderbordet stöder detta).

 

Efter uppdateringen beter den sig konstigt vid uppstartandet.Den bootar från dvd-spelarna (jag har två stycken) den söker fram och tillbaka mellan dom i över 45sekunder. Innan den bootar från Hdd:n och då flyter allt fort och utan problem.

Jag har även provat att ändra i Biosen att den bara ska boota från HDD:n fast den gör samma procedur iaf med Dvd-spelarna. Vad är felet? Jag provade att dra bort strömmen från Dvd-spelarna då blev det likadant fast att den inte gjorde något i 45sek innan den började boota upp.

 

Jag har nyligt uppdaterat till senaste Biosen som skall stöda den nya processorn, kollat på moderbordets hemsida.

 

Jag har Asus P5N-E SLI moderbord. Jag har aldrig haft det problemet innan jag bytte processor.

Någon som vet varför den söker mellan DVDarna eller bara väntar, fast den inte ska det???? Har jag glömt göra något vid bytet av processor?

 

/tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst, gjorde den samma sökning mellan DVD spelarna med den gamla processorn och uppdaterad BIOS, alternativt gör den samma sökning med den nya processorn och en äldre BIOS (om det finns flera som funkar med din processor)? Dvs beror detta på att du satte i en ny processor eller beror det på att du uppdaterade BIOS? Detta är den första fråga du måste få svar på.

 

Om det är BIOS uppdateringen som är boven i dramat så skulle jag försöka rota igenom inställningarna i BIOS för att se om det finns några inställningar som kan snabba upp starten. Oftast när man uppdaterar BIOS så nollställs nämligen alla inställningar.

 

Om det är processorn som är boven i dramat så skulle jag prova att ta bort alla olika enheter i datorn som inte behövs för att starta den och se om det blir bättre. Koppla ur all kringutrustning samt eventuella extra kort. Koppla ur alla hårddiskar utom bootdisken och alla DVD spelare utom en. Detta kan du även prova om du inte når resultat med BIOS inställningarna ovan.

 

Vid ett tillfälle när jag hjälpte en bekant att uppgradera sin dator så fick vi ett liknande symptom. Först surrade den ena DVD spelaren, sedan den andra, sedan den första igen osv. Detta löste sig med ett nytt nätaggregat. Detta skulle eventuellt även kunna vara ditt problem, om din nya processor drar avsevärt mer ström än den gamla. Kan vara värt att testa om du har något annat nätagg liggande eller kan låna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle pröva flasha tillbaks BIOS, verkar vara ett jäkla långskott att du måste ha senaste BIOS för processorn och dessutom att detta med processor bytet skulle vara boven till damp-boot från DVD-spelarna. Har Intel E8400 och P5N-D och köpte min dator 2008, inte haft problem sen dess med något och alltid flashat BIOS hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle pröva flasha tillbaks BIOS, verkar vara ett jäkla långskott att du måste ha senaste BIOS för processorn och dessutom att detta med processor bytet skulle vara boven till damp-boot från DVD-spelarna. Har Intel E8400 och P5N-D och köpte min dator 2008, inte haft problem sen dess med något och alltid flashat BIOS hela tiden.

 

Hej!

Jag provade att uppdatera Bios just för att kanske undangå detta problem med att den söker mellan dvd-spelarna. Jag har inte någon floppy och jag har inte vågat flasha Bios på något annat sätt än i operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst, gjorde den samma sökning mellan DVD spelarna med den gamla processorn och uppdaterad BIOS, alternativt gör den samma sökning med den nya processorn och en äldre BIOS (om det finns flera som funkar med din processor)? Dvs beror detta på att du satte i en ny processor eller beror det på att du uppdaterade BIOS? Detta är den första fråga du måste få svar på.

 

Om det är BIOS uppdateringen som är boven i dramat så skulle jag försöka rota igenom inställningarna i BIOS för att se om det finns några inställningar som kan snabba upp starten. Oftast när man uppdaterar BIOS så nollställs nämligen alla inställningar.

 

Om det är processorn som är boven i dramat så skulle jag prova att ta bort alla olika enheter i datorn som inte behövs för att starta den och se om det blir bättre. Koppla ur all kringutrustning samt eventuella extra kort. Koppla ur alla hårddiskar utom bootdisken och alla DVD spelare utom en. Detta kan du även prova om du inte når resultat med BIOS inställningarna ovan.

 

Vid ett tillfälle när jag hjälpte en bekant att uppgradera sin dator så fick vi ett liknande symptom. Först surrade den ena DVD spelaren, sedan den andra, sedan den första igen osv. Detta löste sig med ett nytt nätaggregat. Detta skulle eventuellt även kunna vara ditt problem, om din nya processor drar avsevärt mer ström än den gamla. Kan vara värt att testa om du har något annat nätagg liggande eller kan låna.

 

Hej!

Jag börjar att svara frågorna från början.

*Jag uppdaterade Bios pga detta problem och hoppades i min enfald att det kunde lösa det, så mitt antagande är att det inte beror på Bios.

*Jag har inget nytt nätagg eller kan nog inte låna ett heller, du kan dock ha sant där. För att jag hade även köpt ett nytt Grafikkort som kräver en strömkabel, belastningen blir kanske för stor. Fast mitt nätagg ska klara det tror jag det är på 580W.

 

Jag ska prova att koppla bort allt onöding och se vad som händer. Fast vad ska jag förvänta mig?

 

Jag provade att koppla in mitt gamla grafikkort och dra ut en dvd-spelare och vipps så startar den upp som den brukar, alltså snabbt och inte tänker en massa. Så jag antar att det beror på att mitt nätagg inte klarar av det nya grafikkortet med alla de andra komponenterna.

 

Se gärna min andra tråd.

 

/tack gip och alla andra som har hjälpt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...