Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antenn och Comhem i samma kabel?


Akki

Rekommendera Poster

Min Samsung TV har endast en ingång för koaxialkabel avsedd för kabel TV och markbunden TV, satellitsignalen har en egen ingång.

Kan man mixa Comhem signalen med den markbundna TV-signalen med en switch eller ett filter av något slag? TV n kopplar mellan källorna utan problem och lägger upp samtliga kanaler i listor, men jag skulle helst vilja slippa att koppla mellan signalerna manuellt. Något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort svar, nej. Och med det menar jag att det så vitt jag vet inte finns färdiga produkter för detta.

 

Teoretiskt kan man bygga ett filter som väljer vissa delar av bandet från respektive kabel, men risken är rätt stor att kanalerna överlappar varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att en mekanisk switch är enda möjligheten?Trist. Jag har läst att några fått det att fungera med ett T-filter av den typ man har på antennmasten typ K&C F-switch 30-442.

 

Orsaken till allt är att jag vill kunna se de danska kanalerna via markbunden TV då flera av kanalerna ej finns i Comhem utbudet tex deras HD-kanal. Fungerar förträffligt bortsett från problemet med anslutningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vilka frekvenser ComHem sänder sina kanaler på? I mitt kabelnät är det ett visst överlapp mellan de digitala i kabel och digitala i luft. Om de är tillräckligt separerade kan man givetvis filtrera bort exempelvis allt ovan 500 MHz

 

Den kabelkanal som ligger högst för mig ligger på 506 MHz, den marksignal som ligger lägst ligger på 490 MHz så det är icke möjligt för mig att filtrera. Kanske det ser annorlunda ut för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, skall kolla det. Kopplar jag ett enkelt mastfilter så faller den markbundna bort och Comhemsignalen får blisterstörningar på vissa kanaler. Skall pröva ett annat fliter i kväll. Synd att Samsung inte tänkt på detta och lämnat två ingångar i stället för en. Kanske nästa modell.

 

Kanske är det på plats med ett förtydligande: TVn har innbyggda mottagare för samtliga distributionssätt så vi diskuterar inte några digitalboxar utan enbart dirket signalingång i TV från antenn respektive vägguttag.

Avkodning kan dock enbart ske med ett alternativ åt gången, men det är inget problem, jag ser enbart fria kanaler, främst på Astra och Hotbird.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde vi pratade mark och kabelbunden signal, nu blandar du in Sat-kanaler med. De senare borde definitivt ha egen ingång kan man tycka.

 

Att inte dela på de andra kan man tycka är sniket eftersom det är svårt att få dem att samsas i en kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, det var inte meningen att röra till det: Jag ser även på satellit, men ursprungligen var problemet begränsat till kabel och markbundet. TVn klarar alla tre integrerat mycket elegant, men har som sagt bara två ingångar, en för kabel och en för satellit. Betal- TV oavsätt källa kan dock bara ske med CA-modul för ett system åt gången ( en kortplats för antingen Boxer DVB-T/Comhem DVB-C eller Canal Digital DVB-S2).

 

Jag får väl helt enkelt använda mig av en mekanisk väljare mellan DVB-T och DVB-C. Satellitproffsen har en bra som jag köpte tidigare då jag valde mellan HDTV-boxen för DVB-S och PCI-kort för DVB-S2 i datorn, loop-through funktionen i boxen gick inte/får man inte använda då kortet kan skadas av utspänningen för LNB när man kör båda på samma kabel. Jag har numera skippat set-top boxen, kör allt över datorn till en annan TV än den vi diskuterat ovan. Därmed är väljaren frilagd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fick bli en mekanisk switch med F-anslutningar. Fungerar utmärkt, väljer därmed mellan kabel-TV och markbunden TV ( enbart danska kanaler då Boxerutbudet finns i Comhem-abonnemanget).

Förmodligen kommer framtida TV-apparater att erbjuda två separata igångar.

Problemet med en Switch/filter är att Comhem frekvenser och Boxer frekvenser överlappar varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fick bli en mekanisk switch med F-anslutningar. Fungerar utmärkt, väljer därmed mellan kabel-TV och markbunden TV

 

 

Det verkar vara en vettig lösning.Det innebär väl dessutom att det inte finns någon risk för andra som är anslutna till Comhems nät drabbas av störningar för att man felaktigt använder Comhems nät..För det vill man väl inte.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...