Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta grafikkort


Znorkel72

Rekommendera Poster

Sitter just nu på ett 8600gts som jag funderar på att byta ut.

Vad klarar mitt FSP Bluestorm 400W av att driva?

 

Athlon 64 X2 5000+

4GB RAM

Win 7 32 bit

 

 

Jag vill ju inte byta ut kortet om det inte ger bättre prestanda, vill inte heller byta ut nätagget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den största begränsningen kommer att vara ditt nätaggregat. Nätaggregat åldras mer än man tror, så jag skulle försöka hålla mig till ett kort som drar ungefär lika mycket ström som ditt gamla.

 

Tyvärr finns det inga vettiga Nvidia kort som drar tillräckligt lite ström. Radeon kort finns det lite fler. Jag skulle försöka hitta ett Radeon HD4770 eller Radeon HD4830. Dessa kort är inte AMD's senaste skapelser, men de har fördelen att de ger mycket bang för inmatad effekt. HD4770 drar ungefär lika mycket som ditt nuvarande kort, så det borde vara helt safe. HD4830 ska vara ok om inte ditt nätagg är i allt för dålig kondition.

 

Det kort som skulle vara aktuellt bland AMD's nya kort är Radeon HD5670, men det känns som en tveksam uppgradering tycker jag eftersom det inte är så värst mycket snabbare än det kort du har idag. I alla fall inte om man jämför med de andra två ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret.

 

Nätagget kan vara runt 5-6 år

 

Tror du att det blir någon märkbar prestandaökning med nåt av dessa kort.

 

Annars blir det till att vänta ett tag och köpa nya grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kommer att bli en märkbar prestandaökning, i alla fall med HD4770 och HD4830. Som jag skrev innan så är jag mer tveksam till HD5670.

 

Notera att trots att HD4830 har ett högre nr än HD4770 så är HD4770 ofta ett bättre kort. Dessutom drar det mindre ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...