Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp med formel och funktion för referens-härledning


Matisyahu

Rekommendera Poster

Hej! Sitter med ett pågående taxeringsunderlag och har fastnat. Det jag vill göra i min flik "TAXERINGSUNDERLAG", är att referera min kolumn Årshyra/Område till flik "Årshyraområde bostäder" där jag har indata(Årshyran) för alla bostäder.

 

På båda flikarna representeras varje rad med en fastighetsbeteckning, låt oss säga Brynäs 71:10.

 

Jag vill matcha fastighetsbeteckningarna med varandra och sedan få ett värde i min kolumn Årshyra.

 

Jag är i min inlärningsfas på detta grymma program, och jag vill inte ha lösningen direkt nu. Men jag skulle gärna vilja veta vilken typ av formel jag ska använda och utgå från den, så kanske jag kan klara av det själv.

 

EDIT: fastighetsbeteckningarna på flikarna är inte identiska, men börjar alltid med samma område och siffror, det som varierar dem emellan är antingen en * lr , lr . mm

 

MVH Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog ett problem till. I mitt första inlägg var härledningen till "Årshyraområde bostäder". Har även en flik "Årshyraområde lokaler".

 

Problemet är att jag kan inte göra samma härledning på denna flik då det är samma fastighetsbeteckningar på flikarna. Alltså jag menar att den inte kan avgöra om det är en bostad eller lokal genom att kolla på fastighetsbeteckningen.

 

Har en flik som heter taxeringsenhet, där kan man urskilja bostad mot lokal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det låter som om du vill använda de ack så vanliga Leta-formlerna i Excel. Det vill säga LETARAD eller parat PASSA-INDEX. Om bara ett värde ska hämtas är Letarad att rekommendera, om flera är andra paret med PASSA i en cell och INDEX i en annan att rekommendera.

 

Typ

=LETARAD(A1;Blad1!A1:C10;3;Falskt)

letar efter värdet i A1 i kolumn A på blad1. Hämtar sedan värde i kolumn 3 inom referensen, dvs kolumn C.

 

Eller

=PASSA(A1;Blad1!A1:A10;0)

och

=INDEX(Blad1!C1:C10;B1)

givet att passa står i B1.

 

Ska ge samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej Monshi! Ja du har säkert rätt, men jag måste få säga till när det känns fel. Och nu känns det fel ^^

 

Jag vill alltså hämta ett värde från blad2 till blad1. det är inga större problem. men jag vill även matcha(behöver inte vara exakt, bara närmaste) tal & text i kolumn A på blad1 med blad2 kolumn A för att få mitt referens till blad1. på blad 3 finns samma tal & text som blad1 och blad2.

 

Mitt värde som jag vill få fram i blad1 är en årshyra. De finns i blad2 som bostäder och blad3 är lokaler. kanske bättre jag skickar lr kanske en ss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bild säger mer än tusen ord, ett exempelark mer än så.

 

Dvs skapa ett litet exempel med fiktiva data, om du så vill, där du skriver vad du har samt exempel på vad du vill ha. Ladda sedan upp filen här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill ha årshyran från blad2&3 till blad1. matcha fastighetsbeteckningarna mot varandra så jag får rätt värde(årshyra). OBS! bostäder och lokaler har samma fastighetsbeteckningar. hm vad göra?

 

EDIT

Ursäkta mig för förvirringen: Men fastighetsbeteckningarna är i kolumn B på blad 2&3

idgtest.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ju på något sätt kunna urskilja, genom en liknelse, vad som är en bostad och vad som är en lokal. Om du bara har det är det ju inte svårt att ställa upp en sökning i stil med LETARAD.

 

I pseudo-kod

=OM(Bostad;LETARAD(B2;'GRUNDHYRAOMRÅDE BOSTÄDER'!A1:E6;5;FALSKT);LETARAD(B2;'GRUNDHYRAOMRÅDE LOKAL'!A1:E5;5;FALSKT))

"Bostad" får du alltså byta till en liknelse som ger sant om det är en bostad.

 

men ett litet problem på ditt blad är att du på bladet Taxeringsunderlag har F.nr som tal och på andra bladen som text. text och tal är skilda saker, formatera om så att du har samma på båda håll så blir det enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna ta taxeringenhets-kolumnen. Där är alla bostäder är märkta så här: 320 Hyreshusenhet, huvudsakligen bostäder

 

Lite tveksam på mig själv fortfarande, men testar....

 

jag måste med andra ord lägga in en formel i din formel, som läser av E2 i blad taxeringsunderlag.

 

 

monshi formel:

=OM(Bostad;LETARAD(B2;'GRUNDHYRAOMRÅDE BOSTÄDER'!A1:E6;5;FALSKT);LETARAD(B2;'GRUNDHYRAOMRÅDE LOKAL'!A1:E5;5;FALSKT))

 

bostad=E2=320 Hyreshusenhet, huvudsakligen bostäder

 

lite svårt att configa ihop den, men på ett ungefär så vill jag att den ser ut så här:

 

=OM(E:E="320 Hyreshusenhet, huvudsakligen bostäder";LETARAD(B2;'GRUNDHYRAOMRÅDE BOSTÄDER'!A1:E6;5;FALSKT);LETARAD(B2;'GRUNDHYRAOMRÅDE LOKAL'!A1:E5;5;FALSKT))

 

fick värdet saknas, vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Du kan inte köra OM på det sättet mot en hel kolumn (E:E). Kör det mot ETT värde i taget.

 

Jag ska kika på ditt blad ikväll hade jag tänkt. Jag vill byta ut vissa formler mot andra för att få det hela smidigare. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...