Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn lägger av tre sekunder efter start


wikstrom

Rekommendera Poster

Lånar just nu en stationär dator, FujituSiemens ("Scaleo"?), men just nu vill den inte starta. Den är relativt ny, köpt nån gång ifjol. Används bara till surfning i princip.

 

När jag trycker på on-knappen på framsidan verkar allt normalt - i tre sekunder. Sen dör datorn. Lampan vid symbolen som jag antar ska föreställa en hårddisk blinkar gult under de här tre sekunderna. Lampan ovanför lyser grönt.

 

Jag har försiktigt rensat fläkten från damm, men det hjälpte inte. Fläkten går igång utan problem, men datorn dör ändå. Har även testat att dra ur kontakten och slå av strömbytaren på baksidan i några minuter. Efter varje försök att starta går det att omedelbart försöka igen. Datorn reagerar alltså varje gång jag försöker trycka på on - den är aldrig helt död.

 

Innan felet uppstod hade datorn varit avstängd i tolv timmar. Det var ett åskväder här, men jag tror vi drog ur nätkontakten. Det är väldigt varmt (25 grader inne) och ovanligt hög luftfuktighet just nu, ifall det kan påverka på något sätt.

 

Nån form av hårdvarufel antar jag? Finns det någon som helst risk att det handlar om ett virus, trots att datorn inte ens hinner försöka starta något operativsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ute på landsbygden med luftledningar för 230V och telefon fram till huset, åskan.

Är det inne i tätbebyggelse med de vanliga nergrävda ledningarna, tror jag inte på åska.

 

Prova att starta utan musen ansluten. (Har en dator som inte startar med ansluten mus)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån form av hårdvarufel antar jag? Finns det någon som helst risk att det handlar om ett virus, trots att datorn inte ens hinner försöka starta något operativsystem?

Det är inget virus eller skadligt program.

Hur är det med damm i kylflänsen bakom processor-fläkten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget virus eller skadligt program.

Hur är det med damm i kylflänsen bakom processor-fläkten?

 

Tack. Jo jag torkade och blåste bort damm på de ytor jag kom åt. Det var inte jättedammigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ha rubbat kylflänsen ur sitt läge så att den inte längre sitter helt tätt mot processorn? Eller tog du t o m bort kylflänsen under städningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ha rubbat kylflänsen ur sitt läge så att den inte längre sitter helt tätt mot processorn? Eller tog du t o m bort kylflänsen under städningen?

 

Nej, det tror jag inte. Nu vet jag iofs inte exakt vad som är vad inne i datorn. Men när problemet först uppstod hade ingen varit inne i datorn och petat eller gjort rent. Det senaste jag gjorde innan jag senast stängde av datorn var att surfa och använda datorn normalt. Tolv timmar senare försökte jag slå igång den och då funkade det inte.

 

Jag har inte skruvat bort någonting, bara lyft av "kåpan" och rensat bort damm så gott det gått.

 

Det visade sig att vi haft datorns strömkablar varit urdragna från väggen under det pågående åskovädret under de tolv timmar vi var bortresta, så åskan lär det väl inte ha varit.

 

Det har inte varit problem med den här datorn tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 sekunder låter typiskt som en processor som saknar kylning helt.

 

Har du varit i kontakt med Fujitsus eller säljarens support? För det är ju ett reklamationsärende eftersom datorn är så ny, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...