Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan varken starta datorn eller formatera den.


profane

Rekommendera Poster

Hej!

Häromdan började min dator krångla, varje gång när jag startar den kommer den in i "läget" där man får välja att starta Windows normalt eller i felsäkert läge osv. Väljer jag att starta Windows som vanligt så kommer Ikonen fram och den laddar, sen rebootar den av sig självt innan den laddat klart och så går det så på repeat. Samma sak händer i alla lägen jag kan välja (felsäkert etc dvs).

Jag har även försökt att trycka in min Windows skiva och antingen reparera eller formatera, men den bootar inte från skivan.

Har möjlighet att komma åt BIOS och Boot menyn.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra, vädjar nu efter hjälp! Om det är någon information ni behöver så är det bara att fråga!

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en barbar dator är mitt första val trasig hårddisk.

 

Är det en stationär några år gammal dator är första valet dåliga kondensatorer

http://techworld.idg...2.2524/1.123739

http://www.tomshardw...board,1606.html

 

Tack så mycket för svar, ska kolla upp det. Återkommer lite senare!

Förövrigt är min dator stationär och några år gammal :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det har något med kondesatorerna att göra, dom såg väldigt fräscha ut.

Något mer förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Häromdan började min dator krångla, varje gång när jag startar den kommer den in i "läget" där man får välja att starta Windows normalt eller i felsäkert läge osv. Väljer jag att starta Windows som vanligt så kommer Ikonen fram och den laddar, sen rebootar den av sig självt innan den laddat klart och så går det så på repeat. Samma sak händer i alla lägen jag kan välja (felsäkert etc dvs).

Jag har även försökt att trycka in min Windows skiva och antingen reparera eller formatera, men den bootar inte från skivan.

Har möjlighet att komma åt BIOS och Boot menyn.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra, vädjar nu efter hjälp! Om det är någon information ni behöver så är det bara att fråga!

 

Tack på förhand.

 

Låter konstigt kanske, men kan bero på dåliga/felaktiga minnen, hur mycket minne har du i datorn, hur många minnen har du sitter i?

Testa att stänga av datorn, dra ur nätsladden, öppna chassit, tar ur minnena och stoppa i ett i taget, och boota upp datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt kanske, men kan bero på dåliga/felaktiga minnen, hur mycket minne har du i datorn, hur många minnen har du sitter i?

Testa att stänga av datorn, dra ur nätsladden, öppna chassit, tar ur minnena och stoppa i ett i taget, och boota upp datorn.

 

Jag förmodar att du syftar på mina RAM minnen?

Jag har två stycken relativt nya, ett 2gigs och ett 1gigs av samma märke.

Minns inte märkets namn just nu, men jag testar det du sa och återkommer om cirka tio minuter.

 

Tack för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nu tillbaka och testade att starta datorn med ett minne åt gången, testade att starta datorn i alla lägen men det var precis som vanligt tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på att ljudet mystiskt slutat funka, därför jag startade om den. Om det skulle säga något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan denna tråd hjälpa dig tro?

//eforum.idg.se/topic/221510-vagrar-boota/page__pid__1100678__st__0entry1100678

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har haft detta problemet innan, i det fallet berodde det på att en windows-update blivit avbruten...

 

Ibland när de händer, t ex av man startar om under tiden den utförs, så kan det helt enkelt gå käpprätt åt... #%&)#% !!

 

Jag var tvungen att reparera win med start/installationsskivan.

 

Så se till att datorn primärt startar från cd/dvd-drive i BIOS.

 

välj alternativ reparera när windows skivan kommit igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

så du har bytt boot ordning i BIOS?

Mvh

Mats H

 

 

Hej!

 

Jag har haft detta problemet innan, i det fallet berodde det på att en windows-update blivit avbruten...

 

Ibland när de händer, t ex av man startar om under tiden den utförs, så kan det helt enkelt gå käpprätt åt... #%&)#% !!

 

Jag var tvungen att reparera win med start/installationsskivan.

 

Så se till att datorn primärt startar från cd/dvd-drive i BIOS.

 

välj alternativ reparera när windows skivan kommit igång.

 

 

När jag ändrar så dator startar från cd/dvd i BIOS så står det följande.

"Reboot and selecet proper Boot device or Insert Boot media in selected boot device and press a key"

Har testat med två stycken läsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är skivan skadad? Kan någon annan dator starta från skivan?

 

Det tror jag inte nej, har omformaterat med den ett x antal gånger förut.

Har även testat med en bränd skiva men det fungerade inte heller.

 

Mats H. Jag kollade lite på att boota puppy linux med USB. Sitter dock på en mac för tillfället så har ingen möjlighet att ladda ner Linux Live USB Creator och använda det! :/

 

Tack för alla svar så långt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb fråga, om jag nu ska försöka att boota med USB.

Går det utan att ha installerat något som gör detta möjligt? Har inget alternativ i Boot Setupen som säger USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu installerat in puppy linux på min USB och körde in den i min dator.

Gick in i BIOS där fanns inte valmöjligheten att starta med USB så disablade alla och valde USB från boot menyn (F11) efter en omstart, skärmen blev svart med ett vitt blinkande -.

Efter en lång stund kom samma meddelande upp.

 

"Reboot and select proper Boot device or Insert Boot media in selected Boot device and press a key"

 

Snälla kom med fler förslag, tips eller tankar om vad som kan vara fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bootbar USB med XP

 

Hej

 

Jannejanne gav dej två tänkbara alternativ Kondensatorer eller hårddisk.Den lustiga rangordningen utesluter naturligtvis inte fel på hårddisk som orsak för en desktop.Har testat med en defekt hårddisk på en undanställd dator.I det fallet fungerar inte för mej heller start från Cd skiva.

 

Länken leder till en metod som har fungerat för mej.Men jag har bara fått det att fungera m.h.a en dator med XP.

En lyckad installation förutsätter naturligtvis en hel hårddisk.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bootbar USB med XP

 

Hej

 

Jannejanne gav dej två tänkbara alternativ Kondensatorer eller hårddisk.Den lustiga rangordningen utesluter naturligtvis inte fel på hårddisk som orsak för en desktop.Har testat med en defekt hårddisk på en undanställd dator.I det fallet fungerar inte för mej heller start från Cd skiva.

 

Länken leder till en metod som har fungerat för mej.Men jag har bara fått det att fungera m.h.a en dator med XP.

En lyckad installation förutsätter naturligtvis en hel hårddisk.

LARSAS

 

Det stora problemet är att jag inte kan boota med min USB då jag får felmeddelandet:

"Reboot and select proper Boot device or Insert Boot media in selected Boot device and press a key"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet är att jag inte kan boota med min USB då jag får felmeddelandet:

"Reboot and select proper Boot device or Insert Boot media in selected Boot device and press a k

 

 

Meddelandet känner jag igen från min egen test med den trasiga hårddisken men att fixa att den bootar går inte.

 

Ja en trasig hårddisk kan naturligtvis också förhindra bootning från en USB sticka som gjots bootbar.

 

Har du möjlighet att testa med en annan hårddisk.Det är väl enklast.Annars finns analysprogramm men troligen blir det svårt att få programmet att starta från diskett eller CD

 

Testa hårddisk i annan dator kan fungera.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en trasig hårddisk kan naturligtvis också förhindra bootning från USB.

 

Har du möjlighet att testa med en annan hårddisk.Det är väl enklast.Annars finns analysprogramm men troligen blir det svårt att få programmet att starta fån diskett eller Cd

 

Testa hårddisk i annan dator kan fungera.

 

LARSAS

 

Lite det jag misstänkt också, kan det uppstå några som helst problem med att använda min hårddisk i någon annans dator?

Ska börja kolla runtlite med grannar om någon har möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...