Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ultimate + nic :(


kentinet

Rekommendera Poster

andra gången detta händer...fick göra en ominstallation sist.

 

drivrutinen till nätverkskortet verkar vara knepigt. rätt som det är händer det, kortet tappar internet åtkomsten men funkar i det interna nätverket...vet att detta låter lite knepigt. det kommer upp en gul trekant på nätverksikonen och internet är borta. nu säger vissa: "köp en ny router!", då säger jag: ska detta inte hända i dual boots systemet ubuntu oxå då?? japp, jag har både win7 och ubuntu, har aldrig problem i ubuntu, så då tror jag att till 97,4% säkerhet har och göra nåt med drv till win7 ELLER nån tjänst som sabbar till det. när detta händer räcker det inte med en omstart utan jag får uppdatera drvn i Enhetshanteraren och sen funkar det, men alltså det funkar ju i det lokala nätverket hela tiden...kan det vara så att drivrutinen har gått sta och blivit inkompatibel till win7 efter nån uppdatering? kan jag sätta drivrutinen som kompatibel med vista eller xp? hur gör man då?

 

nicet är ett Realtek 8168B/8111B family PCI-E gigabyte N.DIS 6.20 enligt Enhetshanteraren, moderkortet: P5LD2 SE

 

/K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriv:

ipconfig /all

 

dels när internet fungerar och dels när det inte fungerar och se om där är någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriv:

ipconfig /all

 

dels när internet fungerar och dels när det inte fungerar och se om där är någon skillnad.

 

ok nu har jag två bilder över ipconfig som visar skillnaden...

 

den översta bilden visar när det funkar...

post-43099-1278863214,93_thumb.jpg

post-43099-1278863222,74_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det inte fungerar finns det dels en Standard-gateway som är 0.0.0.0 och dels är den sista tunnelanslutningen frånkopplad. Det har jag inte sett förut och det är inte det jag misstänkte.

 

Jag ser att Asus inte har tagit fram någon nätverksdrivrutin för Windows 7 till P5LD2 SE och då kan det ju tyvärr bli en del konstigheter. Eftersom det tydligen fungerar direkt efter ominstallationen undrar jag om det sedan blir installerat någon olämplig drivrutin från Windows Update.

 

-----------

Flyttar tråden från "Windows 7" till "Nätverket - hårdvara".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag hittat ett annat ställe där jag kan ändra för att få det att funka.

 

"funkar_inte2" (alltså den första bilden) så ser det ut när jag startar datorn och jag har ingen internetåtkomst, men kommer in i det lokala nätverket.

 

då letar jag upp sidan med min anslutning och Inaktiverar ansutningen...........sen aktiverar jag den...och Whola!! då har jag internetåtkomst och nätverket har ändrat sig till bild:

"funkar2". Men det blir samma sak nästa gång jag startar datorn.

 

Varför är det så här???

 

/K.

post-43099-1278957852,86_thumb.jpg

post-43099-1278957856,83_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser den fullständiga kartan ut när det inte fungerar?

Men troligen så är dessa bilder bara ett annat sätt att visa informationen som syntes i ipconfig-resultatet.

 

Hjälper "Felsök problem" när det inte fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser den fullständiga kartan ut när det inte fungerar?

Men troligen så är dessa bilder bara ett annat sätt att visa informationen som syntes i ipconfig-resultatet.

 

Hjälper "Felsök problem" när det inte fungerar?

 

hejhej!

 

när jag felsöker säger den att den kan inte identifiera nåt fel.

post-43099-1279008937,12_thumb.jpg

post-43099-1279008942,28_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att ändra nätverkstypen till Hemma?

 

det är ett hemnätverk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det riktiga ja, men det felaktiga är offentligt/oidentifierat enligt olika meddelanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det riktiga ja, men det felaktiga är offentligt/oidentifierat enligt olika meddelanden.

 

hur får jag bort det oidentifierade nätverket??

den går inte att göra nåt med, kan inte ändra nåt på den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*LÖST*

 

jag kollade runt lite på nätet och där tipsar man om Bonjour tjänsten. jag har inaktiverat den tjänsten och nu funkar det :) det oidentifierade nätverket är som bortblåst :thumbsup:

 

/K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...