Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hastighet - mobilt bredband


rickard 1

Rekommendera Poster

Jag köper mobilt bredband med en hastighet på ex upp till 2 mbit/sek. Säg att jag vid en given tidpunkt får ut 1 mbit/sek, dvs halva den maximala hastigheten.

 

Om jag istället hade köpt en högre hastighet, säg max 6 mbit/sek och allt annat lika, hade jag då vid samma tillfälle fått ut 3 mbit/sek, halva hastigheten, eller får jag bara ut samma hastighet 1 mbit/sek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du får den högsta hastighet som nätet kan leverera, upp till den hastighet du köpt. Klarar nätet 6 Mbit/s till dig, så får du 2 MBit/s om du köpt det. Klarar nätet bara 1 Mbit/s så får du bara 1 Mbit/s, oavsett vad du köpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Det har blivit en djungel bland erbjudandena från mobiloperatörer tack vare att konsumenterna inte förstår vad som säljs...

 

Men om du köper "upp till 2 Mbit/s" så antar jag att du får ett abonnemang där du kan använda vanlig 3G-uppkoppling som har just denna gräns, dvs det går inte fysiskt att klämma ur mer...

 

Köper du "max 6 Mbit/s" så antar jag att det är HSDPA du får ("Turbo-3G") där den övre gränsen hos de flesta operatörer är satt till 7,2 Mbit/s.

 

För att du ska kunna använda mer än vanlig 3G, alltså mer än "upp till 2 Mbit/s" så krävs det inte bara att du har köpt ett sådant abonnemang, utan också att operatörens basstation som du för tillfället är ansluten till har stöd för HSDPA.

 

Men finns det HSDPA-täckning och du har det i ditt abonnemang så får du högre hastighet än de 1 Mbit/s du fick utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag tillhör dom som inte förstår vad som säljs; men jag begriper att jag inte begriper!!

 

Jag tror att 2 mbit/sek räcker för mig. Är sannolikheten större att jag verkligen får den hastigheten, om jag köper 6 mbit/sek?

 

Fråga!! Under förutsättning att den aktuella basstationen har HSDPA täckning, får jag ut samma procentuella andel av max hastigheten, oavsett om jag köper 2 mbit/sek eller 6 mbit/sek??

 

Om en basstation är så belastad att den inte kan leverera max hastighet till alla som just då använder den, minskas den verkliga hastigheten procentuellt lika för alla användare??

 

Säg t ex, får alla bara ut en hastighet som är t ex 50 % av maxhastigheten. Eller reduceras t ex hastigheten mer för snåljåparna som bara köper 2 mbit/sek, än för dom som köper 6 mbit/sek eller mer??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.bredbands...26&month=072010

 

 

Bredbandskollen har samlat på sig intressant statisk för olika slag av bredband och område.Svårt att dra helt säkra slutsatser men chansen finns att man i ditt fall kommer i närheten av 2Mb/s sek med "upp till 7,2Mb/s"om du nu har 3,6Mb/s som begränsar hastigheten men 1,oMb/s förefaller lågt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...