Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn


Mikael Larsson

Rekommendera Poster

Mikael Larsson

Hej!

 

 

Det finns säkerligen fler trådar med samma ämne - men den enda tråd jag hittade (med samma ämne) gav mig ingen hjälp. Så istället försöker jag med denna nya tråd.

 

Problemet är det att datorn inte hittar hårddisken vid nyinstallation av windows xp professional. Det satt tidigare en hårddisk i datorn som var trasig - jag köpte en ny och bytte mot den gamla och när jag satte i hårddisken kan windows installationsprogram inte hitta den.

Så här står det vid försök till installation.

 

- - - - -

"Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn.

 

Kontrollera att hårddiskenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn. Kontrollera också att alla diskrelaterade maskinvarukonfigurationer är korrekta. Du kanske behöver köra ett installationsprogram eller ett diagnostikprogram levererat av maskinvarutillverkaren."

- - - - -

 

 

Jag har kontrollerat att hårddisken sitter i ordentligt och BIOS hittar hårddisken när jag var inne där. Så datorn "känner av" att det finns en hårddisk i alla fall (och eftersom den är en ny hårddisk så fungerar den också) - men problemet uppstår när jag försöker installera windows xp professional.

 

 

Har det något att göra med att windows xp inte stöder denna SATA 2 hårddisk? hur ska jag installera windows på den?

 

Hårddisk - specifikationer:

Namn: WD Scorpio (WD2500BE) , Formatfaktor: 2,5, Gränssnitt: SATA 2, kapacitet: 250 GB

Dator - specifikationer:

Namn: Acer Extensa 5220, Processor: Intel Celeron 1,73 GHz, 512 MB ram, dvd läsare m.m.

 

Tacksam för snabbt svar!

//Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det något att göra med att windows xp inte stöder denna SATA 2 hårddisk?
Det brukar vara att XPs installationsprogram inte innehåller någon drivrutin för moderkortets SATA-kontroller (styrenhet).

 

Det finns tre sätt att komma runt det:

1. Ha drivrutinen för moderkortets SATA-styrenhet (SATA controller) på en diskett och trycka F6 tidigt under XP-installationen.

 

2. Integrera denna drivrutin med installationsprogrammet för XP till en ny CD-skiva med hjälp av programmet nLite.

 

3. Om det finns stöd i BIOS ändra så att BIOS emulerar att SATA-anslutningen ser ut som en IDE/PATA-anslutning för installationsprogrammet (och sedan XP). Gör hårddisken något långsammare.

 

-----------

Flyttar tråden från "Bärbara datorer" till "Windows XP".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Larsson

tack för svar!

 

RicoRehn user_popup.png

Hej , de första jag skulle göra är att kolla i bios om du ser hårddisken där :)

Svar: Hårddisken syns i bios.

 

Cecilia user_popup.png

Det finns tre sätt att komma runt det:1. Ha drivrutinen för moderkortets SATA-styrenhet (SATA controller) på en diskett och trycka F6 tidigt under XP-installationen.

 

2. Integrera denna drivrutin med installationsprogrammet för XP till en ny CD-skiva med hjälp av programmet nLite.

 

3. Om det finns stöd i BIOS ändra så att BIOS emulerar att SATA-anslutningen ser ut som en IDE/PATA-anslutning för installationsprogrammet (och sedan XP). Gör hårddisken något långsammare.

Svar:

1. Var kan jag skaffa den?

2. Var finns den drivrutinen? (Jag har inga drivrutins-skivor till datorn)

3. Hur kan jag se om jag kan göra detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 och 2. Du får kolla på Acers webbsida med drivrutiner för datorn.

 

3. Du får kolla i BIOS om du hittar något med SATA, IDE, emulate och/eller AHCI (Advanced Host Controller Interface). Ibland finns det beskrivningar av BIOS-inställningar i datormanualen (bör gå att ladda ner).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Larsson

1 och 2. Du får kolla på Acers webbsida med drivrutiner för datorn.

 

3. Du får kolla i BIOS om du hittar något med SATA, IDE, emulate och/eller AHCI (Advanced Host Controller Interface). Ibland finns det beskrivningar av BIOS-inställningar i datormanualen (bör gå att ladda ner).

 

 

Svar:

1 och 2. OK

3. Jag tror jag hittat något i bios, först står det en massa olika saker som jag inte vet exakt vad det går till, men det fet-markerade nedan handlar väl något om det du nämnde? ska jag ändra på något där?

 

- - - -

Quiet Boot: [Enabled]

Network Boot: [Disabled]

F12 Boot Meny: [Disabled]

D2D Recovery: [Enabled]

SATA Mode: [AHCI Mode]

- - - -

Om jag markerar SATA MODE i bios och klickar ENTER kommer det upp en liten ruta där det står:

- - - -

IDE Mode

AHCI Mode

- - - -

Ska jag markera IDE Mode och spara? är det detta jag ska ändra? fungerar det sedan?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Larsson

om någon är intresserad kan jag avslöja att det fungerade att markera IDE Mode och spara så nu håller Windows på att installeras för fullt, tack för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om någon är intresserad kan jag avslöja att det fungerade att markera IDE Mode och spara så nu håller Windows på att installeras för fullt, tack för all hjälp

 

Den förklaringen får du en poäng för.

Edit: Hm, hade gett tillräckligt med poäng för idag, man kan bara ge max 5 poäng per dygn, totalt i Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om någon är intresserad kan jag avslöja att det fungerade att markera IDE Mode och spara så nu håller Windows på att installeras för fullt, tack för all hjälp

 

Det förklarar ju allt , för att du ska kunna ha ACHI mode så måste du ha nya drivrutiner och de finns inte på windows xp skivan :)

 

men du kan ändra till ACHI efter du har installerat klart windows men då måste du ladda ner det manuellt och fixa de :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Larsson

Tack! Ärligt talat hade jag ingen aning om att man kan ge poäng till varandra, om jag nu kommer på hur man gör tycker jag att Cecilia ska ha poäng för den underbara hjälp som jag fick. Windows XP är nu installerat på datorn och jag har laddat ner och installerat alla drivrutiner så nu flyter allt på. Tack än en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl bara att du klicka på det gröna + :et nere i högra hörnet på (i ditt fall) Cecilias svar så ger du henne poäng

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...