Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söker ett gratis mapp/fil låsningsprogram


StargazerTrek

Rekommendera Poster

StargazerTrek

Finns det ett program som är gratis, där man kan låsa sina folders eller filer med lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera, det jag brukar tipsa om är WinGuard eftersom jag använt det själv fast för väldigt många år sedan.

Tror att en sökning här på eforum "Winguard" bör ge träffar på trådar där andra program föreslås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa My Lockbox.

http://www.bosseweb.se/my-lockbox

 

"My Lockbox™ är ett säkerhetsprogram som gör att du kan lösenordsskydda valfri mapp på din dator.Den skyddade mappen (Lockbox) är dolda för alla användare och program i ditt system, inklusive Administratören och själva systemet. Det är omöjligt att komma åt Lockbox, inte bara från den lokala datorn, men även från nätet.

 

Programmet är extremt lätt att använda. Du kan ställa in Lockbox-platsen och lösenord under installationen. Efter att installationen är klar kommer Lockbox att döljas och vara låst tills du anger ett giltigt lösenord.

 

Med kontrollpanelen för My Lockbox kan du enkelt ändra grundläggande Lockbox parametrar: Lockbox-plats, skydd, lösenord."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag söker också ett program för att låsa en hel mapp med alla mina foton, dvs det är en stor mapp på 100 GB. I windows 7 kan man gå till egenskaper för mappen och sedan välja säkerhet och där göra inställningar, som jag inte förstår. Man borde kunna begränsa åtkomst till en mapp till en specifik användare och ta bort autentiserade användare och användare med admin-behörighet, men jag vågar inte ändra i inställningarna med risk för att förlora alla mina foton. Jag hittade ett program kallat Folder Latch 4 i PC för allas bank av gratisprogram, men det är starkt kritikerrisat och begränsat till 4 GB och finns inte för Windows 7.

 

Jag skall försöka med förslagen i tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt fungerar så mycket enklare om man bara köper RÄTT windows version..

 

Skippa alla HOME varianter och gå direkt till PRO-varianterna..

Den kostar ynka 350kr mer än home premium men då får du bl.a. med praktiska saker som man gärna använder hemma..

 

Du får då möjligheten att kryptera ditt data med EFS i Windows 7 Pro.. Allting ENKELT via högerklick på fil/Mapp, välj Egenskaper, Klicka på knappen "Avancerat" och bocka i "Kryptera innehåll för att skydda data" och VIPS! Filen är krypterad!

 

Samt t.ex. möjligheten att skapa säkerhetskopior bl.a. över nätverket till t.ex. ett NAS.. eller en annan dator.. Med home är du begränsad till lokal disk eller USB-disk..

 

Vill du med Home skapa säkerhetskopior som sparas till nätverket så måste du då köpa ett separat backup-program, som bara det kostar MER än merkostnaden mellan home och Pro!

 

Så alla med en bärbar dator bör faktiskt använda Windows 7 Pro och skydda sina privata filer med EFS-krypteringen ifall datorn kommer bort eller blir stulen! och har du då säkerhetskopierat dina sparade filer till en eller 2 andra diskar via nätverket.

Då har du även kvar nästan allt som du sparat på din stulna/borttappade/trasiga dator!!!

 

Stödet för säkerhetskopiering till nätverket och kryptering av filer och data med ett högerklick finns bara i PRO (och uppåt) men inte alls i HOME...

I mina ögon är det viktiga saker man gärna bör använda hemma! Som privatperson.

Prisskillnaden är trots allt ynka 350k jämfört med Home Premium!!

 

Tänk på det nästa gång ni köper Windows 7!!

 

PS! Notera även skillnaden i stödet för mängden RAM..

Home Basic hanterar max 8GB

Home Premium hanterar max: 16GB

Pro hanterar hela 192GB RAM..

DS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ett program som är gratis, där man kan låsa sina folders eller filer med lösenord?

 

Eller så använder man Windows så som det SKALL (är tänkt att användas!)

dvs. genom att ALLA användare har eget konto och därmed egen inloggning..

 

och har man då skapat ett Adminkonto (T.ex. PCAdmin) som har ett starkt lösenord och endast en eller få användare känner till..

 

Då blir det per automatik så att ALLA FILER man sparar i sin egen profil (dvs. Mina dokument, Mina bilder osv.) blir privata, Inget annat konto tillåts komma åt eller se dessa filer/mappar..

Vill man nu dela med sig av dokument, bilder, filmer etc. till andra användare av datorn/hemgruppen! så kopierar/sparar man dessa filer i DELADE mapparna (Delade dokument, Delade Bilder osv.)

 

Dessa filer kan då andra se och använda!

 

Då slipper man installera massa konstiga fillåsningsprogram osv.

 

Windows är faktiskt BYGGT för att alla skall ha såväl strikt privata filer/mappar och DELADE filer och mappar..

 

Och det enda som krävs är att man går ifrån "Alla användare har samma konto" och börjar använda Windows så som det är designat för..

 

Nämligen att ALLA användare har var sitt egna konto, med sina privata filer...

Vill man förstärka detta så använder man Windows inbyggda kryptering, som bara finns i Pro varianterna av windows (och uppåt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...