Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläkten maxar!


x15

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har nyligen fått ett mycket störande problem med min bärbara, kanske kan någon här hjälpa mig?

 

Varje gång jag vill titta på ett klipp t.ex Youtube, så tar det inte lång stund innan fläkten slår på max, för att oftast fortsätta tills jag avslutar klippet. Samma problem uppkommer även vid live streaming och ofta när jag laddar ner större filer i högre hastighet? Tycker mig även märka att datorn blir varmare vid dessa tillfällen. Utöver detta så sköter sig fläkten normalt.

 

Jag har en HP dator dv5000(winxp sp3)med lite mer än tre år på nacken. Vad kan det vara för fel?

Har planer på att införskaffa en ny dator framöver, men vill trots allt försöka lösa problemet.

 

Tacksam för alla svar.

 

Mvh

 

x15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

låter som det skulle kunna finnas damm och smuts i din dator.

Kontrollera genom att lossa på luckorna på undersidan.

Hittar du damm, så köp en sprayburk med tryckluft på någon data/hemelektronik butik.

Koppla ifrån nät anslutning, ta ur batteriet. Följ instruktioner på burken om avstånd etc.

 

Återkom gärna!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Låter som ganska normalt om man betänker vad Flash innebär:

Två exempel:

HP nw8000 bärbar med Pentium M 1,7 GHz.

Vid surfing på internet ligger processorbelastningen på 10 - 20% (utan Flash)

Vid surfing på internet ligger processorbelastningen på 50 - 100% med Flash aktivt.

 

Vid ett test av en bärbar dator var batteritiden 6 timmar vid surfning på internet utan Flash.

Vid ett test av samma bärbara dator var batteritiden 3 timmar vid surfning på internet med Flash aktivt.

 

Ökar processorbelastning och minskas batteritiden som enligt ovan betyder detta att datorn blir varmare och då går fläktar igång.

och Youtube förutsätter Flash.

I varje fall får jag alltid klagomål om jag inte har Flash aktivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

låter som det skulle kunna finnas damm och smuts i din dator.

Kontrollera genom att lossa på luckorna på undersidan.

Hittar du damm, så köp en sprayburk med tryckluft på någon data/hemelektronik butik.

Koppla ifrån nät anslutning, ta ur batteriet. Följ instruktioner på burken om avstånd etc.

 

Återkom gärna!

Mvh

Mats H

Har tänkt att det kan vara en trolig orsak. Men borde inte fläkten isf även gå max vid andra tillfällen datorn används, som t.ex när jag tittar på en film?

 

Skall vilket fall som helst öppna datorn. Återkommer i detta.

 

Mvh

 

x15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som ganska normalt om man betänker vad Flash innebär:

Två exempel:

HP nw8000 bärbar med Pentium M 1,7 GHz.

Vid surfing på internet ligger processorbelastningen på 10 - 20% (utan Flash)

Vid surfing på internet ligger processorbelastningen på 50 - 100% med Flash aktivt.

 

Vid ett test av en bärbar dator var batteritiden 6 timmar vid surfning på internet utan Flash.

Vid ett test av samma bärbara dator var batteritiden 3 timmar vid surfning på internet med Flash aktivt.

 

Ökar processorbelastning och minskas batteritiden som enligt ovan betyder detta att datorn blir varmare och då går fläktar igång.

och Youtube förutsätter Flash.

I varje fall får jag alltid klagomål om jag inte har Flash aktivt.

Så är det ju!

Men detta problem uppkom ganska nyligen, innan det hade jag inte det problemet. Det tar bara sekunder in i ett videoklipp innan fläkten maxar, kanske är den lilla processorn sliten?

 

Mvh

 

x15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt att det kan vara en trolig orsak. Men borde inte fläkten isf även gå max vid andra tillfällen datorn används, som t.ex när jag tittar på en film?

Flash är mer ansträngande för datorn än vanligt filmtittande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Jag har nu plockat ihop datorn och orsaken bakom problemet var alldeles riktigt dammuppsamling.

Inte undra på att fläkten maxade så mycket, det var alldeles packat med damm mellan fläkten och CPU kylningen, kan inte kommit igenom mycket luft där.

 

Att plocka isär en dator var en ny grej för mig, så det tog ju sin tid, men nu fungerar fläkten som den ska, så det var helt klart värt besväret.

 

Till detta arbete behövde jag(förutom tålamod)följande:

 

Lämpliga verktyg.

Tryckluft.

Rengörings vätska för borttagandet av den tidigare kylpastan.

Kylpasta.

 

Mvh

 

X15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...